Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › quads o twins
Taggad: quad, sideshore, twin, vindsurfing, våg, våg freestyle, freestyle
-
quads o twins
basse svarade 14 år, 2 månader sedan 18 Medlemmar · 48 Svar
-
Fast förutom freestylesnubbarnas snurrande så skulle jag vilja lägga till att man faktiskt ligger tightare på vågen och hittar radikalare ytor på densamma att lägga sina svängar på. Visst har alltid Robby, Polakow, Goya m.fl också kunna gjort detta med gamla single fins, men långt ifrån lika många gånger på samma våg. Och ju tightare och mer radikala linjer man hittar, desto mer behöver man den lättkördhet som Jeppe är inne på. Jag tror detta är en viktig sak som gör att det trots allt blir svårt för single fins att ta sig tillbaka igen.
Och som sagt är en otroligt stor fördel med quads att man kan justera känslan i brädan från extremt drivig och snabb (med större framfenor) till i princip lika förlåtande som en twin (med små framfenor). Så var och en (som är intresserad…) kan hitta sin egen perfekta kombination mellan att kunna generera fart och att kunna hantera farten.
Och som Jesper skriver finns det troligen otroligt mycket att göra när det gäller shapen på multifeningar. Även om de flesta twin- och quadbrädor skiljer sig en del från sina äldre singlefinkusiner, så tror jag att mycket av grundtänket hos shapers fortfarande finns kvar. Kanske kommer vi hitta helt nya sätt att se på vilka aspekter av t ex en rockerkurva som påverkar seglingen på ett något visst sätt. En sådan sak som tailkick t ex (dvs att rockerkurvan kröker lite mer bak mot aktern, något som nästan alla brädor har) behövs det på en twin/quad? Vad har det för funktion på en single fin? Behövs den funktionen på en quad? Typiskt lägger man ju svängen längre fram på railen på en twin/quad så vill man svänga är det kanske där det lönar sig att ha rockerkurva. Och om man vill trycka runt brädan på tailen (vilket men ju ibland vill) så gör ju de korta fenorna så lite motstånd att man inte behöver den extra “hävkraft” från brädan som man får av tailkicken. Bara för att ta ett spekulativt helt hypotetiskt exempel, alltså…
-
Kikade igenom lite bilder från Klittan och man ser rätt många JP Singel/thruster (bla Campello, Swift, Albö, K303). Någon RRD (som ju har tre lika stora fenor) förutom Kai (som iofs inte har något alternativ…) Dessutom kommer Tabou och Carbon Art med trefeningar. Läste att Fanatics Team ville ha men att att de inte fick shapen att funka.
När förhållandena var som mest sverigelika så imponerade inte seglingen specielt. Lite flera taka-försök och dubbla framåtar än man ser i sverige, först när det blev riktigt bra tycktes nivån växa (typ kvadratiskt för sen blev det ju sjukt imponerande bra). Kanske bara så att dom inte är vana vid sunksegling helt enkelt…
-
Lars_K;630368 wrote:Mkt rocker o fyra fenor de e grejjer det.
På gång in i dagarna! 🙂
-
jag kan bara säga – det funkar på min drömbräda från flikkaboards i alla fall!
-
poppo;632113 wrote:jag kan bara säga – det funkar på min drömbräda från flikkaboards i alla fall!
Ohh va snyggt Poppo, min Fanatic Quad funkar också kalas 😀
-
Du skulle haft mina Fire med gul neon för att matcha stjärnorna på brädan. Å du….greppar verkligen fenorna där?
Läcker sväng i alla fall…och så glassy!
-
adde;632000 wrote:Singel/thruster
…
inte fick shapen att funka.Det verkar kräva något rätt speciellt av shapen för att få en thruster att funka (i meningen att den blir lika “vågridningsallround” som en quad). I många fall verkar en thrustersetup mest bli en lite upphottad variant av en single i känslan.
Jag tror personligen man behöver rätt mycket kurva under mastfoten för att få till det. Men mer normal kurva där blir det helt enkelt för stabilt (samma tendens finns på en quad med mycket fena, men inte alls lika tydligt, i alla fall inte på de brädor jag kört både som tri och quad).
Jag är dock sjukt sugen på att få till en bra trefening.
-
Ola H.;632142 wrote:Du skulle haft mina Fire med gul neon för att matcha stjärnorna på brädan. Å du….greppar verkligen fenorna där?
Läcker sväng i alla fall…och så glassy!
färgmatchning är inte avgörande för mig Ola, men visst! 😉
angående greppet: tokigt överriggad 4.2, 67 kilo poppo med 80 litersbräda tryckte allt på bakfoten såpass högt på vågen, fenorna var nog momentant i luften. det går även att provocera fram släpp i mindre kritiska cutbacks om man tar i (eftersom det är en quad med de små i fram) – dock är det sjukt lätt att kontrollera och jag ser det bara som en fördel.
hur som helst är jag galet nöjd – har aldrig gjort liknande svängar med någon annan bräda!
svängen fastnade även 1:10 in i S-66 film: [ame=”http://www.vimeo.com/15133530″]18e September on Vimeo[/ame]
-
Vad har du för OFO på denna där grejen Poppo? Ser fläskig ut under bakfoten och verkar ju funka väldigt bra!
Snart så…..
-
jag vet inte basse, men faktum är att tailen är relativt smal å tunn.
kan mäta ofo om intresse finns, är det bredden 30cm från tailen eller hur var de?charmen med custom – man får dem huur man vill!
-
Njae.. inget måste.
Trodde du visste eftersom det är en custom precis som du vill ha det! 😉 -
Jo Poppo, jag är intresserad av ofo:n. Även en testköning nu när min egen bräda är historia…
-
Grym sväng Poppo. Ganska typisk “quadsväng” egentligen eftersom allt grepp gör att man lockas göra svängen allt senare och högre upp mot vågtoppen.
Som du säger kanske lite stor bräda för 4.2 för dig, men jag förstår om du var sugen att testa den. Och en förhållandevis smal tail som brädan verkar ha gör ju att det ändå går rätt bra att svänga den, eller hur. Att brädan “egentligen” är ganska stor kan märkas lite senare i svängen när den bredare delen träffar vattnet. Det är först då det blir lite tyngre att hålla ned kanten (vilket just kan resultera i att tailen släpper).
Som sagt, du får ge ett bud på min 67-liters quad så småningom. Kan bli ett bra komplement och Hot-loggan på den passar ju bra nu.
-
Basse;632218 wrote:Njae.. inget måste.
Trodde du visste eftersom det är en custom precis som du vill ha det! 😉Bulls eye! 😀
-
Basse;632218 wrote:Trodde du visste eftersom det är en custom precis som du vill ha det! 😉
haha! jag är tyvärr inte teoretisk nog att ange specifika mått. gav info till shapern om min vikt, förmåga samt de egenskaper jag vill ha. sen bollade vi lite åsså blev det sjukt bra. de la den extremaste rockerkurvan på denna. mycket rocker är nåt jag saknat på alla produktionsbrädor jag kört….
“dude”: 30cm från tailen är den 34cm bred (33 om man räknar bort tucked under). har faktiskt ingen aning om det är brett eller smalt! 🙂
du ska få en testride vid nästa tillfälle.“ola h”: göttgött, alltid matnyttigt att höra snacket från en som har koll! vi får se ang brädan…
Logga in för att svara.