Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?

• Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?

Publicerad av enlight på 17 augusti, 2005 vid 11:47

Halloj på all er Vindälskare!

Är en ytterliggare i ledet som önskar lite uppdatering på vad det är för prylar man skall ha nuförtiden.

Började windsurfa när jag var liten (typ 10-11 år) på “pråm”. Var som mest aktiv under åren -89 till -96. Gjorde bl.a. en resa till Tarifa där vi bodde i en folkabuss på stranden i en månad. Min första lilla utrustning var en F2 Sputnik 275cm (tippa på årsmodell runt -90) och ett 6,4 segel med cambers.Köpte senare min nuvarande bräda, en Seatrend ATV 252cm (kanske är av årsmodell -94, vet inte riktigt) ca 72l tror jag och har twinzer (hette det så???…dubbla fenor…) Seglen jag har nu är ett 3.0 Neil pryde!! grin.gif och en linje Sailworks Revolution 4,1 – 5,6. Hade under en period båda brädorna, men var tvungen att finansiera Tarifa resan med att bl.a. sälja Sputniken och 6,4’a seglet. Vid -97 började det trappa av mer och mer med windsurfningen (Flikvän, familj, jobb, för små prylar i förhållande till antalet blåsdagar m.m.), blev kanske bara en tur per år.

Känner nu iallafall att jag har blivit biten igen och har fått ett stort sug efter att börja Windsurfa lite mer aktivt.

Eftersom jag bor i Östersund så är det Storsjön som jag mestadels kommer surfa i.
    Prylarna jag har idag kräver riktigt mycket vind, vilket det tyvärr sällan är i Storsjön, och de är nog lite ur tiden tyvärr och lite väl mycket Wave inriktade för Storsjöns förhållanden. Skulle därför behöva uppgradera till nyare prylar som kan ge fler surf dagar/år.
    Tycker det är kul att både surfa fort samt att leka med vågor, hoppa och trixa. Vill gärna köra vågor (därav min nuvarande gamla häck till bräda), fast tyvärr är det väll bara att acceptera att det finns inga stora vågor i storsjön! crazy.gif och därför ganska dumt att bara ha en lite vågbräda att surfa på.

Jag har inte alls har hängt med i utvecklinen av surfprylar på senare år.
    Har läst runt lite på forumet bl.a. denna

http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfennew&Number=327942&Forum

och…

http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=326819&page=&view=&sb=5&o=&fpart=1&vc=1

och…

http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfennew&Number=327468&Forum
    Jester: Hur gick ditt försök att speeda med JP brädan? (från ovan tråd)

Har även läst denna…

http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfennew&Number=325118&Forum
    ..och tycker att det verkar som om RRD Freestyle Wave verkar grym….fast JP 103 (vad är det för bräda? Freestyle , wave??) kanske tom. är bättre???

Är dock fortfarande fundersam och undrar därför om någon har shyssta prylar att rekomendera till mig?
    Gärna begagnat! Både bräda och en linje segel!
    Jag är 185cm lång och väger ca 80 kg.

Har kikat lite på freestyle brädor och tycker att dom verkar riktigt shyssta.
    Bl.a. denna…
    http://www.jp-australia.com/2006/main.php?id=723&&PHPSESSID=f10dc6eaa0486ea83d8e3f981a930d7e#
    Tycker den lilla filmen som man kan titta på där är hur ball som helst!! smile.gif

Hur snabb är en freestylebräda?
    Någon som kan jämföra med en -90’s F2 Sputnik?
    Minns den som riktigt snabb. 😉

Säg att jag ev. kommer göra någon resa till Varber och köra lite vågor, är det då bättre att sikta in sig på en freestyle Wave bräda?

Stor skillnad mot en vanlig freestyle?

Eller är en freeride bräda bättre för mig?

På min tid fanns det typ våg, slalom eller speed brädor. Känns som om det var enklare att välja brädor och segel då. smirk.gif

Hjälp önskas av surfare som kan dagens utbud.

MVH/
    “Ett Återfall som strax fyller 30!”

enlight svarade 19 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 12:53

Mitt tips är en Freeridebräda på 100-110 liter och sedan 6,5 som största segel. Sedan ett 5,7 och ett 5,0 så kan du få mycket kul insjösegling. Freestyle blir mer trikinriktat och om du inte absolut vill tricka så är en freeride ett bättre val. Brädor med bra kritik i freeriekategorin är JP och Starboard men fler bra finns säkert. Tabou är en ny som ser kul ut / Joacim

• adde

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:02

Ska man inte freestylea och seglar insjö så tror jag på ett segel på 7.0-8.0 och en freeride på ca 125 liter.

Väljer man en freestylebräda så välj i övre storlekskatekorin, 110-115 liter och ett segel på max 7.0 som störst. Detta ger dig bra segling i relativt lite vind (freestyle prylar planar tidigt). Sen går du ner mot 6.0/6.3 i nästa segel som du kan trixa bättre med.

/adde

• oscar

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:05

Mitt tips är ett Freeracesegel på ca 8 kvm sedan 6.2 5.3 4.7 4.2 för våg och freetylesegling.

JAg tycker du ska ha två brädor. En supercross på 115 som du kör 8 och 6.2 på samt en vågis runt 80 liter för resten.

• enlight

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:07

Känns som jag är lite mera lagd åt freestyle hållet!
    Vilken bräda är det som gäller då?
    Hur litet segel kan man köra på en sådan bräda?

2st brädor! Hmm…Det är ju det här med pengar oxå! crazy.gif

• oscar

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:18

Fördelen med supercross är att de är snabba och gjorda för att kunna tricka med dvs spocks och framåtloopar. Kolla t ex Fanatic Hawk, F2 Eliminator, Starboard S-type.

Ska du bara ha en bräda så är det nog runt 100 liter som gäller med ca 7 kvm som störst. Då planar du i ca 7 m/s i sötvatten. Skulle kolla på en Freestylewave som t ex Jp freestylewave, Tabou Rocket, Exocet cross.

• hjn

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:22

Nu har du gjort mig nyfiken. Hur ser vindstatistiken ut, på ett ungefär, för Storsjön.
    Har med Kartsöks hjälp letat runt Storsjön efter bra spots och de ser ut att finnas en del, så då saknas bara en positiv vindstatistik så…
    Alltså priset för att bo på västkusten börjar kännas lite väl högt nu när det i princip aldrig blåser bara regnar året om. mad.gif Om det verkligen blåste så pass mycket att man slapp den värsta abstinensen. Vilket skönt liv man skulle ha om man efter jobbet en vinterkväll kunde dra till backen för att åka skidor för att sedan under sommarperioden fick hyfsat med surf. cool.gif

För att kunna råda dig om brädval krävs nog också att du beskriver vågstorlek eller ev plattvatten. Börjar ju komma en del våg/slalom brädor igen med skaplig volym som ett sportigare(?) och mer dynamiskt alternativ till freerides, mer likt ATV konceptet.

• enlight

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:39

HJN: Du är välkommen till Östersund/Frösön! wink.gif

Har tyvärr ingen vindstatistik att ge dig, men de flesta tycker att det blåser jämt här. Dock vill jag påpeka att jag med mina nuvarande surfprylar tycker att det hemskt sällan blåser här. Fast det brukar ju kunna bli fina höst stormar, men det gäller att man har en varm dräkt.

Östersund arrangerade förresten WM i jolle segling förra veckan!!!

Västkusten låter ju annars bättre i mina öron……fast det är ju jäkligt shysst på vintern att det är nära till både Åre och Bydalen, samt hemma backen på Frösön.

Vågstorleken….hmm….
    Det är ju mest blåsvågor… vanligast 0,3 – 0,7m kanske..fast på flaket (den stora öppna delen av storsjön) kan det bli större vågor. Har hört om folk som åkt Thome (en stor Ångbåt som kör turer i Storsjön) i storm ute på flaket och vågor har slagit in över relingen på båten!!!
    Men sedan kan man om det blåser bra nordligt segla som nästan mitt i stan på riktigt platt vatten, fast med mycket vind. Rätt ballt faktiskt…fast inträffar inte så ofta.

Har laggt upp lite bilder i mitt album på denna site. Du kan ju kanske kolla lite där för en egen uppskattning.

MVH/
    Enlight

• canoya

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:46

Om du bara kör vågor och riktig hårdvind någon gång per år kan du ju lugna dig med att uppgradera vågisen och istället behålla den gamla du har, den funkar väl inte sämre nu än när den var ny? Då kan du koncentrera utgifterna till ett kit för lättare vindar och insjösegling, som bruka bli aktuellt 90% av tillfällena när man bor i inlandet. Jag bor i Jönköping och utav de 25 gånger jag var ute förra säsongen körde jag formula med 9,0 eller 10,7 kvm hälften av gångerna. Mitt råd blir därför att du bör lägga mest pengar på de största prylarna för det är de som kommer att användas oftast. Om du skaffar en bräda på ca 130 liter och 70cm bredd bör den ju funka med segel från 9 kvm till drygt 6 kvm. Blåser det mer kan du nog hoppa till din befintliga vågbräda med ca 5,5 kvm segel. Det kommer att vara lite för stort hopp mellan dem egentligen men du får ett stort vindregister för en rimlig peng. Smågrejerna kan du ju uppdatera senare och om du märker att de blir mer frekvent använda.

Välkommen tillbaka!

• enlight

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 18:18

Tack för tipsen!

Canoya: Jag tycker att ditt förslag låter ritigt sunt. Kör nog på ett sådant, fast kanske inte riktigt så stort som 130l och 9kvm. Behåller mina grejjer och kör på dom nu i höst och siktar in mig på att köpa större prylar till våren.

Tackar/
    Enlight

• juan

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 18:56

Svar till:

Tack för tipsen!

Canoya: Jag tycker att ditt förslag låter ritigt sunt. Kör nog på ett sådant, fast kanske inte riktigt så stort som 130l och 9kvm. Behåller mina grejjer och kör på dom nu i höst och siktar in mig på att köpa större prylar till våren.

Tackar/
    Enlight

[/ QUOTE ]

Jag skulle nog rekommendera en bräda som Tabou X Rocket 64 till dig. Jag har samma mått ock vikt som dig och är nöjd med min Fanatic Cross på 116 liter.

• enlight

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 19:53

De verkar ju riktigt shyssta!
    http://www.surfcompaniet.se/tabou05rocket.htm

Men hur är dessa brädor att hoppa med då?
    Vill ju gärna lära mig lite av de nya balla moves som nuförtiden gäller.
    Har förresten ingen som helst koll på alla nya trick och vad de heter.
    Någon som har tips på bra windsurfing film som man kan studera dessa moves på?

• adde

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 20:13

Gå in på http://www.continentseven.com och välj moves

Free your mind på DVD är ett annat tips

/adde

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 01:24

Jag tror nog att du lugnt kan satsa på en rätt stor bräda. Tyvärr, med 50 cm fena och nio kvadrats segel kan man nog glömma det där med att hoppa, men jag har varit i din situation, med brädor som funkade en gång om året.

Nu har jag en bräda som är 75 cm bred och har 148 liters volym och en 9.7:a. Det går inte att göra mycket mer än att segla rakt fram och slå/gippa, men jag kommer igång och planar redan runt 5 m/s, vilket har gett mig massor av tid på vattnet. Det blåser 5 m/s nästan dubbelt så ofta som det blåser 7 m/s på de flesta ställen i Sverige och all den extra tiden på vattnet betyder att när det väl blåser 15 m/s så har man rutin och ork och seglar därför bättre även med 4.5 och vågisen än om man inte hade haft alla dessa planande lättvindsdagar i benen.

Det är allid roligare att vara ute på vattnet och plana än att sitta på land!

• canoya

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 06:40

Jag har också en Cross 120 (116 liter) som jag kör med 7,4 och 6,2. När vinden mojnar så att man inte planar ordentligt med 7,4 flyttar jag riggen till hustruns Starboard 155 (äldre 85 cm formula köpt som fortsättningsbräda till henne) och kör med full planing när de övriga mest står och plöjer.

Rekommenderar definitivt stora grejor om man seglar mest insjö.

• hjn

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 08:55

Den här kanske: http://www.abpluswindsurfing.com/content/boards_xo.htm

Annars håller jag nog med 130 liter låter mycket, men om det är problem med bra spots där man kanske måste ta sig ut ur en djup vik med snurrande vind etc. då brukar jag räkna med att behöva 35 liter utöver kroppsvikten för att hyfsat bekväm ta mig ut eller in.
    Om det däremot alltid är fri vind så är det bredden som avgör inte volymen och då blir det genast roligare brädor att välja mellan. Jag tror nämligen, av din beskrivning och utrustning att döma, att du är för erfaren seglare för freerides, frestylewave är nog snarare ditt område och ser man till vindstyrkorna så är vindsurfing i stadig 10m/s något helt annat än brädsegling i 5m/s. Med en 7.0-7.5 fixar du ju vindar från 8 m/s kanske t.o.m. 7m/s. Vilket med 84kg borde funka med en modern bräda på 100-115 liter.
    På de norrländska insjöarna jag upplevt så kommer vinden i vindstötar på ca. 20- 30 minuter åt gången och då blåser de tillräckligt för en 7.0, däremellan brukar det vara nästan stiltje vilket gör att inte 9.0 funkar heller. Nu är det här lite generalisering, men ändå det mest vanliga på sjöar med topografi runtom.

Fina bilder för övrigt. smile.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.