Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Projekt "stilla abstinensen"
-
Projekt "stilla abstinensen"
Publicerad av windsmurf på 3 januari, 2011 vid 21:17Fick med en gammal 80-talsbräda när jag köpte huset och fick därmed blodad tand. Premiärturen resulterade i sönderfransat segel som sedan lagades med presenning och silvertejp. Detta fick funka de få gångerna jag han segla i sommar. Egentligen kommer jag nog köpa ett nytt kit men för att stilla längtan lite så satte jag igång med lite segelmakeri. Jag kör ungefär lika bra symaskin som jag vindsurfar så seglet behöver bara klara svaga vindar.
Recept: Biltemas lättviktspresenning, jeanstråd, och vild fantasi.
tsss svarade 14 år, 2 månader sedan 15 Medlemmar · 39 Svar -
39 Svar
-
helt underbart! För priset av presseningen hade du nog kunnat få ett äldre segel, men vafan, ser grymt soft ut. Bor du i närheten av kba får du gärna provsegla på min isbräda.
Lycka till med seglet!
-
Ah, perfekt! Då vet jag vad jag ska göra i vinter! Funderar dock på att kanske lyxa till det med två lattor för att klara lite tuffare förhållanden.
-
Jag är själv lite skeptisk till hållbarheten, men med lite förstärkningar och en latta till så borde seglet funka. Har funderat på att sy in ett fönster men kommer nog att prova utan först.
-
Det verkar som du tagit måtten från det trasiga seglet. Kanske synd eftersom det ju tycks ha varit ett trekantssegel med lång knytbom. Om du bor i Sthm så kan du få ett trekantssegel gratis av mig.
Satsa på en beggad rigg med ett genomlattat segel från 90talets mitt eller senare, det blir jättestor skillnad och med en modern bom så slipper du lönlösa försök att få knytbommen att sitta.
Däremot har du säkert glädje av att ha tränat med symaskinen. Den kan vara bra även i framtiden när du skall laga kommande segel.
-
Jag håller till i Halmstad. Tack för alla givmilda förslag men jag kommer nog byta ut den gamla utrustningen framåt sommaren. Tänkte slita lite till med 80-talsbrädan och köpa något lämpligt freeridekit när jag blivit lite säkrare på brädan.
-
Eeeeh….den här tråden e väl på skoj va? Eller??? Känner mej aningen bakom eftresom ja inte e 100 på om de e på riktigt eller inte:(
-
surfslusken;643760 wrote:Eeeeh….den här tråden e väl på skoj va? Eller??? Känner mej aningen bakom eftresom ja inte e 100 på om de e på riktigt eller inte:(
Jo den är på riktigt, och jag också.:santa: Visserligen verkar vindsurfing vara en relativt billig sport för motionären, men vill inte lägga en massa pengar innan jag vet att jag kommer fortsätta. Märker jag att jag hinner med att segla köper jag nog ”riktiga” grejer. Anledningen till detta projekt var dels inspiration från min idol Macgyver och dels en galen ide som jag var tvungen att prova. I värsta fall har jag bara sabbat en presenning för knappt en hundring och i bästa fall funkar seglet som väntat.
-
Om du duckteiper seilet istedetfor å sy det så holder det like bra. Og du kan redesigne seilet når du vil (så lenge du har mer teip igjen på rullen). Jeg duckteipa hele clewet på Simmer seilet mitt (5.0m2) på 90 tallet og det funka fint på Hookipa.
-
Nachoman;643963 wrote:Billigt ja
Me tanke på att folk gladeligen skänker bort ”gamla” segel som dessutom funkar att segla med.
NÄE! Bara dumt (IDIOTISKT låter lite väl hårt)Den här hade han säkert fått för samma pengar som ”hemma bygget” går på, om han behövt pröjsa nåt alls.
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=30638&title=tiga-wave-5-0&cat=13 -
Tvärt emot surfslusken så tycker jag det är ett grymt projekt. Killen är ju uttråkad, intresserad och dessutom lite händig. Han lär sig 10 ggr mer om segel genom att bygga, testa och bygga om än att tejpa ihop ett gammalt. Om 10 år är han kanske segeldesigner på heltid!
-
erolwi;643996 wrote:Tvärt emot surfslusken så tycker jag det är ett grymt projekt. Killen är ju uttråkad, intresserad och dessutom lite händig. Han lär sig 10 ggr mer om segel genom att bygga, testa och bygga om än att tejpa ihop ett gammalt. Om 10 år är han kanske segeldesigner på heltid!
Jag tyckte också det var litet kul! Visst lär man sig. Och bra att ha symaskin samt prylar för handsömnad, dom kan komma väl till pass även i framtiden. Försökte själv en gång förvandla ett 80-talssegel till modernare design med fler genomgående lattor, blev ingen höjdare
Men synd att börja på windsurfingens stenåldersstadium, när nu utvecklingen nått så pass långt 2011. Det är som om kineserna skulle köpt SaaB 92 (årsmodell 1952 -djungeltrumman) o börjat utveckla därifrån i stället för att dom köpte 9-3 modellen -
”Reversed engineering” fick helt plötsligt en ny innebörd.
PS. har lite segel som du kan få om du har vägarna förbi sthlm. Typ genomlattade segel med cambers etc…
Logga in för att svara.