Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Pupmteknik?
Taggad: racing
-
Pupmteknik?
Publicerad av anonym-anvandare på 1 april, 2003 vid 18:30Hej!
Om det är någon som har tid och lust får ni gärna beskriva hur ni gör när ni pumpar igång brädan. Jag började sent förra säsongen och har inte riktigt fått till min pumpteknik. Jag seglar för det mesta ensam så för lite genvägar vore jag mycket tacksam…:-)
MVH Hugoanonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Dom flesta gör felet att bara pumpa med seglet. Använd istället benen för att få igång brädan. Börja med att stå ganska långt fram på brädan och ju mer fart den får vandrar du bakot på brädan. Sätt i främre foten i främre stroppen. I riktigt lätt vind struntar jag i att använda bakre stroppen. Jag brukar göra stora kraftfulla pumptag. Samtidigt som jag drar seglet till mig, skjuter jag ifrån med benen. Det gäller att få in timingen i pumpningen och det måste du nöta in.
Lycka till
-
Synd att man inte är inloggad så man kan ändra rubriken…:-(
Ok låter bra….det kan vara precis det jag gjort fel nämligen bara använt seglet….detta måste jag testa nästa gång jag är ute….
Man kanske blivit för kaxig…allstå jag ger mig ut när det i princip inte blåser alls….:-)..tack för tipset -
Precis som han skriver tänk på att använda benen mkt… men var heller inte rädd för att tappa höjd innan du fått upp planingen. Det tog lång tid innan jag fick in i huvudet att tappa hellre ett par meter i höjd för att plana tidigt. Höjden tar du ju ändå in sen.
När du lägger trycker längre fram, tänkt också på att fullfölja rörelsen med hel kroppen så att brädan strycks från vinden…med rätt teknik *blandning av tajming och tryck i rätt riktning så planar du ruskigt tidigt*
-
Läste i tidningen Windsurfing (Amerikansk) om pumpteknik. Framför allt påpekades att till att börja med ha fötterna i mitten av brädan och inte ute på kanten. Detta för att få brädan att gå plant. Lutar brädan åt lovart är det lätt att den går upp i vind. Flytta fötterna bakåt när farten ökar och slutligen ut i stropparna. Pumpa inte så mycket med armarna.
/Anders -
Hej!
Enligt min mening måste det blåsa ca 4,5-5 m/s för att en ovan skall kunna pumpa upp sig i planing och ca 3,5-4,5 m/s för en van…beroende förstås på vikten hos seglaren och förutsatt att vi befinner oss i bräckt vatten på svenska breddgrader.Om det blåser riktigt lite ( i mitt fall 4-4,5 m/s…väger 95 kg) står jag med främre foten mitt på brädan (lite åt lovartshållet)på bakre 1/3-delen…dvs strax framför främre fotstropparna. Den bakre foten står mitt emellan de fyra fotstropparna. Jag lägger brädan på en halvvind och skjuter ifrån med benen och drar med hela överkroppen så att seglet gör lite grand av en vågrörelse (dvs masten drar jag emot mig aningens-aningens före jag drar åt mig bakre handen) och försöker liksom lyfta brädan upp ett snäpp ur vattnet. Om jag lyckas få tillbaka seglet till ett nytt pumptag innan den sjunkit tillbaka kan jag lyfta den lite till med nästa pumptag. För varje tag flyttar jag fötterna längre ut mot kanten…den främre sätter jag i fotstroppen redan efter 1-2 pumptag…den bakre väntar jag med mycket länge med att sätta i fotstroppen utan försöker stå på kanten istället strax framför bakre fotstroppen för att få extra tryck på kryssen. Det kräver MYCKET träning och teknik för att få upp en bräda ur vattnet i riktigt låga vindstyrkor och sedan även behålla planingen genom vindhål och genom svallvågor. Mitt förslag är att se, testa och lära. Försök åka ut med några erkänt duktiga seglare och be dem komma med tips om hur du kan förbättra din teknik. Att träna själv i viken går förstås också, men det tar så mycket längre tid.
mvh
Per -
Tack så mycket för dom fina tipsen….:-)
Jag märker att jag fokuserat alldeles för mycket på seglet. Nu har jag något att gå efter.
Jag håller med om att det vore bra att se någon segla men det är ju inte så många som kör formula i malmö området…kanske blir bättre snart…:-)
MVH Hugo -
Hej Hugo,
Jag seglade i Småbåtshamnen i Limhamn i lördags och söndags. Vi kanske kan höras och segla till helgen.
Sebastian
0730-497707 -
Hej Sebastian!
Låter som en strålande ide….jag ska segla i karlkrona i helgen men nästa helg? Vad tror du om det?
/Hugo
Logga in för att svara.