Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pumpa rätt??

  • Pumpa rätt??

    Publicerad av enkel på 14 april, 2004 vid 19:33

    Jag var ute och hade surfpremiär på nya grejer och på nytt år idag. smile.gif

    Min nya bräda behöver en liten knuff för att komma ur vattnet ordentligt.
    Då kommer vi till det här med att pumpa.

    När jag försöker så trycker jag liksom ner brädan i vattnet när jag pressar ifrån med benen.
    Hur lätt är det då att få upp den ur vattnet/ mer fart…

    Hur gör man det bra??

    manno svarade 18 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • lars_k

    Medlem
    14 april, 2004 vid 20:50

    Less is more…
    Ofta räcker det faktiskt att bara pumpa lite lätt med bakhanden. Stilla med benen, fall av och se till att brädan ligger plant i vattnet och pumpa lite med bakhanden. Ligger du i en vindby och nästan planar så brukar det räcka. Prova =)

  • diil

    Medlem
    15 april, 2004 vid 07:59

    Precis så, små lätta pumptag med hög frekvens är bra, bättre än att flänga riggen fram och tillbaka så lattorna flippar oupphörligen och aktern sjunker (så gjorde jag för några år sedan…). Bara ryck lite med bakhanden, ca 10-20cm eller så.

  • oscar

    Medlem
    15 april, 2004 vid 08:58

    Tänk på att stå mitt på brädan dvs främre foten framåtriktad precis bakom mastfoten och bakre foten lite framåtriktad mitt mellan stropparna. På detta sätt kan du lätt hålla brädan plan och du får en posistion som gör att du lätt faller av. Axelbrett mellan händerna och pumpa mest med bakhanden. Små pumptag funkar bäst i lite hårdare vind då det inte behövs så mkt kraft för att komma igång. I lättare vindar eller när du precis känner att det kommer en lite by så kan man däremot behöva pumpa lite mer med hela kroppen. Detta funkar bäst på lite större kit som freestylebrädor och uppåt då vågbrädor har en tendens att sjunka.

    På en vågis funkar det bäst om man är ikrokad med ganska tätt mellan tamparna så du känner vinden i händerna. På mitt 7.0 kör jag med noll cm mellan tamparna för att hela tiden få feedback från vinden i händerna.

    En större större bräda pumpar man genom att ha böjda ben och sen släpper man ut riggen för att sedan först dra åt sig framhanden och sedan skota in med bakhanden. Svårt att förklara men händerna åker sedan lite “slalom” när du sedan vid varje pumptag släpper ut och skotar in. Tänk dig själv at du drar åt dig framhanden och sen bakhanden, släpper ut fram sen bak och drar till dig igen…

    Under denna rörelse trycker du från med benen, lite som att köra en roddmaskin om du gjort det? När du sedan får fart jobbar du dig ut mot kanten med fötterna (om det är en fet formula du kör)…

  • lars_k

    Medlem
    15 april, 2004 vid 09:54

    Bra Oscar med komplettering för stora grejjer. Jag kan bara mina vågisar och med dem sabbar man allt med att pumpa med benen. Brädan tvärstannar. Med stora prylar krävs säkert rejäla pumptag med hela kroppen. Men då har man ju en bräda som kan ta emot det intensiva juckandet.

  • mexi_

    Medlem
    15 april, 2004 vid 10:14

    Jag läste i ett nummer av Windsurf att man skulle hänga i riggen som en apa, dvs böja rejält på knäna, ha raka armar och huvudet i höjd med eller under bommen. Detta för att få tryck i seglet. I från detta läge kan man sedan pumpa sig upp mot bommen för att få släppet.

    Låter helt sjukt, men jag provade det i fredags och det blev ett helat annat tryck i grejjorna när jag “aphängde”, behövde nästa inte pumpa alls.

    Någon mer som har erfarenhet av “aphänget”…..

  • ola-h

    Medlem
    15 april, 2004 vid 11:43

    Min erfarenhet av vågbrådor och andra lite mindre prylar är att det är mycket effektivare att alltid ha framfoten i stroppen så fort det finns en chans till planing. Bakfoten däremot, låter jag väldigt ofta stå mitt på brädan mellan fram och bakstropparna (ibland kanske till och med lite förflyttad mot lä). På så sätt blir det lättare att hålla koll på brädans läge och jag slipper dessutom onödiga förflyttningar när det är dags att sätta i framfoten. En av poängerna med denna “stance” är just att man kan gå mellan denna och “normal” seglingsposition utan att flytta sig på brädan (och alltså utan att riskera onödiga “vinglingar”). Justering av brädans lägen i längsled fixar jag genom att hänga mer eller mindre framåt i riggen. Det kan tyckes som en något onaturlig position att stå så långt bak med fötterna och sedan hänga framåt i riggen, men det är grymt effektivt när man får balans på det hela.

  • oscar

    Medlem
    15 april, 2004 vid 11:48

    Håller med dig Ola. Är det lagom tryck så man kan hänga ut i selen så är det fördelaktigt att ha framfoten i.

  • enkel

    Medlem
    15 april, 2004 vid 19:46

    Jo, jag förstod ju att jag var tvungen att prova något annat, men det här med att bara dra lite med bakhanden hjälpte inte något.

    Ap-tekniken använde jag någon gång när jag seglade pråm tror jag. Har inte testat på nya brädor.

    Framstroppstekniken verkar bra om det funkar, nu har jag haft foten vid masten. Men det är så bökigt att flytta på den då.
    Jag skulle kanske också tillagt att det är en 110l bräda och att jag väger ca 80kg med dräkt…

  • lars_k

    Medlem
    15 april, 2004 vid 19:56

    Det måste blåsa också hörru.

  • styret

    Medlem
    15 april, 2004 vid 20:21

    går det att strandstarta, spring och pumpa samtidigt ett par steg och hoppa upp på brädan, landa mitt på bräda och gärna med framfoten ganska så rakt bakom mastfoten, men akta fosingarna, så planar man med en gång se bara hoppa bak och i stropparna och kroka i.

    annars, vattenstarta, kroka i, skota ut rätt mycket och dra masten lite mot dej, typ till halvböjd arm, få tag på nån liten våg (ett chopp räcker) all vikt på frambenet som står precis framför eller i främre stroppen, styr brädan ner för vågen med bakfoten som står mellan stropparna och nu glider du ner för vågen upp i planing med vinden ganska så mycket bakifrån/på halvvind, pumpa ett par tag och stoppa i bakfoten.

    jag väger fem kilo mindre än dej med alla skit på och har lika stor freestylebräda. funkar kanon tycker jag.

  • memnoch

    Medlem
    16 april, 2004 vid 06:23

    Kolla in The Missing Link på Guy Cribbs hemsida . Jag antar att det är den artikeln du menar. Glöm inte kolla in de andra tipsen som finns på hans sida, där finns en hel del både för nybörjare och mer erfarna seglare..

  • karnan

    Medlem
    16 april, 2004 vid 06:58

    Vill bara instämma med Mem. Guy Cribbs sidor är en guldgruva, speciellt för seglare som inte har mer erfarna seglare att fråga till råds.

    /Johan

  • Oregistrerade

    Gäst
    10 januari, 2006 vid 20:39

    Vet inte om jag fattat detta rätt men:

    Att pumpa gör man för att minska brädans “drag” i vattnet. Är det då inte så att man skall försöka lyfta den ur vattnet eller iaf minska trycket på den bakre delen av brädan genom att försöka lyfta den.

    Detta genom att man drar seglet mot sig och då hänger mer i seglet samtidigt som man då minskar trycket på bakre delen av brädan.

    är jag rätt ute..?

  • hakman

    Medlem
    11 januari, 2006 vid 08:50

    Hmm, när jag ska få upp plaingen brukar det kännas som om det inte räcker att bara gå ner i vind, för att sedan pumpa. Istället behöver jag trycka runt nosen neråt i vind, genom att pressa framför mastfoten, tills brädan svänger av och får upp mer fart. Sedan krokar jag i och pumpar, och hoppas på det bästa. Att gå i framstroppen innan planing känns som en omöjlighet, eftersom jag behöver pressa ner bräda mot slör först.

  • manno

    Medlem
    12 januari, 2006 vid 12:26

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pumpa rätt??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.