• basse

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 21:39

    Har du en 86a också Ola? Har du isf testat den än??
    Testar gärna 81an nästa gång jag ser dig. Kanske i helgen om du är i närheten av framsidan och jag kan komma loss från ett-års kalaset några timmar….. knappast någon chans alltså!!

  • ola-h

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 07:41

    Starboards business är ju att sälja så många brädor som möjligt, och i ljuset av det tycker jag det säger en del när de ersätter storsäljaren EVO och även ET med Quad. Som Tiesda skriver tror de helt enkelt själva de har ett nytt vinnande koncept.

    Quad som twin: det är bara fsc-fenor bak (surfinzboxar som tar fcs-fenor) och jag tror inte de skulle hålla för att köra som twin. Boxarna sitter dessutom för långt bak och på 66 och 70 för tätt ihop för att funka som twin.

    Basse: Tyvärr jag jag ingen 86:a, men du kan prova 81:an vid tillfälle.

  • surfmeister

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 08:31

    Jag skulle vilja tydliggöra att jag är absolut inte emot utveckling (har själv arbetat med produkt-/marknadsutveckling i 12 år) utan om beslutet att ta bort Evo ur programmet. Jag tycker det låter otroligt spännande med Quads och är jättesugen att testa MEN all produktutveckling måste ske med konsumenten i fokus. Den “normala” surfaren har inte möjlighet att ha 3-4 brädor för varierande förhållanden utan som Goose skriver handlar det om att hitta en bräda med så brett användningsområde som möjligt; en anledning till varför t ex FSW har blivit så populära. För mig är dock en FSW för stel i vågorna och då hittade jag Evo, en grym bräda för svenska vågor och riktigt bra som B&J oxå. Helt enkelt en perfekt kombination även om jag surfar 9/10 ggr i vågor (vilket talar för att jag kan köpa en Quad :)). SB Kode är inte i närheten av Evo att prestera i våra vågor och är därmed inte ett tänkbart alternativ. Att Quad uppenbarligen är grymma som vågisar är klart men hur är de som B&J? Jag tror att det kommer finnas fler kunder som tänker i dessa banor och det mest optimala hade varit för SB att bibehålla Evo för 2010, de hade inte ens behövt ändra på shapen från 2009 (mao inga nya investeringar osv men haft kvar kundbasen tills dess att Quad är utvärderat). Framtiden får utvisa vad som händer!

  • goose

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 09:50

    Håller med Surfmeister helt. Jobbar som projektchef inom R&D på ett av Södertäljes större företag och sysslar med innovation och nyutveckling varje dag. Har inget emot Quad då jag har inte provat dem, men att SB enbart ska förlita sig på Kode som singelfin i vågor….konstigt. Att man sedan på SB inser att det blir en massa turbulens av alla boxar (singelfin på Quad – 4 överflödiga!) att man tillhandahåller en massa insatser för att minska detta….ok….? Hur mycket fipplande blir det och hur länge tar det tills man har tappat bort dessa? Börjar kännas som LEGO.

  • doc

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 11:53

    Frågan är hur stor andel av världens totala försäljning av Evo som utgörs av B&J-seglare. Trots allt är det faktiskt en vågbräda vi pratar om, under vars utveckling man hela tiden har prioriterat just vågridningsegenskaperna som man velat få mer lika vågsurfarnas brädor i känslan. Nu har man tagit nästa steg.
    Jag förstår att man ur ett marknadsperspektiv kan ställa sig undrande till hur vissa konsumenter ska se på convertible eller quad men då kanske man fokuserar lite för mycket på singelfenan som det enda rätta?
    Kanske man skulle erbjuda en singelversion istället för en convertible ur marknadsperspektiv, men till slut blir det för många alternativ till och med för en stor brädtillverkare som SB. (Ochför mig är det lite som att sätta lågprofilsulor på en SUV och hävda att den är grym för att hantera fartguppen i Stockholms innerstad 🙂
    Är man så bekymrad över turbulens är det faktiskt bara att tejpa över eller t.o.m. spackla igen boxarna.

    Ska man jämföra med vågsurfingen så har det förekommit alla möjliga fenuppsättningar under decennier. Ingen tror väl på allvar att det ska dö ut och singelfenor ska bli de enda som blir kvar, eller?

    Det är fantastiskt kul att utvecklingen tagit nya skutt. Men visst, synd om Evo-B&J-åkarna, alla tre. 😉

  • sinker

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 18:31

    Eller så gör man som Campello i Pozo förra veckan, kör twin på sin quad…
    /sinker

  • svenne

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 18:49
    Sinker;559619 wrote:
    Eller så gör man som Campello i Pozo förra veckan, kör twin på sin quad…
    /sinker

    Med MA-fenor dessutom! Fy sakran vad fel han är!

  • mag

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 22:11

    Rätt stora (15,5) dessutom med tanke på vinden, men jag har iofs inte kollat hur mycket det blåst där nere. Men de tar ju bra med höjd så de kan tokslöra inför hoppen…

    /Magnus

  • sinker

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 07:03
    Mag;559667 wrote:
    Rätt stora (15,5) dessutom med tanke på vinden, men jag har iofs inte kollat hur mycket det blåst där nere. Men de tar ju bra med höjd så de kan tokslöra inför hoppen…

    /Magnus

    Det blåste typ 3.3 för mig (mer än 17 m/s). Jag hörde om att han stod och valde mellan 4.1 och 4.3 inför sitt heat. Låter som proto-storlekar.

    /sinker

  • basse

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 19:39

    Gillar helt klart utvecklingen och att SB trycker den framåt på detta viset. Ser även att det är rätt mycket singelfenor på bilderna från Pozo.

    Mag: Har inte du ett gäng Ultra?Eller Ola? Har inte hört någon recension om dem!

  • mag

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 21:54

    Ola har ett par som jag glömde testa sist vi sågs. Kanske kommande vecka…med lite tur.

    /Magnus

  • doc

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 22:24

    Ola har skrivit lite om sina MUFins på Boards forum om jag inte missminner mig.

    Hittade det:
    http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=26357&PN=2&TPN=7

  • ola-h

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 12:51

    En kul intervju med Tiesda om Quad-utvecklingen (från seabreeze forums):

    Wind Interview with Tiesda You
    Tiesda You, Brand manager and designer at Starboard, wanted to keep the development of this board top secret. When we visited their HQ a few months ago, we did spy a prototype in the workshop, but we were so busy with the iSonic R&D story and its cutaway designs we didn’t quite latch on. What a shame! To get our revenge, we now bombarded Tiesda’s inbox to ask him to give us more details on the development of these production Quad boards.

    Wind: when did you guys start with the development?

    Tiesda You: We started the development on Quad fins almost two years ago, following tests on SUP boards that Svein Rasmussen and Scott McKercher developed for radical SUP surfing.

    What did you start from? Twin fin boards?

    Tiesda: At the time, we didn’t have any twin fins so we were using Evos and Kodes. We were working in parallel on quads, thrusters and twin fins. For a fin concept to work, it’s important that it works on existing shapes too. Otherwise, we can fall into a trap of making a concept work, but in a contradictory and artificial way. Once you have found a fin configuration that works, then you can of course evolve the shape to push the possibilities of a new fin configuration further too. What is interesting is that these shape evolutions often work back as single fins, and better. If you look around, you’ll see a lot of single fin shapes now evolving in the same direction as twin fin shapes.
    Our new Quad 76, 81 and 86 are new shapes that have been designed around two and four fins. We finally kept the four fin option, as it made the twin fin option obsolete. Once we finished the shapes, we went back and tested them as single fins (to check out the convertible option) and surprisingly, they worked even better everywhere than the Evos of 2009, whether waveriding or for bump and jump. The Quad 66 and 71 are based on the Evo 66 and Evo 70 shapes of 2009. The key was the placement and selection of the four fins of course.

    According to Scott McKercher, one of the key points on the Quads is the choice of fins, with two big ones in front and two small ones in the back. How about the shape itself? Was there a lot of adaptation needed?

    Tiesda: We worked a lot on the shape but it wasn’t to adapt to the quad set up. It was simply to improve the performance of the board in itself. Adding the fin configuration which we kept secret as long as we could only pushed the performance further than what we imagined. These new shapes have rockerlines that came from the Kodes, so they’re quick and plane up fast. The tails have a lot of kick though, like the Evos, and also a lot of mono-concave. At the front, there’s a lot of forward vee, again a concept that came from the Kodes. The outline came from the Evil Twin 80. So these new Evo Quad shapes are a mix of Evos, Kodes and Evil Twin. Three in one, you could say…

    Did the work on SUP development help in the development of the Quads?

    Tiesda: Absolutely. If it wasn’t for the discovery in SUP, which itself was inspired from the discovery in surfing, we wouldn’t have quads in windsurfing.

    Our chief tester, Erwan Joffroy, has tested four fin protos before on Maui. To summarise his test, even though he says there could be a breakthrough for advanced riders of high skill level, he noted many disadvantages (not accessible to use, catching waves / take off was a problem, comfort) for the average rider. Are you not worried that this four fin configuration will be too technical for the many riders who buy a waveboard just to ride in high winds with small sails?

    Tiesda: On the contrary. It is for the average rider that the difference will be the greatest, in terms of waveriding. For sure, pros like Scott will be using the Quads to push their limits of waveriding even further, but for me, Svein or other average testers, we are not radical experts and we love the Quads because they make waveriding easier than before. Simply apply heel or toe pressure and the board follows you instantly. It’s fantastic. In a straight line, the board goes upwind no problems, there’s no crabbing effect or spin outs. You sail it just like a normal board. For riders who are looking for a board for bump and jump in highwinds, we have the Quad Convertibles and the Kodes. Two options that will give you the single fin bump and jump style. The Quad Convertibles [in single fin mode] give you the flowing style of the Evos, and the Kodes give you the fast and aggressive style.

    What development was done on the fins?

    Tiesda: This was Scotty’s part. He’s tried everything. He bought tons of surf fins and twin windsurf fins. We also shaped lots of G10 fins, and then we opened moulds to work on different flex options. There are a lot of possible combinations, so it took a long time. Right now, we’re looking at 16cm G10 in the front, symmetrically foiled, with mini tuttle finboxes and 11cm in the back, also symmetrically foiled and using an FCS type box.

    What other wave boards will you have next to the Quads in 2010?

    Tiesda: There will be the Kodes of course and the Quad Convertible. The Quad Convertible is perfect for people who are looking for a board that can give you the most pure surfing performance in the waves, and then transform into a flowing, single fin bump and jumper whose riding style is like the Evos.

    The work on quad fin setups has only just started and even though it’s pushed the limits of waveriding and many pros have adopted it, do you think you will work on quad setups on other programs (freeride, freestyle etc.)?

    Tiesda: Good question. It will be part of our 2011 R&D but it’s hard to tell how it will be and if anything will work. One thing we’re trying for example is a freeride board with inspiration from the Quad fin discovery: but there are only two fins. One fin, the larger one, is in front and the back one is the smaller one. There is also the tri-fin concept to try, where this time the single fin in the back is the smaller one. The Quad concept for waveriding is already very thorough, but you are right, we are only just starting to see if there are potential multi fin evolutions to other disciplines.

    In terms of wave shapes, the best riders in wave windsurfing want to get closer and closer to pure surfing. Where would this R&D take us? An ultra-small SUP Quad with a sail?

    Tiesda: For sure, we’re getting closer and closer to pure surfing style. We’re already working on some new generation of boards that are super thin and shaped like surf boards. We ride these boards strapless, which allows us to ride more free, with more style. We get closer to other strapless sports like surf, skate and wakeskate. At the same time, there is SUP, a discipline that meets windsurfing from a different side. The synergy is interesting and perhaps the future of waveriding will benefit from it.

    Last question: will these new boards influence the profiles of sails? What is Severne working on?

    Tiesda: The Quad boards won’t necessarily affect your choice of sails, but it could very well be that by looking to push the limits of waveriding, windsurfers will need to find a new generation of sails that works in compliment with the boards. At Severne, I’m pretty sure they have their own best kept secrets.

  • ola-h

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 13:01
    Doc;559920 wrote:
    Ola har skrivit lite om sina MUFins på Boards forum om jag inte missminner mig.

    Hittade det:
    http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=26357&PN=2&TPN=7

    Ja, jag tror ni klarar er med den engelska versionen. Som jag ser det är det två andändningsområden. Antingen för att få brädan lite mer “fsw-lik” med mer rakt-fram-driv. Med stora fenor får man då tidig planing och mer höjtagning mm. Med små fenor kan man antagligen få lite extra stabilitet i hårdvind, vilket jag dock inte testat än. Men Koester m fl körde dem ju på Pozo, så…

    Sedan kan man få mer driv i fenan även i radikal vågridning, men det verkar vara lite svårt att få till rätt fenstorlek för det. Jag kan tänka mig att ju större, snabbare vågor, desto större nytta kan man dra av den känsla som xtwins ger när det gälelr ren vågridning.

    “Straffet” är med en stor xtwin tt brädan blir lite stelare i toppsvängen, som en twin variant av när man har en för lång single fin (dock långt ifrån så stelt, men jämfört med en vanlig twin setup). Straffet med en liten xtwin är att det helt enkelt känns som man har väldigt liten fena tills man har bra med fart. Inget för att pressa höjd i låg fart, alltså.

  • surfslusken

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 13:07

    Jo…..de blir nog bra de där ska du se Ola.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.