-
Punktering på bladder, men hittar inget hål
Hejsan
Har en Best Bullaroo årsm 2007 16m som har en pyspunka. Man kan vara ute kanske 1 timme och surfa tills luften har pyst ut så mycket att den inte kan flyga längre. Jag har tagit ut samtliga bladders och kollat efter hål, men kan inte hitta något. Bullaroon har ett one-pump system med interna ventiler. Jag trodde att det kanske kunde läcka där, så jag tejpade på lite gängtejp i utrymmet (i ventilen) mellan struttbladder och LE bladder, men det hjälpte inte. Testade också att sätta spännband runt alla deflateventiler, hjälpte dock inte heller.
När man lämnar kiten uppblåst över natten så verkar det som att (en av?) läckorna sitter i center-strut, eftersom den är nästan tom på luft. De övriga struttarna är trycker mellan ”ganska hårt” och ”ganska mjukt” (eftersom det är onepump så kommer ju även LE deflata genom struttarna). Detta är efter ca 8 timmar. När man flyger är det ju mer belastning på bladders, så då går det ju snabbare.
Alla kites kommer ju deflata efter en viss tid, hur snabbt är ”för snabbt”? Har som sagt lämnat kiten över natten, hur pass bra tryck bör det vara kvar efter den tiden? Anledningen till frågan är om det är värt att också byta ut de struttar som är ”ganska mjuka”.
Jag har ju som sagt inte lyckats hitta något hål, detta kan till viss del bero på att jag inte kan blåsa upp bladdersena så mycket, eftersom det inte finns något tyg som håller ihop dem. Det kan vara så att läckan bara syns vid tillräckligt högt tryck. Är jag ”out of options” här, eller finns det något annat alternativ till att skaffa ny strutt/ar. Om man skulle köpa nya bladders, vad finns det för bra ställen att göra det på? Man kan ju köpa genom diverse surfbutiker, men de beställer ju ändå från tillverkarna av aftermarket bladders, så då kanske det är bättre att köpa därifrån direkt. De jag känner till är Wanikou och Air time. Finns det några fler?
Logga in för att svara.