Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › prylar till sydafrika
-
prylar till sydafrika
Publicerad av anonym-anvandare på 12 december, 2000 vid 18:10Vi ar ett gang som skall ner till sydafrika i januari och har fatt problem med att fa ner prylarna. Ar det nan som vet vilka flygbolag som ar bast och/eller vilka fraktbolag som ar billigast och ar lattst att ha att gora med? Vi borjar bli lite desperata!!!!
anonym-anvandare svarade 23 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Jag åker ned (SA) på Juldan och flyger med British airvays där får man ta med 25 kg, 90 kr/kg däröver så man får ju ta med lite mindre kläder mm, så klarar man sig :segel 10kg mast 2 +bräda 5kg /Protomannen
-
PROTOMANNEN!
12 futtiga dagar kvar!!!!
Vi tar emot dig på flygplatsen efter 8 timmars skööönt SURF! -
Bra jag kommer vid 10.30 redo för de 8 timmarna surf ifall ni inte surfar på natten
-
Din viktberäkning verkar vara lite optimistisk. Jag räknar med bräda 8kg, 3segel 12kg, 2 mast 1 bom 6kg, bagen 3kg plus sele, förlängare mm =35 kg.
Brukar inte BA ta 200-300 kr/kg./Steffo
-
Jag var nere för tre år sen och åkte då BA till London och sen SAA via Johannesburg. När jag kollade innan så sa dom att en komplett utrustning kostade 1200:-. Väl på Arlanda så sa tjejen att det bara var att slänga upp prylarna i specialincheckningen så var det klart, dvs utan extra kostnad!
På vägen hem så var planet 10 timmar försenat så dom krånglade inte där heller, 80(!) kilo övervikt kostade inte en krona, ibland har man tur…Lycka till!!!
-
BA: 23 kg inklusive windsurfingbräda är gratis
därutöver 300 kr/kg
5 kg övervikt ska funka att få med gratis sen kan det bli problem
får man med sig bräda, 3 segel, mast och bom snyggt förpackat på 28 kg, det är frågan jag brottas med just nu? -
En tumregel från mig är att en utrustning med:
1 bräda, 3 segel, en mast, en bom, lagom embalerat
väger 30 kg.
Sen ska man ha lite annat också plussa på 10-15 kg -
Det borde kunna fungera. Jag fick in bräda, 3 segel, mast, bom och våtdräkt
i ett paket på 26 kg och det gick bra utan extra kostnader. Hade förlängare,
mastfot, fenor, krok och minimalt med kläder i handbagaget på 8 kg (en 30 l
rygga). Ring till flygbolaget och boka plats för brädan innan du åker så blir
de inte chockerade när du kommer till flygplatsen. Du slipper gnäll och har
du tur bryr de sig inte om att väga eller ta ut några avgifter om det skulle
vara allt för tungt. Lycka till!!! -
Till mig har man sagt att till Kapstaden så det inte att skriva in på biljetten att man ska ha med sig en bräda. Det beror tydligen på destination, Perth går ju bra!
-
Flög dit med KLM förra året och det gick utmärkt att boka plats för
brädan. Hänger nog mer på vilket flygbolag du åker med. Ring direkt
ut till flygbolagets godsmottagning på Arlanda så kan de nog fixa
att det kommer in i bokningen. -
Har du en TIGA betongbräda så är det ren vinst att glömma brädan hemma ,dessutom stenar kan inte flyga skyhigh i waves`en
-
Prova att stoppa din lätta bräda i en boardbag som är tillräckligt embalerad för att klara Arlandas hantering. Väg därefter paketet och lägg in resultatet på konfen. För övrigt är inte Tiga så dumt att flyga med. Det är nämligen dessa som bagagekillarna har tränat med.
-
Det är bara å märka fragile, altså 5 kg bräda 2 kg boardbag 10 kgsegel 1.6 kg mast=18.6 kg (bom köps på plats) resten tar man i h-bagaget, sen är det lungt .
-
5 kilo bräda! Är det ett hemmabygge eller. En 5 kilos vågbräda kan inte tåla mycket.
Tacka vet jag en rejält lappad och aningen fuktskadad bräda!/Steffo
Logga in för att svara.