Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pyron dräkt??

• ian

Medlem
    13 januari, 2004 vid 17:45

hehe, funderat på en sak med det här att skära sig på fenan o fyllas med vatten för att sedan sjunka som en sten litegrann wink.gif.

Ett, om man får så pass mycket stryyk att dräkten bärjar läcka hejvilt, har man inte andra problem då? (typ ihjälslagen?)

två, om man får in en massavatten i dräkten, borde man väl inte sjunka ändå, eller? eftersom vattnet har samma densitet som (öhh…. vattnet). Kanske iofs blir lite jobbigt att komma upp på brädan.
    nae, ska nog överlämmna ämnet till någon professor i kvantfysik istället.

kan nog vara rätt skönt att ha en pyro el dyl när man ska byta om, någon som har provat o vet om det går lätt?
    Hur e det att bli spolad i vågor? läcker den in då?
    Verkar ju heljuste att köra i men ligger nog en prisklass för högt för mig just nu.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2004 vid 18:25

Säg så här:det är nog bäst att gå in på Kitesidan, där är det ju inte bara amatörer. (verkar vara en kanondräkt P-Y-R-O)

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2004 vid 18:28

För att hålla temperaturen i händerna så måsta man vara riktigt varm om kroppen, troligen också i Voineby

• patrikol

Medlem
    13 januari, 2004 vid 18:48

Pyro torrdräkten är gjord för kite från början men funkar säkert alldeles utmärkt till vindsurfing också. Själv bor jag i Skåne så det räcker alldeles utmärkt med våtdräkt i alla fall denna vintern. Lite dyr bara tycker jag.

• nordgren

Medlem
    13 januari, 2004 vid 19:03

Jo jag har dragit upp jack i min våtis med fenan. Ganska lätt hänt om man har en vass fin fena. wink.gif

Problemet om dräckten vattenfylls är att det blir väldigt tungt att röra sig och speciellt försöka komma upp på brädan. Hamnar man därtill i torktumlaren och blir spolad så blir det riktigt grymt kämpigt att hålla sig på rätt köl. Lika så om det skulle vara strömt vatten, fast det har vi ju inte sådär supermycket av här i sverige.

• sunil

Medlem
    13 januari, 2004 vid 19:35

men kommer de in massa vatten i dräkten blir kläderna man har under rätt tunga… typ som o simma klädsim, i vatten som e 3-4 grader… tongue.gif

Låter som om man kan ha roligare grejer för sig…

• jopi

Medlem
    13 januari, 2004 vid 20:20

Jo du anonym, även om vi är rätt tuffa i Ronneby så vill vi vara varma wink.gif. Men vid 14 m/s och +4 grader så har man en windchill på -12 grader och då kan man nog vara hur varm som helst om kroppen men händerna blir ändå ganska kalla.
    Men visst håller med om att man borde nog klara lite mera kyla om man är varmare om kroppen precis som man blir varmare om kroppen om man håller huvudet varmt.
    Tror bara inte att skillnaden för händerna blir speciellt revolutionerande med en Pyron.

• jopi

Medlem
    13 januari, 2004 vid 20:22

Svar till:

Lika så om det skulle vara strömt vatten, fast det har vi ju inte sådär supermycket av här i sverige.

[/ QUOTE ]

Har du aldrig seglat i Borrby? grin.gif

• nordgren

Medlem
    13 januari, 2004 vid 20:43

Nope det har jag inte. smile.gif
    Är det strömt där?
    Iofs i allmänhet nere vid öresundstrakten kan det väll vara ganska strömt?

• skywalker

Medlem
    13 januari, 2004 vid 21:06

Bilder på hur det kan se ut…:)

• jopi

Medlem
    13 januari, 2004 vid 21:06

Jag skojjar inte när jag säger att om man håller nere fingret i vattnet så blir det ett litet luftrum bakom fingret.
    Inte helt ovanligt att man ser ett gäng (inklusive mig själv) som släpar sin utrustning längs med stranden en bra dag. crazy.gif
    Hmm, nu gled jag lite off topic. Vi lämnar Borrby, så ser jag istället fram emot ett testutlåtande av en windsurfare med en Pyron.

• nordgren

Medlem
    13 januari, 2004 vid 21:22

Ja de ser ju riktigt schyssta ut, undrar varför inga vindsurfare kör med dom? Kanske är fler än jag som befarar att våra kära fenor skär upp dem då…

Jopi: Det var som tusan. Ja då är det ju ganska strömt. wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    14 januari, 2004 vid 12:21

Torrdräkter av pyrons typ är farliga. Muddarna är känsliga och åldras snabbt. Går dom sönder blir man som tidigare nämnts TUNG. Dessutom är en neotorrdräkt i rätt storlek betydligt smidigare. Man behöver också en svalare dräkt för sommaren oavsett om man kör pyron eller inte. Ingen gillar att köra torrdräkt på sommaren. Pyrontypen tillverkas av många fabrikanter och finns från ca 2500:- – extrema goretexmodeller för över 10.000:-!
    Jag arbetar med jolleseglare på elit nivå och vindsurfar mycket. Jag tycker att Pyron typen är bra vid kallt väder och jollesegling tillsammans med någon annan som kan hjälpa till vid ett tillbud. För surfing NO. Använd neotorris om ni är frusna. Anders

• skywalker

Medlem
    14 januari, 2004 vid 12:26

Intressant. Skulle vara kul och testa en. Ser ju inte annat än gött ut smile.gif

• seeeker

Medlem
    14 januari, 2004 vid 13:12

muddarna är av latex och sköter man dräkten någorlunda så tror jag nog att dom håller ganska länge och sen så ser man ju när dom börjar bli dåliga och då är det ju bara att byta ut dom.. eller hur? det är ju inte bara så att då går sönder utan vidare…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pyron dräkt??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.