Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › quatro
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
quatro
Publicerad av Oregistrerad på 21 oktober, 2007 vid 14:35Hej någon som vet vart man kan köpa quatro våg brädor?
carrera svarade 17 år sedan 10 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Beror lite på om du skall ha produktionsbrädorna eller en custom…
-
Oregistrerad
Gäst22 oktober, 2007 vid 15:54Hej skulle nog vilja ha custom
-
Åk till maui och plocka med en hem vettja… 😉
Annars så får du väl snacka med dem och trassla med tullen själv (sök på forumet, det var någon som gjorde det för ett tag sen, “star” om jag inte missminner mig). http://www.quatrointernational.com/contact/
Jag tror inte det är någon handlare i sverige som pysslar med att plocka hem custombyggen åt folk.
-
@Oregistrerad 423843 wrote:
Hej skulle nog vilja ha custom
Annars tar väl Petter hem custom brädor från carbonart.secretspot.se/ om du inte måste ha en quatro bräda förståss. Finns ju andra alternativ oxå exempelvis proof och qutre på GC.
-
Jag har tyvärr inte varit på maui, än.
Men att flyga med grejer är inga problem med tull och sånt. Däremot så tar ju flygbolagen en hygglig slant för wsurf utrustningen i de flesta fall (och BA tillåter inte alls längre).
-
Tull+moms kan bara komma på fråga om du tar med dig nått helt nytt och oanvänt hem men även då bör det inte vara några problem. Saker som ligger i sin orginalkartong möjligtvis.
-
Flyga hem med grejor från Maui är alltid “intressant”. Ibland kan man få med vindsurfingprylarna gratis, ibland som en longboard, ibland som vindsurfing och ibland, men väldigt ovanligt, inte alls. Olika flygbolag har olika regler, men t ex American Airlines som jag brukar flyga med brukar ta $80 för en surfbräda (shortboard) $120 för en long board och $350 för vindsurfingutrustning (på ett ungefär, kommer inte ihåg exakt och kan dessutom ändrats senaste året). Dock har de en formell regel på maxmått som flera long boards och vindsurfbrädor egentligen inte mäter in under. Jag har dock aldrig personligen blivit drabbad av den regeln utan brukar kunna checka in utan problem. Har för mig att regeln är max 115” och det omfattar då längd x bredd x tjocklek på bagen/boxen. Men som sagt är man trevlig, villig att betala och bagen/boxen inte är orimligt stor/tung brukar det gå som på en dans!
Haja hur mycket coolare och roligare det är att åka till Maui och hämta sin custombräda i stället för att köpa cobrabräda på rea i butiken. Haja hur mycket roligare attt snacka shape med en duktig shaper som Keith Taboul, Mark Nelsson eller Sean O, jämfört med att läsa kataloger och tester i vindsurfmag. Dyrare? Inte ett dugg, ta med cobrabrädan fram och tillbaka, sämre bräda, ingen segling på Maui, mindre aloha… tvärt om en äkta custom blir ALLTID billigare, bättre, ballare… nej nu måsta jag försöka koncentrera mig på jobbet. Ser dock ut att bli vind på tisdag, onsdag! Skit jag som tappat bort min huva, undrar om de är slutsålda på Nord eller Bromma… hinner inte skicka efter min favohuva från O’neil… stressigt att vara 3-barnsfar. Nejmen det var ju jobbet jag skulle fixa, men bussen då som inte startar… och mina nya side-bites till SUPen, hinner de komma före Marocco, måste få iväg min artikel idag… äh, jag tar en till kopp kaffe och hänger lite i fikahörnan.
Som sagt kanske lite sydlig kuling på tisdag, onsdag.
Vi ses på vattnet!
/Jesper B
-
Jo Costum är det ju som gäller om man köper något där, men då är ju frågan om de vet vad man behöver här hemma! Vitsen är ju o ha något man får lite seglings dagar på!!O Maui förhållanden är ju rätt sällsynta här ju ;-)!! Har några gamla costoms liggandes men sådat man köpt i andra hand så jag kan inte säga jag är så på läst vad för shape som passa till vad!!!
-
Quatro har nog bra koll på hur man shapar en bräda för euro-förhållanden.
Iofs trodde jag Proof hade ännu mer koll på shape för cross-on mush, typ Pozo, som liknar det vi har här hemma. Så jag beställde en Proof. Och den går bra som fan här hemma! =) -
Jag har en Quatro 85L FW som är hel go, Nu har jag varit tvungen att shapa om nosen en del…… Så den kan väl kallas Custom eller?!?
Nä lyckans ost den som har tillfälle att få sig en riktig custom, Maui är najs men annars är ju GC närmare (Cutre) Och de ska ju vara tokbra.
-
Alla duktiga shapers på Maui shapar till både PWA-proffs och turister som använder prylarna all over. De är självklart vassare än andra shapers på renodlade Hookipa shaper, men kan även shapa brädor för skitförhållanden a la Spreckan aka Euro Beach!
Men nog har vi några minihookipa även här hemma. Torö, Gotland mfl. Och visst är det lite Kanaha-karaktär över Gislöv.
Tillbaka till fikat…
/JB
PS: Vilken snygg orange VW-buss!
-
Man får kanske tänka lite annorlunda om man skall anpassa en bräda för Hookipa eller för Apelviken, men samtidigt är är det ofta mindre skillnad än man tror. Men allt sån’t dät har ju Keith och grabbarna koll på. I själva verket säljer de dig nog snarare än “för snabb” bräda än en “för svängig” eftersom de inte vill få ryktet om sig att bara göra Hookipabrädor för proffs.
-
@Jesper_B 424209 wrote:
Men nog har vi några minihookipa även här hemma. Torö, Gotland mfl. Och visst är det lite Kanaha-karaktär över Gislöv.
Tillbaka till fikat…
/JB
PS: Vilken snygg orange VW-buss!
Jo visst har vi våra guldkorn här hemma också, skillnaden är väl vatten tempen då det beger sig som bäst 😉
Ja bussen kanske känns igen av några iallafall, syntes väl endel i A-viken förr
o på furte 😉 men det var ju så länge sedan så….old school…
Logga in för att svara.