Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylkvalite´

• Prylkvalite´

Publicerad av swetiger på 16 oktober, 2002 vid 15:20

Jag har så här i mitten av min första säsong som nybörjare, lagt märke till att det inte alltid är så lätt att vara så rädd om sin utrustning som man skulle vilja. Jag har tidigare snappat upp här på konfen att våg-utrustning skulle vara hållbarare än andra typer. Jag tror det var nå´n som sa: ”Eftersom de skall klara av tremeters tvättmaskiner”. Det verkar ju rimligt men vad är skillnaden mellan olika märken är det något/ några som gjort sig kända för att göra robusta grejer eller tvärt om lite sköra. Detta har förmodligen ett samband med vad prylarna håller för vikt men i mitt fall skulle det vara värt något extra kilo för att få grejerna att hålla. Och stämmer det det, skulle vara trist att skaffa grejer med kombinationer tungt och skört.

Tacksam för tips på hållbara grejer.

/swetiger

swetiger svarade 22 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2002 vid 15:39

Jag har alltid köpt begagnade racebrädor för att dessa är förhållandevis billiga. Dock har ofta epoxyn mellan stropparna blivit sumpig och brädorna ”dingas” lätt. Likaså är det ett måste med mast och bomskydd för att skydda brädan. Med facit ihand hade det många gånger varit bättre att köpa en lite tyngre hållbarare bräda, men va fan, är man ute efter epoxy/protokänsla får man ta smällen att brädan går sönder. Som nybörjare skall man inte köra raceprylar eftersom de inte klarar ex. kastfall. Jag rekommenderar hållbarare varianter om man inte skall tävla. Det är bara så svårt att säga nej till en 5 kilosbräda, eller hur?
    -Lever inte som jag lär-

• surferboy

Medlem
    16 oktober, 2002 vid 15:40

Köp North-Sails segel. De kända för sin kvalité och är gjorda för att hålla länge. Deras Wave-segel är oförstörbara.

/G

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2002 vid 09:05

Jag har hållit mig till ”gamla hedliga” grejer. Inge sandwish och allt jäla skummt de hittar på. En redig bräda om än skör och sedan lär man sig att laga. Brädan skall ju användas, bryt å sen hem och laga. Min är kortad i båda ändar ser lite sunkig ut men jälar vad det går, och det är ju hela grejen. Är ju inte precis så att man står på brädan och kikar på hur snygg den är, kan man det blåser det förlite.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2002 vid 09:08

Skulle vara North Voodoo då.

Annars är Ezzy och Sailworks kända för bra hållbarhet:
    http://come.to/locs.fritid (Ezzy)
    http://www.ontopwindsurfing.com/ (Sailworks)

• spoon

Medlem
    17 oktober, 2002 vid 10:19

Köp inte begagnade segel som redan har börjat spricka och är lagade med silvertejp,även om dom bara kostar 500 spänn.
    Ta ett snack med Linda och få ett godkännande att köpa nya grejer.
    Mörby idag?
    /Spoon.

• swetiger

Medlem
    17 oktober, 2002 vid 17:50

Men det var ju´ ett North-segel…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylkvalite´

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.