Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Projekt hjälmkamera, bygg från scratch!

• alexasu

Medlem
    30 november, 2005 vid 15:50

dom flesta dv-kameror har väl en liten hård-disk också? rätta mig om jag har fel.

• stickan

Medlem
    30 november, 2005 vid 16:01

Jo det är ju det som är problemet…men vi ska se om vi kan få igång inspelningsfunktionen, uppspelning funkar bra. När jag kollade på en Canon kamera ser det ut som det är samma kasset kostruktion så det skulle inte förvåna mig om det är samma tillverkare, och vi kan få tag på en till kamera så kanske det går att byta ut den. Annars ser vi det mest som ett experiment för att se om det går att förlänga bandkablarna från optiken. Kabeln som sitter nu går direkt till benen på CCD via kretskortet så det är nog inte omöjligt att man kan löda på en vanlig bandkabel. Har en kännsla av att det är ganska hög frekves som skickas över kabeln så det skulle kunna skapa probelm om den är för lång.

Det hade självklart varit roligare om kameran hade funkat felfritt men nu känns det som det inte gör nått om vi pajar nått. Då har vi lärt oss nått tills vi får tag på en helt fungarande!

MvH Stefan

• stickan

Medlem
    30 november, 2005 vid 16:03

japp det finns en kortplats! Tror det var SD men man får inte in många minuter på det om det inte ska vara jätte dyrt kort (stort)…

• jps

Medlem
    30 november, 2005 vid 19:11

Finns det kortplats så är det ju det som gäller. Tänk på all vikt och utrymme som sparas!

Pengar är en världslig sak…

• herodude

Medlem
    30 november, 2005 vid 19:44

det är väll bara kort alltså som man fotar som hamnar på minneskortet?

• stickan

Medlem
    30 november, 2005 vid 19:57

Vi testade lite men lyckades inte spela in nått på minneskortet. Stillbilder kunde vi dock få in på minneskortet, men det är möjligt att det går om man försöker lite mer. Har dock inte gjort några mer experiment idag.

Men om det går att spela in på minnserkortet kan man bygga väldigt kompakt!
    Då kan ju hela banddelen meckas bort och då blir det bara tre tunna krestkort samt displayen. Strömförbrukningen skulle även minska drastiskt. När vi kör allt utom bandaren drar kameran ca 250 mA men när bandaren går drar den över 600 mA. Stänger man sedan av den stora displayen är man nog nere i 100-150 mA!

Då krävs det ju inte så stora batterier heller vilket är posititvt!

Föresten är det nån som vet om det finns nån handdator som kan ta in video via firewire? I så fall har man ju lösningen! Eller varför inte en Ipod med 20 gig hårddisk.

Mvh Stefan

• supasonic

Medlem
    30 november, 2005 vid 21:30

Archos har nåt som kan spela in olika sorters video, men vet inte vad… Den är nog dyr.

.s

• klang

Medlem
    1 december, 2005 vid 22:21

Skulle bli förvånad om ni kan spela in på minneskortet. Vet att en del moderna digitalkameror kan filma rätt långa sekvenser, men det bygger på att filmen komprimeras till något sött litet videoformat i realtid.

Den DV kamera jag har (1/2 år gammal) har inte den funktionen utan där får du filmen “rå” i högsta kvalitet på DV bandet, och då kostar det minne, typ 7 GB för 50 min. Såvida inte ni kan hitta att kameran kan spela in och komprimera samtidigt till DV bandet så kan ni nog tyvärr även utesluta att den skulle kunna lagra komprimerad data på minneskortet.

Urk vad jag låter negativ… jäkla cool hur som helst. Hoppas ni får igång bandaren…

/Robert

• stickan

Medlem
    1 december, 2005 vid 22:30

Nä jag tror inte heller att det går…Som du säger så måste ju kameran kunna komprimera det först och det lär inte vårt objekt klara.

Det viktiga just nu är att se om det går att förlänga bankbabeln mellan optiken (CCDn) och den övriga elektroniken utan att det blir störningar! Bör ju minst bli lite drygt 1 meter men gärna 2-3 meter.

Då kan man sätta bandaren på bommen och optiken i masttoppen tillexempel! Hur coola video vinkar skulle man inte få då???

Mvh Stefan

• henkeboy

Medlem
    2 december, 2005 vid 09:34

COOOLT! Ser fram emot fler rapporter och goa bilder… Lovar att många är läskigt imponerade/faschinerade.
    Grymt projekt, fortsätt leverera!

/Henke

• diil

Medlem
    2 december, 2005 vid 15:35

Riktigt häftigt projekt! Se till att skärma bandkabeln ordentligt när ni förlänger den, en bra skärm gör underverk. Har på jobbet byggt diverse USB2.0-kablage (som är riktigt högfrekvent), dom har jag gjort uppåt sex meter långa, men om skärmen glipar mer än tio cm ballar kommunikationen ur. Alltså: Med skärm 6m, utan skärm 10cm. /D

• stang

Medlem
    3 december, 2005 vid 14:15

Jepp hmmm det skulle kunna funka med en skärmad nätverks kabel, de har ju “twisted pairs” som är lämpligt om man skall skicka störnings känslig data.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Projekt hjälmkamera, bygg från scratch!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.