Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing PWA 2010 kalender

• andersbq

Medlem
    24 januari, 2010 vid 17:07

Det verkar vara modernt att klaga i år. Ordet är fritt men innan alla börjar gnälla, tänk till lite först. Bakom alla förkortningar står ett fåtal vanliga människor som lägger ner jättemycket tid och engagemang för att sy ihop tävlingsprogram år efter år.
    Vad det gäller PWA och wave event så är det väl den enda displinen som år in och år ut still going strong. Även de mörka åren runt 2000 så var det vågtävlingar.
    Just nu är vi i bakvattnet på finanskrisen och det är svårt att få finansiering på alla sköna vågspottar. Jag tycker vi ska vara jävligt glada att det över huvudtaget blir ett PWA-år även i år. Sluta gnäll och ta egna initiativ istället.
    Och pallra er över till Klitmöller i höst; segla, festa, häng och njut!

• benke-2

Medlem
    24 januari, 2010 vid 22:25

Funkar ju rätt OK i racingen att fixa tävlingar fortfarande, när big-starsen som Björna Albå Fimpen och Bringdal fortfarande håller på.
    Känns som wave mest blir Kauli mot Kauli, typ Klas Fågel på standardbrädor lär ju inte dra så mycket publik.

Björna D var ju rätt kul å se på när han körde med Custombrädor för publiken, med standardbrädor ser han mer normal ut.

• ola-h

Medlem
    25 januari, 2010 vid 08:00

Jag håller med Mats m.fl om att vågsegling i extremt hög grad är en “deltagarsport”. Men det gäller ju kanske i ännu högra grad surfingen och där har man en extremt levande tävlingsscen (och samtidigt megastjärnor som inte kör touren). Och de kör både i skitförhållanden och i det bästa som finns. Vågsurfing är säkert en 100ggr större sport än vindsurfing så de höjderna når vi nog aldrig, men man kan ju inspireras.

PWA borde som sagt gå tillbaka till rötterna och när det gäller våg prioritera att få tävlingar på fler ställen, inkluderande sunking onshore ala Sylt men också ett gäng bra ställen. Om man sedan satsade på bra webbutsändningar (live med bild – hur svårt kan det vara?) så vore det nog lättare att få sponsorerna att ställa upp sedan.

• larry

Medlem
    25 januari, 2010 vid 10:59
    andersbq;596091 wrote:
    Det verkar vara modernt att klaga i år. Ordet är fritt men innan alla börjar gnälla, tänk till lite först. Bakom alla förkortningar står ett fåtal vanliga människor som lägger ner jättemycket tid och engagemang för att sy ihop tävlingsprogram år efter år.
    Vad det gäller PWA och wave event så är det väl den enda displinen som år in och år ut still going strong. Även de mörka åren runt 2000 så var det vågtävlingar.
    Just nu är vi i bakvattnet på finanskrisen och det är svårt att få finansiering på alla sköna vågspottar. Jag tycker vi ska vara jävligt glada att det över huvudtaget blir ett PWA-år även i år. Sluta gnäll och ta egna initiativ istället.
    Och pallra er över till Klitmöller i höst; segla, festa, häng och njut!

Man vill ju inte vara gnällig. Så ge mig ett kontonummer så finansierar jag ett PWA wave event.

Alla pros är på Maui på våren för photoshoot. Det enda som behövs för att fixa ett event på meckat Hookipa är en tuta att blåsa igång heaten med. Jag bekostar tutan och lägger även till en signerad fena i prispotten….haja en Larry signerad fena.

Lite live cam på det +15 sekunders repotage som skickas till TV världen över.

• koa

Medlem
    25 januari, 2010 vid 11:12

Thous were the days!!!

[ame=”http://www.vimeo.com/3198340″]Aloha Classic 87 parte 1 on Vimeo[/ame]
    [ame=”http://vimeo.com/3199078″]Aloha Classic 87 parte 2 on Vimeo[/ame]
    [ame=”http://vimeo.com/3199367″]Aloha Classic 87 parte 3 on Vimeo[/ame]
    [ame=”http://vimeo.com/3199688″]Aloha Classic 87 parte 4 on Vimeo[/ame]

• dr-masse

Medlem
    26 januari, 2010 vid 12:43

Det här kan ju göra saken intressantare… från http://www.beachtelegraph.com

We’re predicting a little controversy and debate in coming days as the PWA have issued warnings to their riders that entries will not be accepted from those who choose to enter ‘events of lower standards’ – for example, The Wave Classic Tour.

It’s a tough issue. The PWA are trying to preserve prize money levels for their members yet the rival independant contests attract high media attention and visit quality locations but attract sponsors more easily without the demands of minimum earnings for Pro Riders that the PWA Tour insist upon.

Personligen tycker jag att PWA behöver tänka om lite, att inte ha med events som Maui, Kap Verde och liknande kan inte vara bra för de när de skall sälja sin produkt. Tycker jag… all respekt för de som arrangerar, men PWA är väl ändå inte en ideell organisation? Fast egentligen vill jag bara se grym vågåkning av de bästa i världen på de bästa spotsen för att det är kul.

• svenne

Medlem
    26 januari, 2010 vid 13:32

Att först sumpa en deltävling för att man klantar sig big time (läs: inget Guincho 2009) och sen hota deltagare att inte få köra andra tävlingar är så dåligt så att det är skrattretande.
    Och som bonus anser de alltså att andra arrangemang har lägre nivå än sig själva? Ödmjukheten flödar över.

• larry

Medlem
    26 januari, 2010 vid 14:00
    dr Masse;596312 wrote:
    Det här kan ju göra saken intressantare… från http://www.beachtelegraph.com

We’re predicting a little controversy and debate in coming days as the PWA have issued warnings to their riders that entries will not be accepted from those who choose to enter ‘events of lower standards’ – for example, The Wave Classic Tour.

It’s a tough issue. The PWA are trying to preserve prize money levels for their members yet the rival independant contests attract high media attention and visit quality locations but attract sponsors more easily without the demands of minimum earnings for Pro Riders that the PWA Tour insist upon.

Personligen tycker jag att PWA behöver tänka om lite, att inte ha med events som Maui, Kap Verde och liknande kan inte vara bra för de när de skall sälja sin produkt. Tycker jag… all respekt för de som arrangerar, men PWA är väl ändå inte en ideell organisation? Fast egentligen vill jag bara se grym vågåkning av de bästa i världen på de bästa spotsen för att det är kul.

Har PWA påbörjat grävandet av sin egen grav?
    Framtiden får utvisa.
    Det viktigaste är ändå att det blir lite publicitet i media. Om det är PWA, TheWave Classic Tour, Calle Nyberg eller Peter Svensson som är avsändare kvittar för mig. Men jag tror att tävlingsformatet är lockande för de som inte redan vindsurfar.

• per_m

Medlem
    12 februari, 2010 vid 15:31

Tar upp denna tråden igen….

Sitter just nu fast framför America’s cup uppgörelsen på weben, ingen seglarer men har jobbat med båtarna förr, nu blev jag enormt imponerad av hela inramning och tillgänligheten och måste bara stämma in med många tidigare att varför kan inte det gå att få PWA att bli lite public, America’s cup kanske det mest kapitalistiska racet i världen sänder fantastiska sändningar gratis med kommentatorer mm, surfet har det samma vi är många som följt trippel crown och pipe master mm. Helt olika scener och publik men jag är säker på att det genererar massor av intresse, och intäckter på andra sätt….

Självklart vindsurf är mycket mindre kapitalstark än båda dessa sporter men hur tror de att de ska gå att få något intresse i deras tävlingar då man får leta sig fördärvad efter resultat, info mm. Lite mer tillgänglighet och publikt tillsammans med fler events skulle ändra mycket tror jag,

…om det är det man vill…..

PM

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing PWA 2010 kalender

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.