Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?
-
Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?
enlight svarade 19 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 33 Svar
-
Svar till:
Fina bilder för övrigt.
[/ QUOTE ]
Tackar! Jag har slängt upp lite Snbrd bilder nu från hemma backen oxå.
Segel då?
Märke, modell och storlekar?Säg att jag siktar in mig på en JP Freestyle 100 alt 109’a.
-
Severne har ju ett lockande koncept med en mast för S1 (400) och en för S2 (430). Detta är givetvis en kompromiss, men eftersom vissa av segelstorlekarna är sydda för ”fel” mastlängd blir ändå resultatet bra. Att få ner mastantalet är ju inte dumt, man slipper en stor kostnad och man reser lättare.
Själv har jag dock valt Ezzy för att han verkar vara en hyvens kille som ser till att personalen får luft och möjlighet att spela cricket. Sen att han syr segel som presterar bra samtidigt som de håller gör ju inte saken sämre. Dessutom är Janne på Locs, som importerar seglen, också en trevlig kille.
7.0 nånting blir nog bra som störst, lite beroende förstås på seglets karaktär. Sen 5.7-5.8 och som segel för både den gamle ATV:n och den nya en 5.0. Antar att vissa dagar med schysst NV, eller vad nu bästa riktningen är, kommer du också få användning för en 4.2: a.
Obs försök att täcka in alla storlekarna med en bom. Om du gör det behöver du bara en extra med dig som reserv. Har sett alltför många som kört sönder bommen på “årets bästa dag” för att bli tvungen att ta den för stora bommen till sitt minsta segel. Eller ännu värre inte ha en tillräckligt stor bom så att det bara återstår att packa ihop.
-
Alla har vi våra egna favoritmärken… du lär få rätt så många svar , generellt sett gäller att det finns få – om ens några – dåliga segel idag. Däremot finns det segel som passar mer eller mindre bra till det du skall ha dem till och segel med olika karaktär, men du kanske inte känner att du “vet” vilken känsla du gillar i ett segel.
Nåja, antag att du siktar på 109:an då tycker jag att du skall max ha ett 6.7-7.0 och absolut riggat på en bra mast (jag tycker tex inte att S-2 på 430 är en bra ideé – du kommer förlora bottendrag). Här kan man med fördel gå på en racemast eftersom den inte kommer hamna i brytande vågor. Eftersom du verkar sikta mer åt freestylehållet så tycker jag att ett freestyle/freemove är att föredra framför ett freerace. Ett freestylesegel planar lika tidigt, är lättare att manövrera men inte lika snabbt eller tål lika mycket vind.
Nästa segel blir kring 6.0-6.2, eller tom 5.8 beroende på hur du kommer göra med en mindre bräda. En 6.2:a kommer fungera på en lite större Freestylewave men inte på en mindre vågis. Här behöver du inte tänka så mkt utan det är ett freestyle eller crossover (tex Naish Boxer, Simmer Crossover, North Duke (som jag visserligen personligen inte gillar – se karaktär oven), NP Expression osv).
Fundera redan nu på vad som kan tänkas bli 2:a bräda!
Väljer du 100 litarn får du sikta på 6.2-6.5 som störst och då kanske inte en racemast är så klokt. Däremot kanske du klarar dig med en 430!
Så, the results from adde is:
FS 109 + FreestyleWave >85L: 7.0, 6.2, 5.4, 4.7, …
FS 109 + Vågis ca 85L: 7.0, 5.8, 5.4, 4.7, …
FS 109 + Vågis <80L: 7.0, 6.2, 5.4, 4.7, ...
FS 100 + Vågis ca 85L: 6.5, 5.8, 5.3, 4.7, …
FS 100 + Vågis <80L: 6.2, 5.4, 4.7, ...På de tre övre behöver du 460, 430 och 400 mast. På den sista klarar du dig med 430 och 400.
/adde
-
Känns som jag har koll på segelstorlekar, men vilket märke och modell har jag mindre koll på.
Läste bl.a. ett inlägg här att Simmer Zero Five ….eller om det var Seven .. var svår riggade och inget att rekomendera.
Skulle gärna ha lite tips på vilket märke/modell på segel man skall börja spana efter.
-
zero five är INTE svårriggat, ett kanonsegel!
apråpå jp så fastnade jag för denna brädans “video” fin film -
Jag har läst runt ganska mycket nu och även fått mig en till dag på vattnet.
Hursomhelst har jag tänkt så här…
Är helt inne på en JP freestyle 100 eller 109, beror på hur stort begangnat största segel jag får tag på. 100’n har rec. segelstorlek 4.7 -> 7.2 medans 109’an har rec. segelstorlek 5.0 -> 7.5. (Just nu känns det mer som jag siktar in mig på ett 7.2 som största segel = JP 100)Och vad gäller segel resonerar jag så här:
Om man nu har ett så stort segel så är det så pass stort att det ändå är otympligt att trixa med, alltså är det lika bra att det största seglet man har är mera lagt åt race hållet och man kan hålla det ner till …säg ett 6.2. Hade då tänkt mig att 7.0-7.5 seglet skulle vara typ som ett NP V6, V8 och ha cambers.Säg att man klarar att hålla det till 6.2 och man då siktar in sig på att 6.2 ska vara av typen NP Saber eller NP Excess.
Där efter fyller man i neråt i kanske 0.7 intervall med segel av typen NP Excess eller NP Expression.
Vad tror ni om detta resonemang?
Synpunkter/erfarenheter?När jag höll på som mest så var det typ ett måste med cambers på segel 6.0 och uppåt!
Känns som att jag är lite skeptisk till stora segel utan cambers!
Sedan så skulle man även ha en linje med alla segel av samma modell, bara olika storlekar, fast nu när dessa bräder klarar av att både hantera stora och små segel så känns det som att man får välja segel efter förhållande och surfsätt man vill praktisera.
Lr?…fast det verkar som om många segel idag som är 7.0-7.5 inte har cambers!?!?
-
Kul tråd å extra kul med återfrälsta!
Har skummat igenom tråden, många bra tips haru fått. Här är mina små kommentarer, du kan nog själv avgöra om det är värt någe:
Jag har läst runt ganska mycket nu och även fått mig en till dag på vattnet.Hursomhelst har jag tänkt så här…
Är helt inne på en JP freestyle 100 eller 109, beror på hur stort begangnat största segel jag får tag på. 100’n har rec. segelstorlek 4.7 -> 7.2 medans 109’an har rec. segelstorlek 5.0 -> 7.5. (Just nu känns det mer som jag siktar in mig på ett 7.2 som största segel = JP 100)– För att få segling många dagar på ditt ställe, med din vikt och erfarenhet, skall du lätt ha något mellan 7 och 8 kvadrat. Och då är det en STOR freestyle som gäller!! Visst, JP 100 kan ta 7.2, men seglet funkar mycket bättre på en 109 (eller liknande stor freestyle). Enklare att komma igång blir det oxå. 109 kommer fortfarande att vara mycket kul med sexnoll och mindre.
Och vad gäller segel resonerar jag så här:
Om man nu har ett så stort segel så är det så pass stort att det ändå är otympligt att trixa med, alltså är det lika bra att det största seglet man har är mera lagt åt race hållet och man kan hålla det ner till …säg ett 6.2. Hade då tänkt mig att 7.0-7.5 seglet skulle vara typ som ett NP V6, V8 och ha cambers.– Ett räjs betonat segel mellan 7.0 och 7.5 är gjort för toppfart och går inte igång särskilt tidigt. Jag skulle tro att en freestyle-segel på 7 kvadrat planar minst lika tidigt som ett räjs-segel på 8.
Säg att man klarar att hålla det till 6.2 och man då siktar in sig på att 6.2 ska vara av typen NP Saber eller NP Excess.
– Ett modernt räjs betonat segel med cambers som är 7.5 kan du lätt hålla tills det är 5.5 vågsegel…
Där efter fyller man i neråt i kanske 0.7 intervall med segel av typen NP Excess eller NP Expression.
– Över fem kvadrat kan du lätt ha större steg mellan seglen.
Vad tror ni om detta resonemang?
Synpunkter/erfarenheter?När jag höll på som mest så var det typ ett måste med cambers på segel 6.0 och uppåt!
Känns som att jag är lite skeptisk till stora segel utan cambers!
Sedan så skulle man även ha en linje med alla segel av samma modell, bara olika storlekar, fast nu när dessa bräder klarar av att både hantera stora och små segel så känns det som att man får välja segel efter förhållande och surfsätt man vill praktisera.
Lr?– Cambers behövs om man skall speeda eller räjsa eller vill ha en riktigt effektiv lättvindsrigg. Under en åtta kvadrat är cambers inte alls nödvändigt för de flesta av oss, fast det beror ju såklart vad man vill få ut av sin segling.
…fast det verkar som om många segel idag som är 7.0-7.5 inte har cambers!?!?
– japp, det stämmer. Och de är bra också!För den typ av bräda du kollar på (en freestyle) så är cambersegel INTE lämpligt. Visst, det funkar, men de är tänkta för en annan typ av brädor.
Det finns många bra segel därute, så jag tar ett märke bara som ett exempel på hur ditt kit skulle kunna se ut.
Bräda: JP Freestyle 109 (som kan bytas ut mot annan stor freestyle, såklart)
Segel: Simmer X-type 7.4, Simmer Crossover 6.2 och 5.3. Du kan sedan komplettera med typ 4.7 – 4.5 för de däringa dagarna med riktigt mycket vind och lillbrädan åker fram. Med 7.4 kanske det inte blir någon hopp- och manöverfest, precis, men kul segling med bra fart lär det bli.Ett alternativ, som nämnts här, är att spana in något som kanske är lite mer fart-betonat än freestylebrädor. Super-X som det mycket logiskt heter (inte). Typ Fanatic Hawk, JP SuperX, Tabou Rocket Air å sådana där saker.
Och vill du segla mer, så kan du gå upp ett snäpp i brädstorlek och börja kolla på segel över åtta kvadrat (med cambers).
Lycka till!
/Enlight -
Och här har du ett beggat paket som fasen nästan är perfekt… (såg det efter att jag skrev mina små kommentarer, känner INTE säljaren):
-
Tjena!
Kör med en freeride bräda på 110-120L
Segel runt 7.0-7.5 som störst, en segel line typ 6.8/6.2/5.7 är ok, kanske nåt större segel om du vill köra oftare.
Själv har jag en Mistral Syncro 115 och NP Expression 6.7 som störst, jag kan köra med det ifrån 6-7 m/s 115L funkar ner till ca:6.0 sen vill man nog ha mindre bräda, jag väger 75kg, jag kör med NP på alla segel funkar ypperligt, jag rekomenderar att allafall hålla sig till samma märke på segel, olika märken har lite olika tryckpunkter mm, så man åker på lite justeringar vid segelbyten. -
Såå…
Nu ska man till och köpa prylarna. Har hängt med utbudet på beggade prylar under en tid nu.
Tyvärr så verkar det inte finnas någon beggad JP FS 109:a till salu! (*varför har jag hängt upp mig på en sådan* )
Däremot så ligger det ju några JP FS 100 ute!
Är det så stor skillnad på en JP FS 100 jmf. en 109:a?
Rekomenderar ni mig att ha tålamod och vänta in en 109:a?
(just nu en personlig vikt på 77kg, 185cm lång)
Har även kollat lite på Playmate, Freesex och Chilli (fast jag känner mig skeptisk till spock tailen på chillin!!! Inbillar mig att de blir långsammare!?!?)Hursomhelst…
Det jag egentligen undrar är vart ni rekomenderar mig att satsa mest pengar?..på seglen (registret 6.0 – 7.2, 7.5), lr på brädan?Vad är viktigast när det gäller rätt utrustning för rätt ändamål? Bra FS Segel men en hyffsad bräda eller en bra FS bräda med något hyffsat segel?
Jag är helt inne på ren freestyle nu! (Stylepimpz Fiskebäck filmer har inspirerat mig! )
Vill ha utrustning där jag lättast lär mig nya trick!*Dilemma, dilemma*
MVH/
Enlight -
Jag tror en FS100 blir kalas med din vikt. Skillnaden i lättvindsegenskaper blir inte så stor, FS100 blir lite mer allround och är roligare i mer vind. Som återvändare skulle jag faktiskt nog rekommendera JP framför många andra freestyleplankor, de är välkända för att vara lätta att hitta rätt på men fortfarande ha gott om potential i sig.
Faktiskt så tror jag dessutom att du borde kunna hitta en både prisvärd och bra rigg till brädan, många beggade fina segel mellan sex och sju kvadrat finns det! Det gör inte så mycket om seglet har ett par-tre-fyra år på nacken, bara skicket är fint och masten är rätt. Det sista är viktigt.
Lycka till!
-
OK.
Angående 100 eller 109 liter så tänkte jag att det kanske är lättare att sätta tricken på en 109 liters?
Borde ju vara stabilare, lr?
Hmm… fast och andra sidan kanske svårare att snurra brädan…Hmmmm
*dilemma* -
Det beror på vilken typ av trick det är. 109an kommer att vara mer förlåtande för segeltrick av olika slag och vissa hopptrick. Men med din vikt och om du vill testa vulkaner å sånt där så tror i alla fall jag att 100 kommer bli fint.
109an är nog mer specialiserad än 100, där du sannolikt hittar en mer allround bräda. Det tror i alla fall jag att du kommer att gilla!
Surfa På!
Logga in för att svara.