Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › PWA Klitmöller!
-
PWA Klitmöller!
Publicerad av challgren på 16 september, 2013 vid 10:21Markus Rydberg kör i det andra heatet!
Här har jag samlat livevideo, liveticker och webbkamera för den som är intresserad:
http://www.surfzone.se/pwa-cold-water-hawaii/skarabe svarade 11 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Oah, där blev konflikten mellan arbete/stream väldigt skarp! 🙂
-
@dr Masse 716073 wrote:
Oah, där blev konflikten mellan arbete/stream väldigt skarp! 🙂
Nu är Markus Rydberg i intervjubåset!
-
Markus kvalade in!
Synd bara att kameramannen missade alla hans bra vågor.
-
Bruchan ute i första, WTF?!
-
Dålig lattspänning i tredje lattan uppifrån och 0,5 grader för mycket vinkel på framfenorna. Då händer sådant här.
Kul å se lite float n ride. Vissa (Friiiiis) som kör knasigt små prylar och får smaka lite på min paradgren – skumbad med vindsurfprylar långt ner i lä…
-
Konstigt att inte fler ha bättre grejjor för det där. Alla proffs borde givetvis ha prylar som gör att det går att segla radikalt större delen av dagen en dag som igår. När de väl var på vågen var det ju bra. Det är ju ett helt sjukt slöseri att inte kunna genomföra stora delar av tävlingen under gårdagen (med vetskap om att prognosen framåt inte heller ser så lysande ut).
Det vore kul att se en lista på vilka segelstorlekar och brädstorlekar som användes. Jag är visserligen en förespråkare av små prylar, men jag tävlar ju inte. Problemet är ju att det måste vara tydligt för alla långt i förväg att tävlingar kan komma att gå av stapeln i förhållanden som dessa. Då skulle fler ha med sig rätt grejjor och antagligen skulle även produktutvecklingen påverkas positivt.
-
Ja, snudd på obegripligt. De borde ha kunnat kört klart fler omgångar igår om det körts på större brädor.
Jag tror helt ärligt att det även på PWA-nivå finns ett visst inslag av storlekssnobberi… ‘max 5.0 och 85 liter no matter what’, typ. Och visst, på vågen är det ju finemang. Men man skall ju ta sig dit oxå… de seglarna som verkade ha prylar mer lämpade för ändamålet dominerade rätt rejält, tycker i alla fall jag. Emellanåt var förhållandena rätt skapliga med bra vågor och helt okej vinkel.
Skulle också gärna se den där listan. Det var en intressant diskussion om just brädstorlek i kommentatorsbåset, tyckte mig höra att det ofta kan köras större bräda än vad många tror i just lite småknepiga förhållanden. Marcilio Browne hade tydligen en 88-liters som sin enda bräda i SA.
-
Volwater körde tydligen 5.5m2 och han är ju ingen liten snubbe.
På brädfronten kan jag tänka mig att han körde TriWave 95.Browne kör oftast 88l på Maui också. Han verkar gilla den storleken.
-
Jag tror att den begränsande faktorn är förmågan att kunna ta höjd nog för att komma rätt till vågen, givet superlätt vind och en del ström nedåt i vind. Delvis spelar också förmågan att kunna passera genom vitvattnet in, men det verkade de i stort sett lösa – det mosar ju inte på med set hela tiden.
Brädvolym spelar rätt stor roll för ovanstående. Men man kan inte kompensera volymen med för mycket rocker (för att få svängbarhet) för då tappar man förmåga till höjdtagning igen. Så det gäller att fundera lite.
Sedan borde ju lite större segel hjälpa också. Problemet är att om brädan redan är lite liten, så hjälper inte mer segel i situationer som de beskrivna. Snarare tvärtom. Så man måste optimera hela paketet, liksom.
-
Jag tror inte de som kommer långväga har råd. Dvs de så kallade proffsen är idag så pass magert betalda att de knappt har råd att flyga till de tävlingar som fortfarande finns kvar. Då blir det viktigt att inte packa för mycket over size.
Inte ens i den extremt mycket större och kommersiellt mer intressanta sporten surfing har alla på högsta nivå sina resor betalda. CJ som vann touren 2001 saknar huvudsponsor, Raioni hade inte pengar till flygbiljett från hemmalandet Brazilien till Hurley Pro som går av stapeln just nu i Kalifornien (Bob Hurley gick in och betalade hans biljett).
Även om vi har fler platta skärmar än någonsin, och tokholms ekonomiska elit inte tvekar att dubbelparkera porschen på floragatan, är det en lite krassare ekonomisk verklighet än vad många verkar inse där ute.
Jag tycker det är skitkul att någon orkar genomföra tävlingar över huvudtaget, inte minst i vår lilla marignalsport och i lilla Danmark. Än mer knasigt kul är att det faktiskt kommer dit några deltagare som typ annars hade varit på andra sidan jordklotet – fantastiskt!
/JB
Bär hjälm!
-
Ja, där tror jag du sätter huvudet på fenskruven, Jesper.
Samtidigt blir jag lite förvånad när en del av de som bubblade runt på minst plankor av alla var locals som Friis och någon tysk. De borde ju veta och om inte annat kunna låna en större planka. Men absolut, brädarsenalerna är ju inte vad de har varit, vilket väl egentligen är bra för oss normalsurfare.
-
Det är _för att_ det trots allt finns folk som orkar genomföra tävlingar som jag tycker att det borde läggas mer energi på att utvidga vad som anses tävlingsbart. Jag tror inte bara det är en fråga om mängd packning utan kanske också om vad man har i packningen. Både bilder och filmer från igår visar ju upp rätt mycket riktigt bra segling. Då är det ju synd att inte går att få till fler heat.
-
Fasen, den här diskussionen känner jag igen från mina år fuskande i Formula Windsurfing, och faktiskt långt före det i jollekappsegling. Vissa har sin utrustning otroligt fintrimmad för marginalförhållanden liksom grym teknik för detsamma, men de som inte har det – ofta duktiga som f-n i fullpung, är otroligt noggranna med att lobba för hårt hållna lättvindsgränser.
Släpp skiten fritt! Köp större brädor och, framförallt, bär hjälm!!
/JB
-
Stor bräda. Check.
Hjälm. Hmmmm.
Hoppas nu Danskarna får köra klart Cold Hawaii, proggen ser sådär ut… Är söndagen en tävlingsdag? Kan vara sista chansen att få till ett resultat.
-
Missade ni finalen? Då kan ni kolla in den här: http://new.livestream.com/friendsofcoldhawaii/KIA-Cold-Hawaii-PWA-World-Cup-2013
Spola fram till 9:19:40 och luta er tillbaka..
Logga in för att svara.