Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Pure Acid eller Evo?
-
61.5 är jättemycket bredare än 56-57cm – det blir en helt annan brädtyp, kan man säga. 58 börjar också bli lite brett som all round vågis för din vikt.
Och som du säger, PA 74 blir helt plötsligt rätt liten. Risken är då att du hamnar i det problemet Endy beskriver. Om du skall ha en ren vågis bör den nog vara aningens större om den skall vara så all round som möjligt och passa ihop med din 97:a (=PA80, i det fallet). Det jag skriver om att en snabb vågis kan konkurrera med en fsw bygger på att man inte väljer vågisen för liten.
-
Jag gick direkt från 102 liter (Bic Electric Rock) till ca 70 (cls) i den grå forntiden. Så svårt är det inte, mest bara väldigt annorlunda.
Att sen gå till från gamla CLS:en till en modern 75-litare var annorlunda igen, men jag skulle nog vilja säga att flytförmågan i den nya brädan är mycket bättre.
-
Åland bjuder nog tyvärr mest på ren onshore och mycket liten vinkel. I praktiken (Grynnan, Lumparn) blir det mest backside och hopp, och då tror jag nog mycket mera på en Acid/Kode typ av bräda än en Evo.
En liten FSW, som ju har en relativt rak bottenkurva, skulle passa alldeles utmärkt. En sådan bräda är dessutom kul att köra också på plattvatten/chop (för i praktiken blir det ju en hel del av den varan också).
Surfbutiken har ju en ny Exo X-Wave 73 (rätt FSW-lik rocker) till bra pris. Kanske det vore något (Euron är ju hårdvaluta nuförtiden)?
-
Har seglat en hel del med Evo de senaste åren och kan bara konstatera att det är en grym (!) vågbräda för svenska onshore-förhållanden. Har också ägt Fanatic FW under flera år och det är en fantastisk all-round bräda. Dock anser jag att Evo’n är överlägset bättre för vågridning i Sverige än en freewave av ngt slag (även Goya One 77;)). Dock är stubbies generellt inte de bästa B&J brädan och här är en FW oftast bättre även om Tyska Surf gav betyget 10/10 för B&J för Evo 74.
Som du beskriver avsikten med brädan och de förhållanden som gäller på Åland skulle jag absolut satsa på en Acid 80´07/´08. Tyska Surf har alltid rankat Acid som en grym high-wind B&J framförallt pga mkt bra kontroll. Om du prioriterar backside ridning, hopp och kontroll är Acid rätt väg att gå. Dock som nämns finns det flera andra intressanta kandidater med Goya One och Fanatic FW som mina favoriter.
-
Fanatic FW är också något jag tittat efter, dock verkar det ganska klent med begagnatutbudet… 77:an är väl det som kommer i närheten av diskuterade plankor med dels 56cm bredd, och även (enligt specen) rätt så bred segelrange (3.7-6.0)…
-
Om vi nu pratar alternativ…
så tycker jag att RRD:s WaveCult brädor är en väldans bra mix av liten “fsw” känsla uppblandat med rejält med våg.
Fanatic FW är bra brädor, jag har själv haft två. FW78 (numera 77, men i stort sett identisk shape) har verkligen en rejäl segelrange, även om jag själv ogärna skulle segla den med mindre än 4.2, det blir nog rättså hektiskt då. 5.7/6.0 tar den däremot lätt som en plätt.
Annars tror även jag att en Acid 80 inte är en dum idé alls. Jag hade en Fanatic NewWave 80 ett tag, och den fungerade mycket bra som hårdvindsraket med mycket bra kontroll, och bra nära lika tidig planing som min FW78.
Nåja, köp det där €€€€€ ger mest bräda för pengarna i rea-landet Sverige, ah!
-
Vilka segelstorlekar du vill kunna använda är ju viktigt. Och att din nya vågis ska matcha din stora bräda hyfsat. Det är inte kul med ett för stort glapp mellan brädorna så att ingen känns optimal i vissa, kanske perfekta vindar. Ibland när man byter en bräda påverkas allt när förhållandet till nästa bräda förändras.
En 55-56 cm bred, kring 75-80 l verkar väl vara det som gäller enl min erfarenhet, jag väger ca 73 kg. Själv gillar jag det där extra greppet och kontrollen som en mer “trad/radikal” vågis ger och framför allt att den tål mycket vind. Mer framfotstryck vid frontsideridn men vilken känsla.
Men de sista åren har ju brädornas inriktningar wide vs trad närmat sig varandra så jämförelser måste göras utifrån den enskilda brädan som redan konstaterats.
Att komponera ihop sin perfekta bräd-segellinje, finns det något bättre att fokusera på/fundera över…
Och att verkligen skriva ner hur det kändes vid ett visst tillfälle vid speciella förhållanden och sen analysera o utvärdera när man känner för det.
PS Jag skulle aldrig kunna vara utan min minsta RRD WCHC 70 för (5.0)/4.7/4.2/3.7 -20.5 fena
53,5 cm /234 cm
-
@sode 538238 wrote:
Fanatic FW är också något jag tittat efter, dock verkar det ganska klent med begagnatutbudet… 77:an är väl det som kommer i närheten av diskuterade plankor med dels 56cm bredd, och även (enligt specen) rätt så bred segelrange (3.7-6.0)…
77:an vore absolut rätt storlek, dock håller jag med om Dr Masse kommentar om Fanatic FW77. Fanatic FW är riktigt fina allround brädor men de kräver en del av seglaren! De kan vara lite “wild and crazy” i de högre vindregistren vilket kräver hyffsad teknik för att hantera. Dock tycker man om livliga brädor finns det få som är bättre.
Dock tror jag att Acid 80 är spot on och kommer bli ett bra komplement för din vikt med din nuvarande bräda (mindre kan ge ngt för stort glapp). En liknande bräda som har fått fin kritik som allround vågis (även onshore) men även kanon för B&J är Mistral Wave RD.
Logga in för att svara.