Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Protestera mot förslag om vindsurfingförbud!
-
Protestera mot förslag om vindsurfingförbud!
Publicerad av skarabe på 16 juni, 2005 vid 12:12Hej
Länsstyrelsen har föreslagit att bla vindsurfing ska förbjudas i Falsterbohalvöns havsområde. Läs mer om underlag samt beslut på Länsstyrelsens hemsida – förbudssidorna. Klicka på länkarna till höger på sidan för mer detaljer kring beslutet.Eventuella protester måste vara inne hos länsstyrelsen SENAST den 17 juni 2005, så skynda er!
Oregistrerad svarade 16 år, 7 månader sedan 22 Medlemmar · 77 Svar -
77 Svar
-
det är några kitesurfare som jobbar stenhårt med detta.
skulle vara mkt trevligt om det blev ordentlig uppslutning även från vindsurfsidan eftersom ni också är drabbade.förbudet gäller redan så surf vid ex tippen är förbjudet nu.
kolla på kitekonfen om mer info om detta. -
Jo, men ju fler som protesterar desto bättre, eller? Att kitesurfarna protesterar hjälper tyvärr inte oss vindsurfare. Tror att vi får föra vår egen kamp om vi vill få vår vilja igenom.
-
Det där var faktiskt bland det mest vansinniga jag sett.
Jag kan förstå att kitare och surfa på eller i direkt närhet av land kan störa häckande fåglar under den aktulle perioden, men att så skulle vara fallet när man är mer än 500 meter ut (och upp till nästan 4 kilometer) är ju fullständig galenskap.
En vanlig segelbåt är garanterat värre. Det var åratal sedan jag surfade i Skanör, men minnena är hur fina som helst. Det här sabbar ju fasiken nästan hela stället.
Stå på er!!
-
Skanörs hamn är ju fortfarande ok att surfa samt höllviken öst om kanalen. Höllviken delar av badstranden i syöst verkar också räcka…
-
Jag måste bara lägga till – mig veterligen har det vindsurfats i Skanör sedan sent sjuttital. På åttitalet mycket aktivt med mycket mer folk än idag, minns funboard-VM!.
Och nu, efter mer än 25 (TJUGOFEM) år så kommer man på att det skall förbjudas?!?
Någon i Länsstyrelsen därnere delar säng med ornitologerna.
-
Som arbetssökande biolog har jag sökt jobb på ovannämnda myndighet. Bara att hoppas jag får det så det kan bli lite windsurflobbying from the inside.
-
Det är ju faktiskt Kitesurfarna som utlöst den här vågen av “Hatkampanjer” från fågelälskarna och det går dessvärre ut över oss hederliga Windsurfare!! Har hört från en “Initierad källa” att så faktiskt är fallet! Så om kitesurfarna inte fanns så skulle inte ornitologerna se något problem med vindsurfarna!
-
Nä nu börjar jag faktiskt ilskna till när jag läser detta. Efter många års slit har man äntligen lyckats bygga en villa i närheten av vattnet och så kommer kommunen med förbud!!!
Jag kan förstå förbudet för kitesurfing om det nu är så att fågellivet i större utsträckning störs och skräms av drakarna men ett förbud mot windsurf?
Jag känner nog att vi skulle behöva en vetenskaplig rapport som styrker att windsurfare stör djurlivet före storebror kommer och bestämmer att det ska förbjudas.
Visst att surfa vid måkläppen under fel årstid är ju inte så lyckat men att förbjuda nästan samtliga stränder det håller ju inte.Nu är jag så irriterad att jag knappt kan skriva!
Jag menar hur många är ute en bra dag – max 10-20 stycken.
Om vi stör när vi är ute vad gör då inte alla turister och övriga Skånebor som överbefolkar stränderna när solen tittar fram?
För att inte tala om golfbanorna?! 3 golfbanor på ett par mils area. Inget ont om golfbanor men de borde väl också påverka djurlivet nere på ljungen. Knappast positivt med tanke på gödning och fölk som rör sig i området. Men det har kanske inte kommunfolket tänkt på. De gillar kanske golf!Någon som har bättre koll på miljö och djurliv än en irriterad kontorsråtta kan väl ge oss lite resonemang i debatten (southe ??)
Stör WS djurlivet?
Är WS förbjudet under alla hela året eller bara under vissa perioder??
Är det inte så att förbudet har kommit till samtidigt som kiteförbudet och kommunfolket ser surf och kite som samma sak.Jag måste samla mig lite sen är jag gärna med och gör vad jag kan för att försvara vår rättighet till surf på näset!!
Känns dock som att kampen mot ornitologer och miljöfolk är ganska hopplös men UPP TILL KAMP! Det minsta vi kan kräva är underlag och orsaker till förbudet? -
Jag ringer länstyrelsen nu och kollar mer!
Den största förlusten blir ljunghusen. Enligt kartan så blir det förbud på ett av de fina breaken på SO vindar -
Kitearna är ett större problem då de inverkar i en större del av fåglarnas livsutrymme, dvs även luften. Precis som det sägs stör människor överhuvudtaget när de besöker stranden lika mycket som vi när vi riggar mm.
Problemet med alla vattensporter är de fåglar som dominerande lever i vattnet ex änder. Detta speciellt under häckninssäsong pga födosök och simturer med de nyfödda. En oaktsam surfidkare kan lätt störa en kull, eller dela kullen så att ungarna kommer från föräldrarna. Tyvärr(?!) har vi enligt statistik bra vindar i juni, samtidigt som de små är ute…
Kanske kan länsstyrelsen ha ett säsongsbundet förbud så att vi under vinterns stormar fortfarande kan åka ut i dessa områden. Många fåglar använder näset som hållplats under flytten söderut(eller norr) vilket gör det till ett skötebarn för de fågelbitna…
Efter de nya fågeldirektiven i EU har fågelskyddet ökat väldgit de senaste åren. I de flesta direktiv involverande bevarande av diversitet skapar de hellre förbud än kompromissar i ett känsligt område.
Vad sa länsstyrelsen, kanske förbudet redan är säsongsbundet?!
-
Läste lite noggrannare..Förbudet är alltså under HELA året… Om det är någon punkt man kan påverka länsstyrelsen på kanske det är att få det tidsbegränsat. Realistiskt tror jag inte förbudet kommer att tas bort helt vid överklagan.
Många fågelskyddsområden är bara vissa delar av året och kanske det kunde bli så här med.
-
Alltså, hur mycket störs häckande fåglar av att en surfare är ute och rider vågor vid ett rev? Borde inte en fågel som är kapabel att leta mat i stora brytande vågor vara tuff nog att inte stäras av lite surfare?
-
Ok! Nu har jag överklagat beslutet så då är åtminstone det fixat.
Jag har under lång tid varit medveten om denna debatt men trott att det gällt kitesurfing och på något sätt haft en förståelse för att skärmarna skrämmer fåglarna. Men vindsurfing? Det har ju varit OK och funnits under så lång tid och aldrig har något reagerat.
Nu tror jag ju knappast att vi har någon chans att häva ett förbud och kanske vill vi inte det heller om det nu visar sig att vi verkligen stör i större utsträckning.
Men innan vi lägger oss på rygg skulle jag vilja se utförliga bevis i någon form av rapport på att verkligen vindsurfare är ett problem eftersom jag tror de gör bedömningen utifrån kite. Sen skulle jag oxå precis som southie säger, yrka på ett säsongsförbud snarare än ett totalförbud om det nu är häckningen vi stör.
Jag har fått tfnnummer till en utredningsansvarig på länsstyrelsen men det kanske är bättre att någon mer biologikunnig ringer och pejlar läget. Jag är mest förbannad just nu och det ger ju inget vidare seriöst intryck.
-
Här kommer mitt överklagande. Är ju ingen jurist precis men jag hoppas att det räcker så långt. Efter detta vågar man väl knappt visa sig på stränderna
Hej
Jag skulle härmed vilja överklaga följande beslut.BESLUT
2005-05-17 511-18663-05
Konsekvensutredning enligt 27 § verksförordningen (1995:1322)
av förslag till ordningsföreskrifter för naturreservatet Falsterbohalvöns havsområde i Vellinge kommun (http://www.m.lst.se/documents/Bilaga_2.pdf)Jag ber att få återkomma med fler uppgifter i ett senare skede.
Jag är själv en vän av natur och djurliv men mitt överklagande grundar sig på:
* Att samtliga vattensporter ur er synpunt bedöms och betraktas lika oavsett vilken påverkan de faktiskt har på djurlivet.
Jag skulle därför vilja se utförliga bevis för att vindsurfing stör djurlivet och i vilken utsträckning det stör!
Mitt förslag är att de vattensporter som stör förbjuds medans andra vattensporter som inte stör inte förbjuds.* Om nu vindsurfing stör djurlivet är det i så fall är störande hela året.
Om det endast stör fågellivet delar av året skulle jag vilja föreslå ett säsongsförbud snarare än ett totalförbud!Förbud på vissa platser delar av året har jag full förståelse för.
Vänligen bekräfta via mail att ni fått in mitt överklagande.
mvh
Fredrik Ahlström -
Efter att ha studerat kartan ytterligare ser jag nu att även delar av kämpingebukten är skyddat fram till sista juni.
Visserligen blir det bäst på hösten här men hur troligt är det att man kommer att sitta på stranden och kolla de feta vågorna som rullar in när det väl brallar i!!
Logga in för att svara.