Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylar, transport och lastning

• Prylar, transport och lastning

Publicerad av soulandradical på 8 juni, 2005 vid 10:58

Ilandsproblem men ändå…kanske fler som känner igen sig – hur gör ni?
    Tröttnade på att kånka runt på en massa utrustning i mitten av 90-talet. Sålde av race/slalomprylarna billigt och bestämde mig för att satsa enbart på att köra när det blåste ordentligt.
    3 segel, 1 bräda, mast, bom – lätt att förvara, lätt att kombinera och lätt att transportera. Men ack så lite seglat det blev… och sen kom ju freestyle som en rolig överraskning.
    Hrm – tänkte två sekunder och köpte sen. Det blev två brädor och två riggar: vågkitt + 4,5/5,0/5,7 och freestyle 112liter+6,7. Då kunde man ta med freestylepaketet i lättvind och enbart vågkittet när det blåser ordentligt – Optimalt – MEN hur ofta är vinden konstant och precis som dmi utlovat?! Kombinerade senast skate 112 med 5,7 och det gick förvånansvärt bra.

Den ultimata utrustningen är alltså ultimat när man väl är på vattnet men när man ska lasta av/på/in/ut ur bilen, förrådet osv är den rätt värdelös!

Nu är jag alltså åter fast i pryldjungeln och ser ingen annan utväg om man vill få mkt segling och ändå ha ”rätt” prylar när det väl blåser på!

Egentligen inte så mkt att gnälla över men det vore intressant att höra hur alla andra med lite för mkt prylar löser sina problem. En buss känns rätt dyrt, ett släp är kanske lite väl nördigt 

markram svarade 19 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jester

Medlem
    8 juni, 2005 vid 11:08

Häpp!

Har nu fastnat rejält i pryldjungeln, och har för tillfället 4 brädor o 7 segel. Jag brukar ta med mig 2 brädor när jag skall ut, då är jag ganska bra garderad för eventuella vindomslag.

Förvaringsmässigt har jag löst det hela genom att bygga ut ett förråd, och byggt ett litet hyllsystem därinne. Funkar skitbra.

Transportmässigt har jag en vanlig Ford Focus (ej herrgårdsvagnen), och har monterat ur baksätet i bilen. Då får jag plats med allt inne i bilen (alltså 2 kompletta utrsutningar). Gäller naturligtvis inte Formula-brädan, som får åka tak istället. Funkar kanonbra, man ser till och med lite i sidled…

• canoya

Medlem
    8 juni, 2005 vid 11:34

Jag vet att släp är nördigt men det känns rätt okej när man har “lastat” alla prylar på mindre än fem minuter. (formula-, slalom-, freeride- och vågbrädor med tillhörande riggar) Det som tar länst tid är att rulla ihop dräkten som hängt på tork och packa ner den, skorna, selen, badbrallorna och handduken i en väska. Man har alltid allting med sig och blir aldrig irriterad över att inte ha med sig rätt prylar för den rådande vinden. Dessutom går det smidigt att packa när man ska hem igen. Bara att skicka in grejerna på sin plats och slippa att spänna remmar på taket. Det går fortare att koppla på släpet än det tog att montera på takräcket på bilen tidigare! Enda nackdelarna som jag kan se är att det tar lite mer soppa och att det kan vara lite krångligt om det är en trång parkering, det beror ju lite på var man brukar köra.

• drakglenn

Medlem
    8 juni, 2005 vid 12:05

Svar till:

vågkitt + 4,5/5,0/5,7 och freestyle 112liter+6,7. Då kunde man ta med freestylepaketet i lättvind och enbart vågkittet när det blåser ordentligt – Optimalt

Den ultimata utrustningen är alltså ultimat när man väl är på vattnet men när man ska lasta av/på/in/ut ur bilen, förrådet osv är den rätt värdelös!

[/ QUOTE ]

EXAKT!!! vad jag kommit fram till….

Har: Vågis + 4.2,5.0,5.7 /Kommer: stor Freestylewave + 6.3)
    Jag vill undvika mängder av prylar, med ovanstående kommer jag ha 2 brädor, 1 mast!, en bom & 4 segel = Optimalt!

För att klippa ledet med att lasta byggde jag surftakboxen (lång tråd), i den ligger ALLT!
    Inget packa här inte, på med boxen, in med bagen och iväg…

//Glenn

• rasmus_w

Medlem
    8 juni, 2005 vid 22:23

Jag tycker fördelarna med “prylträsket” överväger nackdelarna. Visst skulle jag kunna ha 9.7 och Tecno2:an och inget mer, det är nästan alltid den brädan som funkar bäst här i Stockholm, men hur kul vore det? Trots allt är det ju när man har fullt drag i 3.5 som det är riktigt kul, och hur användbar är T2:an i den vinden?

Sen, när det blåser rejält, är dessutom valfrihet trevligt. Visst är det kul med en bräda som är hyfsad på det mesta, men det kommer aldrig gå undan som på en renodlad slalombräda och den kommer aldrig svänga som en liten vågbräda. Alltså blir det en rätt ordentlig hög med brädor.

• styret

Medlem
    11 juni, 2005 vid 09:02

jag kör med ungefär samma kit som dej. har allt i bilen hela tiden. det ryms hur bra som helst plus att man har tvåp sittplatser fram i en 245a om man inte är allt för stor och har man tur så hittar man en sån billigt och bra (jag gav 2 lök för min, otroligt billigt men en sådär 5-7 tusen hittar man dom för om man letar). men jag bor ju itne direkt i innerstan heller , där är det kan inte optimalt att ha grejerna synliga genom rutorna.

• markram

Medlem
    11 juni, 2005 vid 09:58

Kör ständigt runt med detta på taket:
    3st slalombrädor ,3 camberriggar 5,7, 6,8 & 8,4.
    När sambon är med så tillkommer en Wave-rigg på 5,6 och nu står en lättvindsslalom/freeracebräda på inköpslistan, den får också plats på taket. Står parkerad med detta på utanför huset om det skall bli surf inom överskådlig tid, vilket sparar mycket värdefull tid (man kommer inte loss så ofta när man fått ungar) och kånk.
    Det tuffa är at vår son med barnvagn, barnstol och grötkokarprylar, skötväska mm skall med -och gåstolen såklart..
    Då blir 745:an fullastad.
    Nog är en buss frestande..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylar, transport och lastning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.