• rrd

Medlem
    10 juli, 2009 vid 17:16

Spännande!

Ersätter Starboard sin Twin med Quad? Eller kommer dom att finnas parallellt?
    1-2-4 eller 1-4 -koncept

• arnout

Medlem
    10 juli, 2009 vid 17:42

Hemliss: Quatro kommer med 2 Quads senare i år (så klart…): 75a och 85a. Levi Siver va här i Juni med Goya, Lenny mm för att filma avsnitt till Windsurfmovie II. Vi pratade en hel del om Quad design och jag såg den i aktion så klart: bifogar några bilder som ge en sneak peak. I våras när jag va på Maui, så hade Levi en fish tail på Quad brädan för hookipa, vilket gav mindre flyt och tryck i cutbacken och därför mera “snappy” enligt honom. Här i Nor-Cal hadde brädan en vanligt pintail, vilket ge mera fart eftersom vågen är mindre snabb och vinden inte lika sida-off, så man behöver mera tryck, enligt honom! ps: single och twin kommer att finas kvar inför 2010

• ola-h

Medlem
    10 juli, 2009 vid 19:09
    RRD;558459 wrote:
    Spännande!

Ersätter Starboard sin Twin med Quad? Eller kommer dom att finnas parallellt?
    1-2-4 eller 1-4 -koncept

Både EVO och Evil försvinner. Quad för hela slanten (+ Kode iofs, med de tre klassiska vågisarna 68, 74 och 80).

• mr-creamcheese

Medlem
    10 juli, 2009 vid 20:39

Har ingen experimenterat med tre fenor då? Eller är jag dum som ens frågar? :blush:

• svenne

Medlem
    10 juli, 2009 vid 21:22
    Mr. Creamcheese;558513 wrote:
    Har ingen experimenterat med tre fenor då? Eller är jag dum som ens frågar? :blush:

Ja, nu var du lite dum. 😉
    Det både finns (tex Witchcraft) och fanns (tex Starboard Fish) tre. Och bygga om en singel till trefening är busenkelt, FCS eller 4way-fenkoppar är lätta att montera på en singelfening.

• r_k

Medlem
    10 juli, 2009 vid 21:32

Finns det någon sida som visar hur man slänger in en extra box eller fyra?

• aronh

Medlem
    10 juli, 2009 vid 21:39
  • ola-h

Medlem
    10 juli, 2009 vid 22:05
    Mr. Creamcheese;558513 wrote:

Jag har själv kört tre på en EVO 70, men har inte fått det att funka så bra. Jag tror just tre fenor är det svåraste att få bra, faktiskt. Quad 70:an med samma shape som min EVO och i princip samma placering av framfenorna är klart mer lättseglad än den trefenade jag också kört.

Men med rätt shape är det klart att det går att få även tre att funka. Inom vågsurfing och kite har jag hört att det experimenterats en del med att göra mittfenan mindre än framfenorna för att få lite mer quad-känsla i brädorna. Det kan nog vara något även för vindsurfing.

• surfmeister

Medlem
    11 juli, 2009 vid 08:11
    Ola H.;558493 wrote:
    Både EVO och Evil försvinner. Quad för hela slanten (+ Kode iofs, med de tre klassiska vågisarna 68, 74 och 80).

WTF?!? Evo försvinner? Mao kommer inte SB ha en singelfenad onshore bräda för 2010? Tråkigt då Evo är en fantastisk vågbräda för svenska förhållanden och ett beprövat koncept som har förfinats genom åren. Quad känns ngt för nytt för att vilja satsa på idag och kanske försvinner redan efter ett/några år som med twins?

• ola-h

Medlem
    11 juli, 2009 vid 08:29

I woodversionen kan man få quadsen som “convertibles”. Då är det en singlebox i också (vilket dessutom gör att man kan köra tri-fin, för övrigt). Straffet blir lite extra vikt. En av mina brädor är en sådan för att jag vill testa konceptet. Men som det känns nu har jag svårt att tänka mig när man skulle vilja köra single förutom om man har bräda som ren plattvattensbräda. Visst kan man tänka sig förhållanden när man vill ha en lite mer “klassiskt” känsla, men seglar man mest sådant är ju en Kode bättre i alla fall.

Du får testa en av mina Quads vid tillfälle och känna efter själv.

• surfmeister

Medlem
    11 juli, 2009 vid 08:38

Quad kanske ger fördelar gentemot Evo men vilken mardröm med alla fenor……Dock är den intressanta frågan om Quad kommer överleva som koncept? Evil Twin försvann efter en säsong och ibland känns det som en hype att få oss konsumenter att köpa det senaste eftersom det är såååå mkt bättre. Hur lurad skulle inte jag känna mig om jag hade köpt en ET 2009 för att se den försvinna helt året därpå. Dock skulle jag definitivt vilja testa en Quad och jämföra och skapa en egen uppfattning. Lite intressant att de mindre Quads har samma shape som Evo (har läst detta ngnstans); är det bara fenantalet man ändrat på?

• doc

Medlem
    11 juli, 2009 vid 09:19

Vadå mardröm? Dom får ju plats i boardbag o bil. Mycket jobbigare med singelfenor som ska av o på.
    Och har man köpt en Evil o gillar den är man ju knappast lurad. Blir bara klurigare i valet av nästa bräda eftersom samma modell inte finns kvar.
    Jag är precis lika toknöjd med mina twins idag som för en månad sedan.
    Jag hade varit mer besviken om produkterna inte utvecklades.

• surfmeister

Medlem
    11 juli, 2009 vid 10:25

Beroende på förhållanden vill man variera fen-setup och då handlar det inte bara om transport utan om fenbyten i allmänhet. Dessutom tar jag alltid av mina fenor oavsett storlek under transport/lagring. 4 fenor kostar betydligt mer än 1; såg att en twin setup kostar ca 1200 SEK vilket är några hundralappar mer än singel. Vad kommer Quads att kosta?

Gällande ET har Starboard bestämt sig för att lägga ner twinfins. Efter 1 år….uppenbarligen ansåg SB att de inte var värda att gå vidare med. Sen innebär inte detta att jag sågar hela twinfin konceptet som sådant utan vill göra en poäng att tillverkarna i många fall är för snabba ut med produkter som inte håller måttet. Visst, har jag mängder med pengar (eller har sponsor) skulle jag också köpa nya leksaker varje år men när en bräda kostar uppåt 17000 bör man kunna förvänta sig en del av produkten. Att SB lägger ner ET inom ett år säger väl en del av vad de anser om brädan. Sen är jag övertygad om att det finns twins som är grymma och värda sina pengar men här handlar det om ET och dess korta karriär.

• ola-h

Medlem
    11 juli, 2009 vid 14:30

Att dra slutsatsen att starboard inte skulle tro på ET för att de ersätter den med Quad betyder att du borde dra samma slutsats om EVO vilket blir lite löjligt eftersom EVO i många år varit världens mest sålda vågbräda. Både EVO och ET utvecklades för övrigt vidare under hela året och det som sedan blev Quad 76, 81 och 86 startade som utvecklade varianter av motsvarande ET. Men sedan testades Quads (dvs fyra fenor på dessa brädor) och visade sig funka bättre än två. Det fanns också uppdateringar av den lilla ETn, men där visade sig Quad på EVO shapen funka bättre. Så det är egentligen inte frågan om att “lägga ned” olika brädlinjer. Fenbestyckningen är en detalj i shapen som helhet, ungefär som att man ändrar rockerkurva eller nåt. Om det inte vore för att det blir så visuellt tydligt med fler fenor skulle det inte bli samma liv (och iofs inte heller samma möjligheter till marknadsföring). Även ET var ju i princip bara en anpassning av EVOsarna till att funka med twin, men då vågade Starboard inte riktigt köra twin fullt ut, för att det fanns vissa områden där twin kanske är lite begränsade.

Fenpriser är dock en relevant invändning. Jag har ingen aning om vad en uppsättning Quad kostar. Men å andra sidan får man ut betydligt bredare användingsområde ur samma fenuppsättning både med twin, thruster och quad, så i slutändan går det ungefär på ett ut. Och monteringen men minituttle och fcs är superenkel. Inget fipplande. Jag vågar mig nog på att säga att man monterar dessa fyra fenor lika snabbt som en US-boxfena och definitivt snabbare än två us-box som de flesta twins har.

För övrigt är ET brädorna grymt shyssta. 70:an är närmast mirakulöst allround. Fråga gärna någon som har en (och inte är sponsrad). Men när Quad funkade så bra fanns det helt enkelt ingen anledning att också ha kvar twinsers i programmet. Och namnet Evil Twin var ju tyvärr då också tvunget att bytas av förklarliga skäl.

• surfmeister

Medlem
    11 juli, 2009 vid 15:58

Tackar för storyn bakom Q. Innebär detta att Q70/76/81 är egentligen samma brädor som E70/75/80 men med fyra fenor istället för en? Och att den fungerar lika bra/bättre som Evo i våra vågor?

Jag tror dock att SB kommer förlora kunder genom att ta bort Evo ur programmet. En Evo är grymt allround och jag tror att många kommer dra sig för att köpa en Quad om man inte är 100% inriktad på vågridning.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.