Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Protestera mot förslag om vindsurfingförbud!

• styret

Medlem
    16 juni, 2005 vid 21:13

som sagt så har vi i ÖWC en dust med länsstyrelsen här nere och har som tur är stöd från alla övriga parter. så jag säjer även jag som det nån klistrade in som kennta hade sagt.

se till att folk som tillexempel åker motorbåt runtomkring får reda på det, se till att lokalbefolkningen förstår vad förbudet innebär. kolla så att all justitia har gått korrekt till, kolla om det är någon partsinlaga; att nån som driver ärendet själv är ornitolog det kan isåfall anmälas till justitiekanslern, och framförallt. kolla vad det är dom grundar förbuden på. Länsstyrelsen här hade ingenting att komma med när vi ifrågasatte varför. här ökar fågelbeståndet hela tiden, trots folkets närvaro så det fanns inget problem visade det sej. ta även upp saker som rör folk som inte sysslar direkt med vattensport men som vill vistas på stranden eller mera och poängtera deras rörlighet. ifrågasätt all annan aktivitet därute.

rätt kul att se folk reaktioner bara, -Jag trodde dett gälde kitarna men vafan oss!?

även om dom får igenom förbudet så ska dom fan få kämpa för det. hellre dö på fötter än leva på knä, som det heter om man ska vara lite drastisk.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juni, 2005 vid 21:56

LBWS har överklagat beslutet också
    /Ola

• kaiser

Medlem
    16 juni, 2005 vid 23:24

Jävunliken oxå vad ni babblar här i denna tråd.

Kitesurfarnas överklagan går att ladda ner på http://home.no/kaiserwagen/naset/

här finns:
    1 ornitologernas skrivelser
    2 beslutet
    3 överklagan
    4 våran tidigar skrivelse

Tar gärna emot synpunkter och rättningar iform av stavfel/felformuleringar men då iform av ett privat meddelande innan fre middag!

Kommer även bifoga en karta på vårt förslag gällande tippen, men mina ögon ser knapt skärmen just nu.

I beslutet går att läsa att överklagan görs till Regeringen, Miljö- ooch samhällsbyggnadsdepoartementet, men skall skickas till: Länsstyrelsen i Skåne län, 205 15 Malmö.

Själv kommer jag åka in och lämna våran imorrn.

Der Kaiser

• el_duderino

Medlem
    17 juni, 2005 vid 06:15

Förbud just vid soptippen är ju så knäppt så jag får SPEL på riktigt alltså. Som någon annan nämde ligger det en fet motorcrossbana precis där som väsnas mer än nått annat! Lär ju störa en och annan fågel!!!
    En annan grej, wassup med att få lov atrt bygga en golfbana precis vid stranden i Ljunghusen men inte få lov att surfa???
    Dubbelmoral AB
    Fan jag känner för att skjuta någon nu!

• soulandradical

Medlem
    17 juni, 2005 vid 06:24

Bra jobbat “Kaiser” och alla andra som medverkat till filmer och texter i er överklagan.
    Det känns helt klart som att konsekvenserna av surfingens påverkan måste utredas grundligare före Länsstyrelsen kan fatta beslut i ärendet.

Ni har många argument som talar till kitesurfingens bevarande i överklagan och med tanke på vindsurfingen så innehåller ornitologernas skrivelser i princip inga argument för att förbjuda vindsurfing. Jag är därför mycket förvånad, irriterad och arg över att man valt att förbjuda även vindsurfing.

Försöker man se det positiva är vindsurfingen till skillnad från kitesurfingen inte så begränsad i förhållande till våra favoritområden, Skanör, kämpinge och ljunghusen. De grunda vikarna är ju betydligt mer påverkade av förbudet.

Risken finns ju dock, som fler skrev ovan, att förbudet utökas när man märker hur enkelt det var att få igenom.

Sen måste det ju oxå finnas någon rättvisa samt rim och reson i samhället. Vattensport är på många sätt positivt för både kommunen och dess invånare och är av högsta grad en miljövänlig sport när den utövas (troligtvis inte när den tillverkas). Många utövare har dessutom ett genuint intresse för djur och vattenliv som jag anser bidrar till att skydda våra stränder mot föroreningar, oljeutsläpp mm.

• southe

Medlem
    17 juni, 2005 vid 06:27

vissa påstår att; visst golfbanor är störande för djur och växtliv, men det är i alla fall grönt..svårare att protestera mot… Ekonomi och stark lobbying verkar stå i fokus. Jämförelsevis med cross och golf är vi ute klart färre dagar om året och stör!
    Kanske tror de att fler ornitologer är intresserade av området än surfare. Lobbying och protester..here we go!

• fluff

Medlem
    17 juni, 2005 vid 06:33

Jag tycker vi (när de har blivit pensionerade) även förbjuder äldre människor pga de oförätter de gjort mot sina avkomlingar. De skrämmer dessutom barn i allmänhet! Framför allt kostar de pengar. Ta tex AP-fonds upplägget där framtida generationer skall bekosta deras pensioner. Även ATP-systemet. Det lutar nog åt ättestupa tror jag faktiskt? Eller varför inte förbjuda allt JAG irriterar mig på. Höga priser, för låg lön, för lite fritid etc…

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juni, 2005 vid 06:33

Jag tror att detta kommit ändå.
    natura 2000 är ett nytt påfund.
    Håll ihop.
    På öland så kom förslaget från ölands Ornitologiska förening.
    Bordlades av medlemmar i ovannämda förening.
    Visst vi har flyttat kitesurfarna lite ovanför oss.
    Men om man har ett par hundra vindsurfare en dag så kan en kite ställa till en hel del.
    plus att det är en badplats.
    Ofta kommer det ner gäng där en del surfar och en del kitar.
    Var och en utövar sin sport på respektive plats.
    Sen grillar man ihop på kvällen.
    Nu kan till och med lokalbefolkningen och turisterna
    ordet kite. Och är mycket uppskattade inslag med sina hopp.
    Så här på öland värmde det i hjärtat när alla ställde upp på oss.
    Så ingen har nåt att vinna på nåt internt käbbel.
    Då är vi lika dåliga som ornitologerna som bara ser detta ur sin synvinkel.
    Enade vi segra söndrade vi falla.
    Kenneth/ÖWC

• apelbapel

Medlem
    17 juni, 2005 vid 06:50

Förbud??? Vad ska hända? Ska polisen rycka ut och hämta hem folk från vattnet? beslagta utrustning??
    Vem ska anmäla/larma? Grannar/boende/ornitologerna eller ska polisen ha ett vaktorn på stranden?

Vad är straffet? böter/fängelse? Har dom inte andra “dudes” att hålla reda på i Malmö? (Rosengård) än surfers?

Löjligaste man hört!! Fan i A-bay är tjockt med surfers/kites och en udde norr (Getterön) är värsta fågelskådnings plejset, (brevid lilla flygplatsen).

Låter helt sjukt hur nåns intressen kört över alla andras!!!

• el_duderino

Medlem
    17 juni, 2005 vid 06:54

Checka detta:
    Windsurfing: Tyst, miljövänligt
    Motorcross: Luftföroreningar, Bullerföroreningar
    Golf: Ja, hur bra kan det va att klippa gräset på en sån stor yta 200 gånger om dan? Tror inte många fåglar/ägg pallar med det! Bättre om där inte varit nånting!

Sällan har jag kokat så här mycket!
    DÖD åt LS

• el_duderino

Medlem
    17 juni, 2005 vid 06:56

Kommer för övrigt skita i detta förbud å pissa på eventuella skyltar som ställs upp!!!!!!
    Kommer det sen en nördig ornitolog å hävdar att man inte får surfa så ska jag stoppa upp en anka i röven på honom!

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juni, 2005 vid 07:06

japp, håller med. jag kommer att skita i deras förbud och surfa ändå. bra jobbat S&R och ni andra!!!

• soulandradical

Medlem
    17 juni, 2005 vid 07:08

Hur får man tag på de ansvariga för Ölands surfklubb. Någon som har telefonnummer/mobil till ordföranden.

Om ni inte vill posta numret här kan ni väl maila mig på draksurf@hotmail.com

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juni, 2005 vid 07:10

Vi är ett gäng som surfat på Näset sen tidigt 80-tal som gjort en skrivelse och överklagat förbudet. Skönt att se att det även är fler som reagerat!! Då kanske det händer nåt… men det lär tyvärr ta nåt åtr innan det händer nåt…
    Körde där förra veckan och blev inte bortkörd av ornitologen nr1 J-Å Hillarp… dock schasade han iväg Kiterna… Han sa att det inte berörde V-surfing… dåligt informerat verkar det som…

Linus, S-19

• el_duderino

Medlem
    17 juni, 2005 vid 07:17

Verkar inte som ornitologerna tycker vindsurfing stör, så varför varför varför ett förbud?????
    the plot thickens…..

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Protestera mot förslag om vindsurfingförbud!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.