Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Quatro KT Quad 83
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Quatro KT Quad 83
Publicerad av thomasito på 28 oktober, 2010 vid 21:29Hey guys
I was advised by a famous Swedish guy to ask in this forum for a review of this board. Very excited to see if somebody will answer:cool2:
Thanks!
thomasito svarade 14 år sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Questions like yours generates more questions than answers 😉
– Who is this famous Swede?
– How does he know we know of these green boards?
– Who are you and why would you like to know?BTW very welcome, I’m sure you will get lots of interesting answers to your question would you just feed us with some more info/background.
/sinker
I have recently acquired a KT69 but my impressions are still somewhat undefined. See some recent posts on kulingvarning.nu. Using Google Translate may help you.
-
Hi Sinker
Thanks for your reply.
– Ola Himself!
– He seems to know quite a lot
– I’m a Danish guy who’s thinking about getting an 83 KT. Just searching for some info. Quatro says it’s ‘hardcore’, which sometimes means not very quick on the plane and not that suitable for euro waves. In Windsurf Magazine, the 76 version was a test favourite and described as a userfriendly board. I guess I’m hoping to find out that the 83 is the same – off course combined with superior waveriding capabilities 🙂I’m 83 kilos and main priority is waveriding in the Scandinavian waters.
På forhånd tak!
Thomas
-
I think maybe Endy at O’hana.se might be the one with the most input in the matter(?)
-
I must say you have been quite bussy as new on this forum!
4 294 967 295 inputs!
And quite some aloha points!
😉 -
Yup! 4 294 967 295 posts. Hoping to reach 5 000 000 000 before new years 🙂
I’ll try and contact the O’hana guys. Tak!
-
Förresten, Basse, du kör ju 83:an, vad har du för input? Jag är lite nyfiken, eftersom jag valde bort den till förmån för en ny custom quad.
-
Tja
Jupp, jag har 83’an. Har bara hunnit köra den 3 gånger, Andy har kört den fler skulle jag tro.
Jag valde KT eftersom jag aldrig haft någon vågis med lite mera rocker så det lät intressant. Bredvid min KT ligger en FSW 85’a vilket man kanske skall känna till. Jag har alltså valt den till de lite blåsigare dagarna eller de med bättre vinkel. Efter denna korta tid med denna kombo tycker jag att jag hamnat helt rätt. Lite sämre drag eller sämre vinkel och det blir FSW, annars KT.
Planingsegenskaperna har jag inte haft några som helst problem med. Jag väger in på ca 85kg. Det kan mycket väl vara så att 69’an är lite mera extrem eller så är jag helt enkelt en mycket bättre seglare än Sinker. Hö hö. Snarare det första. Svängen är underbar och till att börja med lite svår att hänga med men när man väl vet att det kommer bära av upp mot läppen lite skarpare än vanligt vill man ju bara ha mer. Jag kan absolut hålla med om att det inte är någon on-shore-maskin, vill man ha det skall man nog se åt LS istället. Jag valde FSW denna gången.
För mig på 85kg är det gott om float och absolut inga problem att guppa med lite sämre vinkel.
En grym kombo inför nästa år tror jag kommer kunna bli KT83 + LS95. Det verkar vara många som testar lite större vågisar nu. Se månadens podcast på Boardseeker tex.Vet inte vad jag skall säga mer. Fråga då hellre om specifika saker.
-
Cool report Basse!
Et par fraga:
Går det an at bruge 3.7 til 5.3 på den?
Har du vejet den?
Mærker du at den planer senere end andre waveboards med samme volume/bredde? -
Nej nej Åh nej! Karsten du var en af dem föredömme til din rödpölse gumlede landsmænd, når du skrev på et internationalt sprog, vi forstår! Hvad skete der?
En pilsner eller to for meget igen? -
Thomasito;638125 wrote:Cool report Basse!
Et par fraga:
Går det an at bruge 3.7 til 5.3 på den?
Har du vejet den?
Mærker du at den planer senere end andre waveboards med samme volume/bredde?Jag har inte kört mindre än 4.2 men det var inga problem. Den är ju inte väldigt bred i tailen, jämfört med andra quad, så jag tror inte 3.7 skall ställa till besvär. 5.3 lär ju inte vara några problem alls men jag har inte kört det heller. Jag har helt enkelt inte kört den med så väldigt många olika segel märker jag.
Jag har inte vägt den men den är inte superlätt. Som många andra märken har de nog satsat på lite mera hållbarhet än att jaga hundratals gram. Personligen föredrar jag att min bräda håller jämfört med att den är 1kg lättare. Ev lite lättare än Starboards vågisar men inte mycket. Kanske Andy på O’hana har vägt sin!? Jag har inte lagt märke till vikten när jag seglat.
Jag har tidigare kört Naish Pro 85 ett par säsonger och jag märker ingen skillnad mellan dessa i planing. Naish’en är också ganska tunn i tailen och den körde jag 3.7 på utan problem.
Hade gärna varit i Hanstholm imorgon och testat min 3.7a på KT’n men nöjer mig med Åsa istället. -
Jeg takker ydmygt for de mange svar og fine inputs.
Der kommer vind i morgen. Nordkysten af Sjælland for mit vedkommende.
C ya
Rødpølse gumlende Dansker
Logga in för att svara.