Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › PWA 2010 kalender
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
PWA 2010 kalender
Publicerad av adde på 12 januari, 2010 vid 10:11Preliminär kalender: http://files.pwaworldtour.com/Updates/PWA_update_11.01.10.pdf
Största nyheten är såklart Klittmöller i September men rätt intressant att se att Freestyle nu blir på PRODUKTIONSBRÄDOR!
Vi får väl hoppas att det dyker upp lite flera event, Cap Verde känns väl rimligt (om febern lagt sig).
per_m svarade 14 år, 9 månader sedan 20 Medlemmar · 54 Svar -
54 Svar
-
adde;594768 wrote:Preliminär kalender: http://files.pwaworldtour.com/Updates/PWA_update_11.01.10.pdf
Största nyheten är såklart Klittmöller i September men rätt intressant att se att Freestyle nu blir på PRODUKTIONSBRÄDOR!
Vi får väl hoppas att det dyker upp lite flera event, Cap Verde känns väl rimligt (om febern lagt sig).
Så du lever!
Bra med produktionsbrädor och resan till Klitmöller i sept är bokad!
-
Basse;594784 wrote:Så du lever!
Bra med produktionsbrädor och resan till Klitmöller i sept är bokad!
Haha, boka(t) hus eller blir det buss?
-
Tänkte lyxa och bjuda med barnvakt. Måste ju segla lite också… inte bara stå och glo på kändisar.
-
Oscar;594807 wrote:Wave ser spännande ut än så länge…. 🙁
Joodu!
-
Årets PWA wavechamp 2010:
“Josh Joshakow III! För att ha ridit en våg i inte bara en utan två! dokumenterade svängar i 60 knops vind på Pozo, gjort en hyggligt dödsföraktande toppsväng i brutalt strandbryt i spikrak Syltshore samt ridit och petat dit en faktiskt riktigt värdig aerial på den enda vågen värd namnet i Klittmöllers någorlunda hyggliga vågevent i vår pinsamt usla kalender i år! Wohooooo! Vi höjer folk till skyarna som själva vet att vårt mästerskap inte är värt mycket! Vi har inte ens ett stopp på Maui, vindsurfingens Mecka, Graal och Söderstadion! Spots som Kap Verde, WA, Mauritius, Fiji, Nya Zealand, Irland, Tiree, SA, Chile, Baja, Marocko, Fuerte och annat tjafs ignorerar vi glatt eftersom de inte har några pengar och vi bryr oss inte om att det nog går att fixa med ett aaaningens smartare upplägg!”
Slut från PWA.
-
Oscar;594807 wrote:Wave ser spännande ut än så länge…. 🙁
PWA=PinsamWindsurfingAssociation
-
De är väl rätt skönt att cirkusen inte kommer till stan (där vi vill hänga). Bättre segla på sköna ställen utan en massa redbullshit, idoldyrkan, massinnovation av (tyska eller otyska) hangarounds och wannabes. Vi tävlar mot oss själva och med våra vågor och medseglare!
/JB
-
Jesper_B;594994 wrote:De är väl rätt skönt att cirkusen inte kommer till stan (där vi vill hänga). Bättre segla på sköna ställen utan en massa redbullshit, idoldyrkan, massinnovation av (tyska eller otyska) hangarounds och wannabes. Vi tävlar mot oss själva och med våra vågor och medseglare!
/JBHåller inte med. På hookipa blir väl snart regelverket att det räcker med 1 surfare i vattnet för att förbjuda vindsurfing. Flygbolagen skiter snart i det fåtal entusiaster som finns kvar.
Finns tillräckligt med bra spots i världen för att rymma alla vindsurfare. När några spots blir hypade blir några andra bortglömda.
Just nu är väl risken att hela sporten vindsurfing blir bortglömd större än att det blir trångt på vattnet.Klaas Voget säger några saker jag håller med om här:
http://www.continentseven.com/2010/01/10/interview-with-klaas-voget-about-his-sponsorchange/Lägg ned vindsurfing i OS. Sprider bara en skev bild av vindsurfing.
Fixa event på bra platser med bra TV produktioner.
PWA. Kavla upp ärmarna. Börja om från början. Det går inte leva på gamla meriter. Sänk krav på prispengar och annat eller kombinera. Se till att köra spektakulära event där det är prestige att vinna kombinerat med penningstinna event som Sylt. Se till att det blir prestige att vinna PWA om ni vill ha existensberättigande.Jeppe. Hade jag haft lyckan att vara på plats på Maui hade jag kanske tillfälligt hållit med dig.
Jag älskar vindsurfing och vill nödvändigtvis inte att det blir världens största sport, men jag tycker det skulle vara kul och tror det skulle gynna alla med lite sörre antal nytillskott. Till det behövs nog lite event och media utanför vindsurfingforumen.
//L
-
Jag tror vi har kört en del diskussioner om det här förr. Det finns en hel massa folk som tycker att vindsurfing ska förbli en liten sport så alla får plats på vattnet.
Kan väl lika gärna inflika att jag inte håller med. Blir vindsurfing bortglömt så utvecklas färre produkter, stordriftsfördelarna försvinner mer och mer så allt blir ännu dyrare, och i slutänden är jag rädd att det till och med kan bli trängre på vattnet. Kolla på hur många som protesterar mot situationen på Torö och i Fituna, om det rörde sig om tusentals eller tiotusentals protesterande vindsurfare så är jag övertygad om att det skulle hända mycket mer.
-
Härligt med lite olika åsikter! Kan väl hålla med om att det är bra att det finns tillräckligt många vindsurfare för att till exempel det ska utvecklas nya bättre prylar, vara tillåtet att surfa på Hookipa mm.
MEN samtidigt tycker jag att det är löjligt skönt att vindsurfing drivs av ett mindre antal entusiaster som verkligen brinner för själva vindsurfandet, än av riskkapitalister, marknadsförare, ekonomer, strateger, eventmanagers mfl.
Man får tänka på att de som driver det här med att göra vindsurfing stort, eller i vart fall större, oftast får sin lön från just denna sport. Om det så är garageförsäljare utanför Stockholm eller fd världsmästare i våg, så är deras åsikter delvis en produkt av viljan till egen lön. Inget fel i det, men det är inte samma perspektiv som hos oss fritidsvindsurfare.
Skev bild? För alla de som satsar stenhårt på OS är det nog ingen skev bild – vem har rätt att säga att deras bild är skev? Nej vindsurfing är månaga och olika saker för olika människor.
Tävla mot dig själv, samarbeta med andra!
/JB
-
LARRY;595018 wrote:Håller inte med. På hookipa blir väl snart regelverket att det räcker med 1 surfare i vattnet för att förbjuda vindsurfing. Flygbolagen skiter snart i det fåtal entusiaster som finns kvar.
Finns tillräckligt med bra spots i världen för att rymma alla vindsurfare. När några spots blir hypade blir några andra bortglömda.
Just nu är väl risken att hela sporten vindsurfing blir bortglömd större än att det blir trångt på vattnet.Klaas Voget säger några saker jag håller med om här:
http://www.continentseven.com/2010/01/10/interview-with-klaas-voget-about-his-sponsorchange/Lägg ned vindsurfing i OS. Sprider bara en skev bild av vindsurfing.
Fixa event på bra platser med bra TV produktioner.
PWA. Kavla upp ärmarna. Börja om från början. Det går inte leva på gamla meriter. Sänk krav på prispengar och annat eller kombinera. Se till att köra spektakulära event där det är prestige att vinna kombinerat med penningstinna event som Sylt. Se till att det blir prestige att vinna PWA om ni vill ha existensberättigande.Jeppe. Hade jag haft lyckan att vara på plats på Maui hade jag kanske tillfälligt hållit med dig.
Jag älskar vindsurfing och vill nödvändigtvis inte att det blir världens största sport, men jag tycker det skulle vara kul och tror det skulle gynna alla med lite sörre antal nytillskott. Till det behövs nog lite event och media utanför vindsurfingforumen.
//L
Respekt Larry
-
Yo Larry,
Jag tycker inte vi behöver hålla med varandra. Dels blir olikheter i uppfattningar oftast lite överdrivna på forum som dessa, dels ÄR det bra med mångfald och olikheter. Du använder själv ett grymebra ord i ditt senaste inlägg – respekt./JB
PS: Minimauirapport: Denna morgon blåser det nordligt och north shore ser ut som ett stort Torö i on-shore. Inget man hoppar i här på ön. Jag har surfat en hel del sen jag kom för drygt tre veckor sedan och är därför mer sjukligt surfsugen än någonsin!!!!! Hoppas det vrider mot öst under dagen och rensar upp till en kvällssurf. I annat fall blir det tidigt morgonsurf imorrn innan – ta i trä – traden trycker till. Det pratas om trade över helgen, men det tror jag inte på förän jag känner den.
Jag var faktiskt ute och vindsurfade igår ett par timmar i nästan trade, dvs ren side-shore om man väljer rätt spot, annars lite lite on. Körde en hyfsat kritisk våg på övre, yttre Kanaha ett par timmar. Var ganska sketchy för minst halva tiden var det för lätt för vattenstart (även om man kravlar upp på brädan hållandes i mast och underlik.. Nick som nästan alltid kör här och för några år sen var Mauis freestylehopp (dvs rätt ung och med grym balans) imponerade stort med feta arials på varje våg…
Blev ju längre rapport än tänkt… dags för en andra kaffe (Antony’s stod för den första)… och sedan kanske en liten djungelutflykt med familjen. Igår var vi och badade/snorklade på Honolua med liten avslutningsfamiljesurf på Flemings beach. Mycket valar på sydsidan, som vanligt magisk solnedgång. Solen skiner även denna morgon, vinden börja kanske lägga sig lite, familjen börjar vakna till liv… Another shity day in paradise!
Logga in för att svara.