Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Pysande blåsor

• Pysande blåsor

Publicerad av nick på 24 april, 2003 vid 14:15

Hola,
    Jag har problem med att få in tillräckligt med luft i mina blåsor. När jag ska ta ut pumpmunstycket o stoppa in pluggen så hinner det pysa ut alltför mycket luft så blåsorna blir för slappa. Det är för styvt för att kunna klämma åt tillräckligt med fingrarna med ena handen medan man byter pump mot plugg med den andra.
    Skulle behöva nåt att klämma åt med, men kan inte komma på nåt bra. Har för mig att vi använde nån slags fjädrande klämma o klämde åt gummislangar i kemin i plugget för 100 år sedan, men var hittar man nåt sånt???
    Det enda jag hittat som man skulle kunna använda är en låsringstång, men de är väldigt spetsiga o det kan vara risk att man råkar punktera en blåsa…

Nån som har samma problem?
    Nån som har ett förslag till lösning?

tackar,
    Nicke

nick svarade 21 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2003 vid 14:25

jag hade samma problem med mina ventiler i vintras när det var kallt ute. Kom då på att det är enklare att bara sätta tummen för så pyser inte luften ut lika enkelt, sen trycker du dit ventilen lite flinkt… det funkar

• nick

Medlem
    24 april, 2003 vid 14:31

Med nån slags klämma så skulle det inte pysa ut nån luft alls. Men hittar jag inget bra så får jag nog allt träna flitigt på tumtricket. tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2003 vid 15:10

har du fuel eller? har nämligen samma problem men håller med erik h. stoppa med tummen det ä de bästa smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2003 vid 15:13

eller träna stenhårt på gymmet så du får feta grepmuskler grin.gif grin.gif

• nick

Medlem
    24 april, 2003 vid 15:40

Javisst är det en Fuel.
    Är det likadant med dem när det är varmt, eller mjuknar de då?
    Får väl luffsa iväg till gymmet annars o träna upp vänster tumme o pekfinger… frown.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2003 vid 15:47

enligt Anders så finns inga backventiler för att det ska inte samlas massa smuts inne i blåsårna. han sa oxå att de mjuknar med tiden så man får väl vänta och se smile.gif

• nick

Medlem
    24 april, 2003 vid 15:56

Man kanske ska ta draken med sig i sängen o ligga o massera ventilerna en natt innan man ska ut. Då kanske de mjuknar.

• kitelife

Medlem
    24 april, 2003 vid 17:45

hmm bra tanke, tror jag ska tesa det med min leatherman (platt tång) nästa gång jag är ute…

Det är ju ett h-vete att få dom små blåsorna hårda även på dom nya drakarna, fårgan är bara om ventilen tar skada efter ett tag? i och för sig tar jag sällan ur luften ur dom 🙂 det är fördelen med att köra buss….

• nick

Medlem
    24 april, 2003 vid 17:55

Jag funderade på en plattång oxå, men jag tror att det är risk att skada ventilen då. Särskilt en Leatherman tror jag som är av mycket bra kvalitet och har räflade käftar med vassa kanter.
    En låsringstång har runda/koniska käftar som inte borde kunna skada ventilen. Fast som sagt så är de ganska spetsiga, så ifall man fumlar så är det risk att man sticker hål på blåsan.

• nick

Medlem
    25 april, 2003 vid 08:46

Kom just på att man kan trä på en bit krympslang på tångkäftarna för att få dem lite ofarligare för blåsor och ventiler. Då är det säkert okay med både leatherman och låssäkringstång. smile.gif

• nick

Medlem
    13 maj, 2003 vid 06:39

Okay, tången är nu ordentligt testad och den funkar perfekt. Nu slipper inte en enda luftdust ut när jag tar ut pumpen o stoppar i pluggen. Jag använde en låssäkringstång o satte på ett par krympslangar på käftarna o krympte dem med en tändsticka. Krympslangen lät jag vara ca 1 cm längre än käftarna för att skydda draken mot stickhål. Jag slänger in en bild ikväll om jag kommer ihåg det.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Pysande blåsor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.