Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Protestera mot förslag om vindsurfingförbud!

• radikalle_

Medlem
    17 juni, 2005 vid 12:32

Asså va e de vissa här har emot kitesurfing? Här läser man saker som “Bara bra om kitesurfing förbjuds” å liknande. Skärp er, båda grupper e ju bara ute efter å ha kul på vattnet.
    “Att kitesurfing kan störa känsliga fågelarter är ju uppenbart.” hittar man också. Tack för det stödet å va e du biolog me totalkoll eller? OK, jag kan hålla med om att man kan MISSTÄNKA att kitesurfing stör mer å vi tar ju lite mer plats, men om kitesufare stör så gör vindsurfare det också det går inte att komma ifrån.

Upprinnelsen till att det hela kommer upp nu verkar bero mycket på enskilda incidenter med framförallt kajtare, men även vindsurfare, de senaste åren. Tex oavsiktlig ilandstigning på måkläppen. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för det, vi kommer bättra oss.

Läs och lär av vad Haga-räven Kenneth skriver ovan.En enad front är bättre för oss alla!

Jävligt trist å se mentaliteten att man inte vill dela upplevelsen av vind å vatten med andra.

/KAlle, utövar båda sporterna

PS. Jag la in en tråd här i ämnet för nåra veckor sen…. DS

• soulandradical

Medlem
    17 juni, 2005 vid 12:43

Nja – jag är inte så orolig för eventuella påföljder efter surf vid en grym dag det är snarare förbudet att inskränka vår rätt till kusten och naturen som stör mig.

Visst det har blivit en hel del gnäll i denna tråden och till största delen beror det på mig då jag blev ganska ilsken när jag fick beskedet. I’m sorry!

Men samtidigt bryr jag mig och kände mig rätt vissen igår när jag så spot efter spot försvinna på kartan – särskilt när Velligen kommun framställer sig själv som en fri kommun i havets närhet.

Hela förra året låg det bild med en vindsurfare framst på deras webbsajt, precis under citatet “Här är friheten större”

Framförallt bryr jag mig om huruvida det ska vara möjligt att besluta om ett förbud på så lösa grunder som det verkar vara i detta fallet.

Nä – jag tror vi har liten chans att påverka ett redan klubbat beslut men jag kommer att undersöka vilket underlag som finns och kämpa tills jag med säkerhet vet att de inte kommer att ändra sig.

Att nyttja media är definitivt ett alternativ – de älskar att gräva bland kommunernas och de offentliga förvaltningarnas papper – det är ju lixom deras kall här i livet.

Så länge Ljunghusen, Kämpinge och Skanör inte läggs med förbud så är jag ganska nöjd trots allt.

• southe

Medlem
    17 juni, 2005 vid 13:01

Svar till:

Asså va e de vissa här har emot kitesurfing? Här läser man saker som “Bara bra om kitesurfing förbjuds” å liknande. Skärp er, båda grupper e ju bara ute efter å ha kul på vattnet.
    “Att kitesurfing kan störa känsliga fågelarter är ju uppenbart.” hittar man också. Tack för det stödet å va e du biolog me totalkoll eller? OK, jag kan hålla med om att man kan MISSTÄNKA att kitesurfing stör mer å vi tar ju lite mer plats, men om kitesufare stör så gör vindsurfare det också det går inte att komma ifrån.

Upprinnelsen till att det hela kommer upp nu verkar bero mycket på enskilda incidenter med framförallt kajtare, men även vindsurfare, de senaste åren. Tex oavsiktlig ilandstigning på måkläppen. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för det, vi kommer bättra oss.

Läs och lär av vad Haga-räven Kenneth skriver ovan.En enad front är bättre för oss alla!

Jävligt trist å se mentaliteten att man inte vill dela upplevelsen av vind å vatten med andra.

/KAlle, utövar båda sporterna

PS. Jag la in en tråd här i ämnet för nåra veckor sen…. DS

[/ QUOTE ]

oj oj oj…. nej totalkoll har jag inte och aldrig påstått! Håller med om att enad front är bäst, men är inte det möjligt att få fritt fram för alla sporter kanske det blir att ta vad som kan fås efter utredning av respektive sport..

• jakob_s

Medlem
    17 juni, 2005 vid 13:03

Dina och mina åsikter och farhågor är rätt så olika..

Vad jag tror:
    Om det nu blir ett förbud så tror jag att dom kommer att göra allt för att förbudet efterföljs – speciellt från början..

Ev bot tror jag ej heller kommer att ligga på 200kr, snarare 600-1200.

Skulle även gissa att dom kollar extra mycket vid bra vindar då de potentiella antalet gubbar på vattnet är som störst..

Och att poliser tullare och kustbevakare är slappa kan jag inte hållamed om. (jag förstår överhuvudtaget inte var du har fått det ifrån..)

Från det lilla jag varit i kontakt med poliser (nån fortkörning) och kustbevakare (ej lantern) att dömma så tyckar jag polisen och kustbevakningen kan vara rätt så nitiska och rentut dryga att ha att göra med.. tullare vet jag inte..

Du stoppar huvudet i sanden med ditt önsketänkande..
    Beklämande !
    För det är nämligen det sämsta man kan göra i lägen som dessa.. För då är risken som störst att man blir fullständigt överkörd..

• kaiser

Medlem
    17 juni, 2005 vid 13:47

Kitesurfarnas överklagan på beslutet går att läsa på http://home.no/kaiserwagen/naset/ > overklagan.pdf
    den är något ändrad jämfört med den som tidigare låg där.

Vill rikta ett tack till Jott och killarna vid mynningen som bistått med bilaga 1. Även andra som bistått med synpunkter och fakta ska ha ett tack.

Jag hoppas kitesurfarna kan ställa upp på denna överklagan.

Der Kaiser

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juni, 2005 vid 14:00

Svar till:

Dina och mina åsikter och farhågor är rätt så olika..

[/ QUOTE ]

Tur är väl det!

Okej vi har lite olika syn på rättväsendet, jag tycker det är slappt. Har åkt fast några gånger för fortkörning/utan bälte. Jag nekar alltid (det är min rättighet att göra). Detta leder till att en åklagare ska granska det hela. Nästan i alla fall har åtalet ogillats eller glömts bort… Kommer jag även att göra om jag skulle fastna på näset hos någon sur kustbevakningsgubbe…

Sen kan jag lova dig att kustbevakningen inte kommer att ha någon prior på detta, definitivt inte om det blåser 15 – 20 m/s och att surfarna finns några hundra meter från stranden i brytande vågor (okej, dom kan naturligtvis ta en på land, men prion kommer inte vara hög).

Sen ska vi naturligtvis bryta mot detta förbud, ju fler ju bättre. Ni kan glömma att ni kan häva detta förbud, vi surfare är inte så många. De flesta jag har pratat med (boende på näset) som inte surfar tycker det är jättebra med detta förbud. Många har stört sig på snabba/farliga surfare (farligt för bla badande barn). Dom bunkar även ihop oss med kategorin kiteare , vattenskidåkare, vattenskoteråkare osv. Dom stör jag mig även på…

Om jag själv skulle ha barn och om jag inte surfade så hade jag själv tyckt detta förbud var kanon. Hur många vill släppa ut sina barn på en strand där surfare parallellt med stranden kommer som galningar i över 15 knop med en rakbladsvass fena under en 2,5 meter bräda.

Så länge majoriteten tycker detta är rätt kan ni inget göra den lagliga vägen. Och som bekant är surfare en ytterst lite minoritet.

Själv tror jag att man kan surfa lugnt när det blåser mycket (bla höst/vår), då kommer det inte vara folk på stranden, inga fåglar och således kommer inte kustbevakningen att bry sig.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juni, 2005 vid 19:05

Kita i åla-dammarna bakom Skanörs hamn?? Hur faan kan någon komma på en så jävla dålig idé? Måste helt klart vara Skåne-rekord. Dessutom, hur faan kan någon av misstag gå iland på Måkläppen som är ett av södra Sveriges känsligaste naturområde? Hur kan någon bli överraskad över att bli bortkörd från skyddade dammar med häckande fåglar? Jag har inget generellt emot kitare men ibland verkar det som om IQ-kvoten är helt jävla körd i det släktet.

Samma sport och så, visst jag köper det MEN jag blir så trött eftersom jag är övertygad om att vi inte hade haft det här förbudet på oss om kitarna bara kört med bättre omdöme.

Fred

• vinta_kestrel

Medlem
    17 juni, 2005 vid 20:10

Läser denna tråd med stort intresse eftersom de enda bra spot’en i Blekinge delas med ornitologer. Vi har haft problem, men diskuterat oss fram till lösningar som hittills fungerat bra.

När jag gick igenom lite döda länkar på vår blogg ikväll så upptäckte jag följande trevliga bevis på symbiosen mellan ornitologerna och vindsurfarna i Blekinge (btw, snacka om att störa fågellivet wink.gif):

surf_ejder.jpg
    Peter Lussi (Vindus surfus) med ett Ejderstråk (Somateria mollissima) på väg norrut i bakgrunden.

Vi håller tummarna att ni lyckas få detta otroligt ogenomtänkta förslag dödförklarat. Som någon sa, blir det prejudikat, ja då ligger vi risigt till på många ställen i Sverige.

Kör hårt!

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2005 vid 06:31

en bil går ännu fortare, skrämms inte djuren av dem!

• mrfreeride

Medlem
    29 juli, 2007 vid 13:57

Någon som vet hur det har gått med det här?

• Oregistrerad

Gäst
    15 september, 2007 vid 17:06

@MrFreeride 401119 wrote:

Ligger på Miljödepartementet som skall föredra ärendet för Regeringen. De hoppades få ett beslut först förra hösten och sedan innan sommaren men så blev det inte. Drar ut på tiden antingen för att det är lågprioriterat eller juridiskt komplicerat. Hur som helst har Naturvårdsverket yttrat sig i positiv mening (för oss alltså).

• Oregistrerad

Gäst
    20 november, 2007 vid 20:53

@MrFreeride 401119 wrote:

På regeringssammanträdet den 8/11 beslöts att inte ta upp ärendet till prövning eftersom ingen av de som överklagat (ett 20-tal personer) är/var behöriga att överklaga. Sakfrågan är alltså ännu obesvarad om förbudet är rimligt eller inte.

• Oregistrerad

Gäst
    20 november, 2007 vid 22:00

Hur blir man/vem är behörig att överklaga?

• nlc

Medlem
    21 november, 2007 vid 05:16

@Oregistrerad 429773 wrote:

På regeringssammanträdet den 8/11 beslöts att inte ta upp ärendet till prövning eftersom ingen av de som överklagat (ett 20-tal personer) är/var behöriga att överklaga. Sakfrågan är alltså ännu obesvarad om förbudet är rimligt eller inte.

Det låter ju helt bisarrt! Hur kan en medborgare inte vara behörig att överklaga myndighetsbeslut?

• Oregistrerad

Gäst
    31 mars, 2008 vid 20:02

@Oregistrerad 429787 wrote:

Hur blir man/vem är behörig att överklaga?

Enligt lagsiftningen så är det i princip bara markägaren (läs Vellinge kommun) eller i vissa fall intresseföreningar som har rätt att överklaga.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Protestera mot förslag om vindsurfingförbud!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.