Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › pushloop…
-
pushloop…
Publicerad av lars_k på 4 juli, 2003 vid 11:03Eftersom jag tydligen ännu inte vågar rotera framåt kanske jag ska börja rotera bakåt istället. Är pushloopen betydligt svårare än framåten?
Vad är grunderna för en pushloop? Har förstått att man i ett visst läge ska skota/trycka ut bommen. Skotar man ändå in i upphoppet, som i en bakåtloop?lars_k svarade 21 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Jag pratade med några windsurfing rävar på Teneriffa, de sa att det var mkt enklare att förstöra sina prylar och slå sig ordentligt när man försöker med en bakåt. De föreslog att jag skulle testa pushloop först. Om du har någon gammal bräda och rigg som du inte är rädd om kan du testa rotationen på pushloop. Det är bara att rycka i skot handen så kommer seglet röra sig liknande den rörelsen som sker i luften.
-
Jag har provat flera bakåt nu och tycker inte det finns någon överhängande risk att pajja sina prylar, kanske beror på att jag är så grym då jag har aldrig provat framåt så jag tyckte det var ganska harmlöst med bakåt iaf
Och vad det gäller pushloop så ska man gå upp som i en bakåt och sedan slänga huvudet bakåt, för att stoppa rotationen ska man skota ut på nedvägenGe järnet!
-
Bakåt ser ut att kräva betydligt högre hopp än pushloopen som man mer “snäpper” runt. Verkar som man slänger sej bakåt i upphoppet, slänga huvvet bakåt som du säger.
Vad man gör sedan med rigg verkar vara att man håller ganska konstant skotning. Verkar inte som man ska krypa ihop heller nämnvärt…Stämmer detta kanske?
Jag har testat rotera bakåt, men alltid landat på ryggen. Lite smärtsamt, har nästan tappat luften ibland… =)
Tror jag roterar för horisontellt och hänger i riggen med röven neråt. Gör säkert helt fel… -
Kan ge dig tips vid bakåt att lova upp innan avstampet på vågen sen bara hänger du i luften, jag kommer alltid runt och har landat med brädan rakt ner de flesta gånger utan att slå mig något över huvudtaget
Fick tips om att “skjuta” fram brädan när man kommit runt, ska prova det nästa gång.Nu ska jag till klitmøller och ladda fett
Ladda Järnet!
-
Hmmm…. det är definitivt inte lättare att förstöra grejorna i en bakåt än i pushloop… i en pushloop kan man lätt landa i grejorna…. och på så sätt förstöra bom eller segel…. Har aldrig kört sönder några grejor när jag bakåtloopar… jo… ok… en gång satte jag nosen i botten lol ..lite grunt var det visst… Däremot har jag knäckt några brädor i framåtloopar…
Tycker dessutom inte att det behövs så stora vågor för bakåt… men spetsiga vågor!! Sen gäller det att hänga ut med gumpen, liksom hänga under grejorna…Kör hårt…
-
kryp ihop när du är som högst, skota ut och titta över axeln!
-
1. Aptryck i grejjerna…(4,2-5,0)
2. Behöver inte så stor våg men jäkligt vass som ger dig push i rotationen.
3. Gå lite lite upwind i upphoppet.
4. Skjut höfterna (“sätt på riggen” va de ngn som sa) upp i riggen, samtidigt som du nickar kraftigt bakåt(dock ej åt sidan)
5. Lyder du rådet får du en jävla tjoofräs i grejjerna och problemet är o få stopp på rotationen…skota ut o för seglet framför dig dvs sträck ut.
6.Landa o va glad..rotationen är lik framåten fast då istället bakåt.Kör hårt…mycket lätt trick men mod krävs och framför allt “baila” inte ur utan håll i grejjerna, kan göra otroligt ont annars.
Lycka till/ Andreas Olandersson S-66
-
Tack Andreas! Mycket lätt trick alltså…precis som framåten då alltså. Vafan väntar jag på egentligen?
-
Gjorde ett 30-tal bakåt/pushloopförsök igår. Alla slutade i total krasch. Kom aldrig helt runt. Bäst gick det när jag laddade på en stor vass våg samtidigt som jag gjorde ett juck mot riggen, då kom jag runt och ner vertikalt med nosen rakt ner. Hade jag roterat mer hade det kunnat bli en pushloop, kanske…
Försökte med bakåtloop också, men blev hängade i riggen och roterade kanske halvvägs. Landade alltid på ryggen.
Misstänker att jag måste centrera mej mer över brädan innan landningen på nåt sätt, men hur?Kan du inte ge en lika bra beskrivning av bakåtloopen, så jag förstår skillnaden jämfört med pushloopen?
-
Jag har inte ens försökt på bakåt el push men jag kna tänka mej att det handlar mycket om var du har blicken. I bakåtloopen ser man många som tittar bakåt/nedåt efter landningen… Trampolin hoppningen är juh likadan i bakåtvolten då man bara tittar bakåt me huvet och kollar efter landnigen. Vad vet jag???
Lycka till iaf och hoppas du sätter den snart!!
-
Kastade ett getöga på stället jag ville landa på, hjälpte säkert en del, men det blev krasch ändå. Jag måste rotera mer, men det är väl bara att nöta som vanligt.
Logga in för att svara.