Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing PWA Kap Verde – the heat is on!

• ola_p

Medlem
    6 mars, 2007 vid 17:59

ujujuj vad bra (och elakt) det ser ut

• ola-h

Medlem
    6 mars, 2007 vid 19:24

Jag tror vi kommer titta tillbaka på Kaulis segling på CV om fem år och se det som början på en ny era inom vågseglingen. Inte för att han inte varti på gång med samma style tidigare, men nu visade han ju definitivt att det inte bara är “småvågor” som han hanterar. Inte fört att jag tror att alla kommer börja segla som Kauli, men han accentuerar en trend med lite mer varierad, surfig segling som varit på G ett tag.

Jag hade lite mailkontakt med Scott McKercher (som för övrigt var grymt besviken att han plockat med Acids istället för EVOs till CV). Han skrev “Kauli opened my eyes to what drive and fitting into small bowls is about.” Jag tror inte han var ensam om den upplevelsen.

• ola_p

Medlem
    6 mars, 2007 vid 20:30

Må vara att Kaulis stil är surfig. Men jag tilltalas mycket mer av Joshs sena läppträffar och massiva airials.
    förmodligen är en blandning är det bästa, dvs. kaulistuk på vissa bitar varvat med lite riktigt tunga saker a’la angulo, det som råkar funka bäst på just den sektionen alltså… Sen har jag ju inte sett endera av dessa live så…

• ola-h

Medlem
    6 mars, 2007 vid 21:04

Jo, Angulo är Angulo är Angulo. Men jag skulle säga att Kauli oftast är misnt like sen upp mot läppen. Kanske inte samma sköna tweakade airs, men dom svängar han lägger mer eller mindre inne i läppen är ju sjuka. Iofs finns det många detaljer som förenar just Joshs och Kaulis stilar, bara att Josh liksom är uppskalad. När inne på temat så är även Polakow Polakow Polakow. Det är ju en ren njutning att se hans fart och precision i svängarna. Å så Kevin…

Det finns helt enkelt en och annas som kan segla. Ingen brist på inspiration.

• andreas-f

Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:24

Jag sticker ut hakan lite och säger att JP är hjärtskärande tråkig att kolla på. Iaf i jämförelse med många av dom andra toppnamnen, till exempel Kauli och Angulo. Jason tycker jag alltid rider vågen på exakt samma sätt oavsett hur den ser ut, dvs en snäv tight bottensväng, upp i en 180 graders cutback, en antydan till backsidesväng och sen ner i nästa bottensväng. Alltid. Kauli däremot har en helt annan flow i sin segling, han utnyttjar och läser vågen och har en mycket mer varierad och “dansande” stil, dessutom behåller han farten mycket bättre ut ur cutbacken. Däremot är ju Jason såklart grymt duktig, inget snack om saken. Men lite mer variation skulle inte skada…

• mag

Medlem
    7 mars, 2007 vid 21:44

Helt klart har de olika världsartisterna olika seglingsstil. Men kollar du på Mauitävlingen från förra våren(?) som Jason vann så tycker i alla fall jag att “hjärtskärande tråkigt” seglar i alla fall inte Jason. Hans speed och tryck i svängen, vertikala stigningar, klockrena 360s etc är bara såååå skönt att se.
    Lite synd att dissa den ena superstjärnan för att framhålla den andra stjärnan. De är helt enkelt assköna att spana in, alla på sitt sätt vilket bara gör det ännu roligare att se på. Om alla seglade som Mrx vore det rätt trist, eller hur?

/Magnus

• ola-h

Medlem
    7 mars, 2007 vid 22:23

…och glöm inte Robbys helst sjuka känsla för att ligga rätt på vågen, Levis grymma bottensväng och tweakade air och 360, McKerchers fullpower cutback etc etc.

När det gäller JP är dock min teori att det snarare behövs mer känsla för att läsa vågen för att segla som han gör. Kauli är mer intuitiv och verkar liksom reagera på vad vågen gör mer än att försöka läsa vad vågen kommer göra. He’s making it up as he goes along, liksom.

• andreas-f

Medlem
    7 mars, 2007 vid 22:58

Håller med om att det är kul med olika stilar, annars skulle det som sagt var bli rätt trist. Men dom senaste åren har trenden i vågridningen varit mycket åt korta och snäva svängar där jag tycker att mycket av farten (och “flowet”) förloras, och JP är väl den som tydligast representerar detta. Tekniskt avancerat, ja. Snyggt? inte så värst, enligt mig. (Och där kom man in på jäkligt subjektiva frågor, hehe)

Jag tror också JP läser vågen grymt mycket, annars skulle han knappast gått så långt som han gjort. Det jag menade var att han nu när det är en tävling i drömförhållanden kanske i alla fall ibland som omväxling skulle satsa på några riktigt långa svängar i maxfart. Men nej. Annars är JP grym, att säga att han seglar tråkigt är såklart överdrivet men så ville jag ju också ha på käften. Han har helt klart en egen stil iaf.

Och, återigen, det blir snabbt väldigt subjektivt om man diskuterar snyggt och fult. Åk på bara… För övrigt är jag helsåld på old-school vågridning, kanske bäst att säga.

• adde

Medlem
    7 maj, 2007 vid 14:38

En intervju med Kauli efter tävlingen

• Oregistrerad

Gäst
    8 maj, 2007 vid 09:04

Smaken är som baken – och tur är väl det. I min värld är JP fortfarande den som rider eller åtminstone ridit bäst. Anledningen till det är att han har eller åtminstone haft mest fart i sin vågridning av alla och alltid carvat hårt och vertikalt. Dessutom lite tveakig stil i top-turn. Däremot tycker jag kanske att han passerat bäst före datum. Råkade titta på Calle Nybergs första Mauifilm “Down the Line” indpelad 1998. Där är det rätt tydligt att JP har grymme mycket mer fart genom hela bottomturn och ett djädra snärt i top-turn. God två var då Goya som carvade lika vertikalt men med lite mindre fart och lite mjukare stil. På samma film ser man också hur KP och Josh A seglar rejält mycket långsammare, ser faktiskt riktigt trögt ut.

Sedan dess tycker jag att just KP och Josh utvecklats mycket. I synnerhet KP har fått upp sin fart ordentligt. Josh är ju Josh med rätt egen fladdrig stil, På sätt och vis sååå coool, samtidigt spektakulär, men just rätt fladdrig och kanske till och med lite ful? På sistone har han väl en liten liten tendens att se lite stel ut också? JP tycker jag inte har utvecklats mycket sista åren. Men han står väl mest och posar på stranden numera medan t ex KP alltid är ute och rippar.

Kauli? Tja av de i sin generation är han väl den som laddat på vågsegling mest från början. De andra har väl mest fokuserat freestyle och börjat köra vågor ordentligt i bara några år – ligger väl fortfarande lite efter vad gäller vågridning. Personligen har jag dock aldrig gillat Kauils stil. Han är självklart en otroligt duktig vågseglare men jag tycker ofta han kommer fel på vågen och kompenserar med vridande, vändande och konstiga tveaks. Grym energi och vrider och tvistar sina oftas ganska låga aerials så det ser riktigt bra ut på stillbilder men in real life vette fasen. Jämfört med andra riktigt duktiga vågseglare tycker jag han har mindre vågkoll och kompenserar med energi. Att han sedan hppar som en gud och tar sig ut i noll vind är i och för sig inte dumt men har inte så mycket med style på vågen att göra.

En oldschool veteran som jag tycker har utvecklats mycket senaste åren är Keith Taboul. Han kör också i stort sett alla bra dagar. En fin Hookipadag denna vinter satt jag och jämförde hans stil med Kaulis. Keith är alltid på absolut rätt ställe, dvs precis på läppen på största setvågen. Dessutom går han extremt vertikalt ner och upp. Hard core supertight bottomturn och rakt upp mot läppen snap! Top-turn som heter duga, ner igen och lika vertikalt upp. Sällan några spektakulära arieals men otrolig kombination av speed, tight bottom-turn, snapig top-turn och framför allt alltid lika perfekt positinerad på vågen. Kauli har visserligen inte på när lika många Hookipatimmar i kroppen som Keith men har kört där mycket i många år. Dock kommer han ofta helt fel, för tidig och får vänta ut vågen med ett antal jucka och pump, eller för sent och får nästan chop-hoppa upp på läppen och tappar då mycket kraft inför top-turn som blir någon slags utdragen halvfloater/arial. Kan väl se radikalt ut men jkämfört med t ex Ketih…

Nu dissade jag visst kanske idag världens bästa vågseglare rejält. Vette f-n om jag står för vad jag just skrev? Men jo lite i alla fall. Men som sagt; smaken är som baken och tur är väl det!

/Jesper B

Som ofta drömer om att kunna segla Hookipa som vem som helst i topp 100.

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing PWA Kap Verde – the heat is on!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.