Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. pvc-skum

• kapten-k

Medlem
    24 januari, 2008 vid 19:01

BeHåPe i klågerup,
    skall du bara ha lite kan du ju höra med nån , typ S-19 kanske har, Tror jag slängde alla spillbitar när mina föräldrar sålde huset.
    Skall du laga nåt?

ok jag såg i en annan tråd av dig ” Om det övre skummet( det gråa, vet ej vad det heter, men det som ligger ovanpå den vita själva skumkärnan) har blivit krossat går det bra att ersätta detta med microballonger eller ska jag försöka få tag på något liknande?”

Fog skum eller PU-lim blandat med lite vatten funkar, om skummet under sandwichen krossat? sen ordentligt med väv och epoxi, kol väv är att föredra. Du kan spara orginalbiten av laminatet som distans.

• snaffe

Medlem
    25 januari, 2008 vid 10:54

Tack! Ska kolla med bhp-plast. Har en bräda som behöver lagas under padsen. Själva Eps- kärnan ser okej ut förutom några små gropar som måste jämnas till. Kanske skulle prova med Pu-lim. Sedan hade jag tänkt mig ett lager väv och sedan airtex och slutligen väv igen. Vad tror du? Har hört att vissa pressar med tejp när de laminerar för att undvika luftbubblor. Är detta bra? Slippar man bort tejpen sedan när det torkat för den måste ju fastna när det härdat klart?

• kapten-k

Medlem
    25 januari, 2008 vid 22:14

Jag hade gjort så här: ta bort padsen helt, såga bort laminatet där det är mjukt med ett bågfilsblad. Spara laminatet med sandwichen(airex, pvc)om det inte är helt söndersmulat.
    Tag en rasp eller grov slipduk och slipa laminatbiten och runtom det utsågade området tills du ser väven, slipa ca3-4cm runtom det utsågade.
    Förstärk/jämna ut skummet under med pu lim/fogskum, när det har härdat så lägg i glasvävi hålet och ett lager glasväv runt den utsågade biten. Sen får du kolla så det passar.
    Sen kan du börja laminera , blanda epoxi och pensla i rikligt i hålet, försök få väven att fästa i undersidan av sandwichen på brädan, stoppa i biten med väv runt och pensla på mer epoxi. sen lägger du två lager kolväv överst som passar på den bortslipade ytan.
    Tejp kan man använda överst för att få en jämnare yta och få det till att fästa bättre, framförallt är det super om man skall laminera runt kanter så inte epoxin rinner iväg. Byggfolie tejp eller kraftig genomskilig tejp funkar bäst.
    Den tejpen fastnar inte, så man kan bara dra bort den sen, maskeringstejp fastnar.
    Spacka och måla ytan, sen limmar du tillbaka padsen med kontaktlim, varianten på sprayburk är smidigast.

Fattig/enkel versionen är bara att borra ett/flera små hål, spruta in PU-lim+lite vatten /byggskum och sen laminera två lager kol utanpå.
    Särskilt om det är en gammal/ billig bräda.

Nåt som är super till det är stora sprutor med grov kanyl på, men det är svårt att få tag i.

• snaffe

Medlem
    28 januari, 2008 vid 10:59

Tack för tipsen, skall prova med pu-lim. Men skall nog köpa airex eftersom det som jag tagit bort är sönder!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. pvc-skum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.