-
Quatro Quad Levi Siver 85
Innan jag bestämde mig för att sälja min Quatro LS 85 så hade jag funderat väldigt mycket på varför jag ville sälja den och när jag även fick mail från andra som undrade varför jag sålde den så spann jag loss och kände att jag kanske skulle skriva en personlig reflektion av brädan.
stoorfaen wrote:dude wrote:stoorfaen wrote:Tjena Dude,
jag har fått för mig att du sålt en LS 85…Själv letar jag efter en likadan dam sedan en semesterflört med henne i våras. Hur kommer det sig att du sålt? Var du inte nöjd eller har du hittat något vassare? 😛 Hur funkar den hemma i stockholmstrakten?/Anders
Hur mycket väger du?
// NiklasJag väger 85 och kör i sanningens namn mest 6,0-5,0. Så jag tror att det är 95’an jag jagar. Varför sålde du brädan?
Så, här kommer min personliga reflektion av Quatro Levi Siver(LS) 85!
Jag vägde 78 kg när jag körde Quatro Quad LS. Jag testade runt bland brädor på Maui, testade Quatros alla brädor, Goyas och Starboards. Till slut hittade jag en så himla skön sväng i Quatro Quad LS 85 att jag slog till på den!
Den var nog fem liter för stor för mig på maui men hemma skulle den nog sitta som en smäck dagarna med lätt vind på Torö och andra svenska spots. Men riktigt så var det nog inte. Jag tycker den vill ha antingen mer vind eller mer vågor, men inte både lite vind och mindre vågor:
Små vågor, lätt vind – nej
Små vågor, hård vind – ja
Stora vågor, lätt vind – ja
Stora vågor, hård vind – jaMen det är ju inte alltid så enkelt som att säga det så jag tänkte berätta lite om varför och vad jag gillar med den.
Det som mest karakteriserar Quatro Quad LS 85 är att den har v-botten under mastfoten vilket ger den en underbar sväng i hög fart. Sen har den en relativt bred häck vilket gör att den håller planing väl uppe i fart, speciellt för att länka ihop en våg som tappar kraften någonstans. Men den har en moderat bredd på 56.9 cm som gör den lättseglad ner till 3.7. Att den har fyra fenor ger den bra kontroll när brädan är på kant var som helst på vågen.
När bra med fart genereras av vind eller vågor är den här brädan helt underbar eftersom den erbjuder underbar kontroll med v-botten under mastfoten och fyra fenor.
Speciellt med fart på en större våg med lite chop på, typiskt när det är mycket vind, tycker jag att den här brädan är riktigt bra. Vad har vi då för exempel på det här då? Jag tänker mig (hård vind på) Hookipa (speciellt fördelaktig om det är lite chop) eller var som helst på Mauis North Shore, eller Hanstholm i Danmark i 4.2vind där vågorna är två och en halv meter stora eller mer och där det också kan vara en del chop på vågen. Just på Hanstholm halvstukade jag också min fot en september 2010 på ett chop på vågen på väg ner i bottensvängen med en lite för stor singelfinbräda på 81 liter som var mindre bra på kontroll än den här Quatro Quad LS 85an jag hade. Och även många av danskarna som var med i PWA Cold Hawaii (som i och för sig körs i Klittmöller som ibland är mer onshore) hade just denna Quatro Quad LS 85 som de körde med allt mellan 3.7 och 5.3. De som är mer över än under 80 kg tror jag passar bra för denna bräda som hårdvindsbräda. Även västkusten där det ofta blåser mycket tror jag Quatro Quad LS funkar bra. Se bara på Andy som driver O’hana som kör just på den här brädan. Han har jag också för mig väger just lite över 85 kg. Jag personligen vill ha en minsta vågis som är precis som min vikt eller kanske plus en eller två liter. Om det skulle finnas en Quatro Quad LS på 80 liter skulle den vart perfekt för mig och jag skulle då verkligen behållit den om jag haft en sådan. Nu finns det bara 85 och 75 och 75 tycker jag är för litet för mig eftersom de flesta bryt har vindhål där man vill ha lite att stå på så man inte ramlar i bara för att vinden dör några sekunder.
Men jag tycker det är viktigt att jag får sagt att jag tror att Quatro Quad LS som hårdvindsbräda, alltså med upp till ett par eller tre liter större volym än din vikt nog en grym bräda. Och det kan nog Endy, Calle S med flera intyga!
Jag kom att tänka på ett par detaljer om trim för Quatro Quad LS 85an som jag skulle vilja säga.
En handlar om att hitta balansen i svängen, alltså att komma tillräckligt långt fram med vikten och få den där kicken och accelerationen från railen och v-botten runt mastfoten. För mig var det två saker som gällde, först att sätta den främre fotstroppen tillräckligt långt fram och sen att sätta mastfoten på mitten, alltså inte för långt bak. När det blåste 3.7 på Dalen senast testade jag att sätta bak både och, och då tappade jag den härliga svängen, fick inte fram vikten för att framfotsinitiera den där härliga svängen på v-botten i bottensvängen.
När jag väl kom upp i högre farter, egentligen bara på Maui där den stora skillnaden är att vågen är kraftigare och snabbare, gällde det att sätta bak den bakre fotstroppen för att få ner kanten på häcken som är lite bredare, alltså det inte ska bli för stor hävarm (i sidled) att svänga brädan på häcken med bakfoten. När den satt för långt fram drog jag så hårt med foten att jag var öm på ovansidan av foten och jag fick ändå inte till en skön exit i svängen.
Kontentat av trim för mig (78 kg) var alltså att ha tillräckligt stor spread på både stropparna och mastfoten för att kunna svänga på framfoten och bakfoten. Väger man lite mer än vad jag gör kan jag tänka mig att man kan köra med mindre spread mellan stropparna eller få ännu bättre kontroll med samma inställningar som jag kört med. Väger man mindre än vad jag gör tror jag dock att man behöver köra med en bra spread mellan stropparna och ha en teknik där man har låg tyngdvikt där man arbetar ännu mer med att föra vikten framåt och bakåt för att få hem de bra egenskaperna av Quatro Quad LS 85. Väger man 75 kg eller mindre är det så klart 75an som gäller.Som det var när jag sålde min Quatro Quad LS 85a klarade jag mig utan en bräda som är ultimat i hårdvind och just därför kunde denna Quatro Quad LS få gå tyckte jag. I somras ville jag lägga min energi på att hitta en bräda för de förhållanden jag får som oftast på hemmafronten. Det handlade så klart om Torö, där det oftast är marginellt med vind, i alla fall någon gång under en session. Vågorna är inte stora och har inga långa utdragna face, de har mer kurva. De erbjuder ingen lång startsträcka att ta fart på. För mig, vad jag tänker mig, gäller det att accelerera snabbt, initiera svängen med framfoten för att accelerera in i svängen och sen snabbt skjuta över vikten på bakfoten och där söka en skön kick av brädan att svänga på så vertikalt som möjligt upp mot toppen av vågen. Har jag väl kommit hit, att jag känner att jag verkligen har fart kvar upp mot toppen så tänker jag mig att jag är hemma. Sen finns det tusen saker att göra bara jag har kommit hit.
Torövågbrädan för lättvind, som jag tänker mig, är bred ca 58,5 cm, skulle kunna ha en bred OFO (one-foot-off), säg upp till 41 cm, den har två (kanske tre?) eller fyra fenor, och har en vågbrädas scoop (rocker i nosen) för att få tillräckligt snäv sväng på framfoten och har sist men inte minst en vågbrädas rocker i tailen.
Bredden gör att den planar upp tidigare, har stabilitet för att komma ut, igenom och generellt balansera bra inne vid stranden där vågorna bombar på. Bredden där bak är speciellt för att kunna ta vågen tidigare och att inte rinna av vågen.
Två eller fyra fenor, alltså avsaknaden av mittenfena gör att brädan kan ställas på kant där häcken släpps upp ur vattnet och tillåter bibehållen sväng på framfoten utan att halva brädan måste vara under vattenytan. Jag upplever att en bräda med en fena måste kunna hålla ner minst hälften av brädans bredd och volym för att svängas på framfoten, medan en bräda med fenorna på kanten kan släppas upp så en mindre del av brädan måste hållas ner i en sväng på framfoten. Singelfin tycker jag alltså blir ett problem med en bräda som är större där bak, alltså har bredare häck, tjockare kanter där bak och mer volym där bak. Problemet accentueras också i högre farter då än mer av brädan trycks upp ovanpå ytan.Det viktigaste för mig hur en -lättvindshape- för Torö ska vara annorlunda än Quatro Quad LS 85an är att den inte har något positivt V under mastfoten. Där LS:en har v-botten under mastfoten ska den alltså vara typ plattare för att ha snabbare release, bättre acceleration från noll och bättre släpp upp i planing.
Nu är jag på Maui igen och då är så klart prio på en bräda med en balans av egenskaper för hårdare vind och större mer kraftfulla vågor och jag har igen sökt efter någonting som vart likt den här Quatro Quad LS 85an 🙂 Men som vart lägre i volym! I år väger jag också bara 75 kg!
Tack till Malin Nyberg för foton!
// Niklas
Log in to reply.