Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Quatro Quad Levi Siver 85

Tagged: , , , ,

  • Quatro Quad Levi Siver 85

    Posted by dude on 10 april, 2012 at 09:14

    Innan jag bestämde mig för att sälja min Quatro LS 85 så hade jag funderat väldigt mycket på varför jag ville sälja den och när jag även fick mail från andra som undrade varför jag sålde den så spann jag loss och kände att jag kanske skulle skriva en personlig reflektion av brädan.

    stoorfaen wrote:
    dude wrote:
    stoorfaen wrote:
    Tjena Dude,
    jag har fått för mig att du sålt en LS 85…Själv letar jag efter en likadan dam sedan en semesterflört med henne i våras. Hur kommer det sig att du sålt? Var du inte nöjd eller har du hittat något vassare? 😛 Hur funkar den hemma i stockholmstrakten?

    /Anders

    Hur mycket väger du?
    // Niklas

    Jag väger 85 och kör i sanningens namn mest 6,0-5,0. Så jag tror att det är 95’an jag jagar. Varför sålde du brädan?

    Så, här kommer min personliga reflektion av Quatro Levi Siver(LS) 85!

    Jag vägde 78 kg när jag körde Quatro Quad LS. Jag testade runt bland brädor på Maui, testade Quatros alla brädor, Goyas och Starboards. Till slut hittade jag en så himla skön sväng i Quatro Quad LS 85 att jag slog till på den!

    Quatro_Quad_LS_85.jpg

    Den var nog fem liter för stor för mig på maui men hemma skulle den nog sitta som en smäck dagarna med lätt vind på Torö och andra svenska spots. Men riktigt så var det nog inte. Jag tycker den vill ha antingen mer vind eller mer vågor, men inte både lite vind och mindre vågor:

    Små vågor, lätt vind – nej
    Små vågor, hård vind – ja
    Stora vågor, lätt vind – ja
    Stora vågor, hård vind – ja

    Men det är ju inte alltid så enkelt som att säga det så jag tänkte berätta lite om varför och vad jag gillar med den.

    Det som mest karakteriserar Quatro Quad LS 85 är att den har v-botten under mastfoten vilket ger den en underbar sväng i hög fart. Sen har den en relativt bred häck vilket gör att den håller planing väl uppe i fart, speciellt för att länka ihop en våg som tappar kraften någonstans. Men den har en moderat bredd på 56.9 cm som gör den lättseglad ner till 3.7. Att den har fyra fenor ger den bra kontroll när brädan är på kant var som helst på vågen.

    När bra med fart genereras av vind eller vågor är den här brädan helt underbar eftersom den erbjuder underbar kontroll med v-botten under mastfoten och fyra fenor.

    Quatro_Quad_LS_85_1_small_cut-back.jpg

    Speciellt med fart på en större våg med lite chop på, typiskt när det är mycket vind, tycker jag att den här brädan är riktigt bra. Vad har vi då för exempel på det här då? Jag tänker mig (hård vind på) Hookipa (speciellt fördelaktig om det är lite chop) eller var som helst på Mauis North Shore, eller Hanstholm i Danmark i 4.2vind där vågorna är två och en halv meter stora eller mer och där det också kan vara en del chop på vågen. Just på Hanstholm halvstukade jag också min fot en september 2010 på ett chop på vågen på väg ner i bottensvängen med en lite för stor singelfinbräda på 81 liter som var mindre bra på kontroll än den här Quatro Quad LS 85an jag hade. Och även många av danskarna som var med i PWA Cold Hawaii (som i och för sig körs i Klittmöller som ibland är mer onshore) hade just denna Quatro Quad LS 85 som de körde med allt mellan 3.7 och 5.3. De som är mer över än under 80 kg tror jag passar bra för denna bräda som hårdvindsbräda. Även västkusten där det ofta blåser mycket tror jag Quatro Quad LS funkar bra. Se bara på Andy som driver O’hana som kör just på den här brädan. Han har jag också för mig väger just lite över 85 kg. Jag personligen vill ha en minsta vågis som är precis som min vikt eller kanske plus en eller två liter. Om det skulle finnas en Quatro Quad LS på 80 liter skulle den vart perfekt för mig och jag skulle då verkligen behållit den om jag haft en sådan. Nu finns det bara 85 och 75 och 75 tycker jag är för litet för mig eftersom de flesta bryt har vindhål där man vill ha lite att stå på så man inte ramlar i bara för att vinden dör några sekunder.

    Men jag tycker det är viktigt att jag får sagt att jag tror att Quatro Quad LS som hårdvindsbräda, alltså med upp till ett par eller tre liter större volym än din vikt nog en grym bräda. Och det kan nog Endy, Calle S med flera intyga!

    Quatro_Quad_LS_85_2_small_cut-back_spray.jpg

    Jag kom att tänka på ett par detaljer om trim för Quatro Quad LS 85an som jag skulle vilja säga.
    En handlar om att hitta balansen i svängen, alltså att komma tillräckligt långt fram med vikten och få den där kicken och accelerationen från railen och v-botten runt mastfoten. För mig var det två saker som gällde, först att sätta den främre fotstroppen tillräckligt långt fram och sen att sätta mastfoten på mitten, alltså inte för långt bak. När det blåste 3.7 på Dalen senast testade jag att sätta bak både och, och då tappade jag den härliga svängen, fick inte fram vikten för att framfotsinitiera den där härliga svängen på v-botten i bottensvängen.
    När jag väl kom upp i högre farter, egentligen bara på Maui där den stora skillnaden är att vågen är kraftigare och snabbare, gällde det att sätta bak den bakre fotstroppen för att få ner kanten på häcken som är lite bredare, alltså det inte ska bli för stor hävarm (i sidled) att svänga brädan på häcken med bakfoten. När den satt för långt fram drog jag så hårt med foten att jag var öm på ovansidan av foten och jag fick ändå inte till en skön exit i svängen.
    Kontentat av trim för mig (78 kg) var alltså att ha tillräckligt stor spread på både stropparna och mastfoten för att kunna svänga på framfoten och bakfoten. Väger man lite mer än vad jag gör kan jag tänka mig att man kan köra med mindre spread mellan stropparna eller få ännu bättre kontroll med samma inställningar som jag kört med. Väger man mindre än vad jag gör tror jag dock att man behöver köra med en bra spread mellan stropparna och ha en teknik där man har låg tyngdvikt där man arbetar ännu mer med att föra vikten framåt och bakåt för att få hem de bra egenskaperna av Quatro Quad LS 85. Väger man 75 kg eller mindre är det så klart 75an som gäller.

    dude_bottomturn.jpg

    Som det var när jag sålde min Quatro Quad LS 85a klarade jag mig utan en bräda som är ultimat i hårdvind och just därför kunde denna Quatro Quad LS få gå tyckte jag. I somras ville jag lägga min energi på att hitta en bräda för de förhållanden jag får som oftast på hemmafronten. Det handlade så klart om Torö, där det oftast är marginellt med vind, i alla fall någon gång under en session. Vågorna är inte stora och har inga långa utdragna face, de har mer kurva. De erbjuder ingen lång startsträcka att ta fart på. För mig, vad jag tänker mig, gäller det att accelerera snabbt, initiera svängen med framfoten för att accelerera in i svängen och sen snabbt skjuta över vikten på bakfoten och där söka en skön kick av brädan att svänga på så vertikalt som möjligt upp mot toppen av vågen. Har jag väl kommit hit, att jag känner att jag verkligen har fart kvar upp mot toppen så tänker jag mig att jag är hemma. Sen finns det tusen saker att göra bara jag har kommit hit.

    Torövågbrädan för lättvind, som jag tänker mig, är bred ca 58,5 cm, skulle kunna ha en bred OFO (one-foot-off), säg upp till 41 cm, den har två (kanske tre?) eller fyra fenor, och har en vågbrädas scoop (rocker i nosen) för att få tillräckligt snäv sväng på framfoten och har sist men inte minst en vågbrädas rocker i tailen.
    Bredden gör att den planar upp tidigare, har stabilitet för att komma ut, igenom och generellt balansera bra inne vid stranden där vågorna bombar på. Bredden där bak är speciellt för att kunna ta vågen tidigare och att inte rinna av vågen.
    Två eller fyra fenor, alltså avsaknaden av mittenfena gör att brädan kan ställas på kant där häcken släpps upp ur vattnet och tillåter bibehållen sväng på framfoten utan att halva brädan måste vara under vattenytan. Jag upplever att en bräda med en fena måste kunna hålla ner minst hälften av brädans bredd och volym för att svängas på framfoten, medan en bräda med fenorna på kanten kan släppas upp så en mindre del av brädan måste hållas ner i en sväng på framfoten. Singelfin tycker jag alltså blir ett problem med en bräda som är större där bak, alltså har bredare häck, tjockare kanter där bak och mer volym där bak. Problemet accentueras också i högre farter då än mer av brädan trycks upp ovanpå ytan.

    dude_ls85.jpg

    Det viktigaste för mig hur en -lättvindshape- för Torö ska vara annorlunda än Quatro Quad LS 85an är att den inte har något positivt V under mastfoten. Där LS:en har v-botten under mastfoten ska den alltså vara typ plattare för att ha snabbare release, bättre acceleration från noll och bättre släpp upp i planing.

    Nu är jag på Maui igen och då är så klart prio på en bräda med en balans av egenskaper för hårdare vind och större mer kraftfulla vågor och jag har igen sökt efter någonting som vart likt den här Quatro Quad LS 85an 🙂 Men som vart lägre i volym! I år väger jag också bara 75 kg!

    Tack till Malin Nyberg för foton!

    // Niklas

    doc replied 12 years, 8 months ago 8 Members · 18 Replies
  • 18 Replies
  • bohm

    Member
    10 april, 2012 at 09:48

    Intressant läsning.

    Frågan som hänger i luften är vilken bräda kommer du köra på i Torö i år?

  • charlieb

    Member
    10 april, 2012 at 12:13

    Det finns bara en Dude!
    Vilken inventering!
    Frågan är om vi ska böja använda deciliter mått?

    C

  • fastlandsguten

    Member
    10 april, 2012 at 12:20

    Blåser det inte på Maui längre? 🙂

  • doc

    Member
    10 april, 2012 at 20:07

    Det var den längsta säljesannons jag sett 🙂

  • stoorfaen

    Member
    10 april, 2012 at 20:49

    Riktigt intressant läsning Dude och jäkligt fina bilder! Jag har ju själv jagat denna brädan av 95l storleken länge nu och tror jag snackat med dig lite om den. Du nämner ett par ggr att den inte är en lättvindsbräda, men tror du inte att 95’an skulle funka fint med 5.7 ner till kanske 4.7 för 85 kg? Vad siktar du på i år på hemmaplan?

  • dude

    Member
    11 april, 2012 at 07:45
    stoorfaen;685782 wrote:
    Riktigt intressant läsning Dude och jäkligt fina bilder! Jag har ju själv jagat denna brädan av 95l storleken länge nu och tror jag snackat med dig lite om den. Du nämner ett par ggr att den inte är en lättvindsbräda, men tror du inte att 95’an skulle funka fint med 5.7 ner till kanske 4.7 för 85 kg? Vad siktar du på i år på hemmaplan?

    Tja!

    Nej, jag tror att 95an är för de som väger 90 plus.

    Det blir ju samma effekt för dig med 95an som för mig med 85an att du bara använder en bråkdel av brädans potential, läs v-botten under mastfoten, och ändå får den senare planingen som v-botten ger.

    Jag skulle gärna ha den här v-botten på vilken hårdvindsbräda som helst jag hade, men inte på min lättvindsbräda.

    Jag hade en Starboard Pure Acid 74 från 2007 som också hade denna v-botten (för övrigt när Levi Siver körde Starboard 🙂 ) och den hade också grymt skön sväng. Den hade dock för mig och för detta exempel helt irrelevanta problemet att den hade för låg scoop (rocker i nosen) som jag catchade och gick över styret med ibland, men det kanske bara var för att jag gillade göra noslandningar 🙂

    Okay, jag vägde 78 och tyckte 75an var ca 4 liter för liten förra året och skulle alltså ha älskat en Quatro LS 79, ja det blir ju en 80, om det nu hade funnits en sådan.
    Anledningen att jag ville ha mer volym än Quatro LS 75an hade är att jag vill kunna guppa på den i nära ingen vind utan att ramla i för lätt.
    Nu väger du själv 85 och skulle du gå på samma volymkriterie som jag så skulle du vilja ha en Quatro LS 86 och det blir ju i praktiken en Quatro LS 85. Du får en grym endabräda för det är precis det man vill ha på Maui, en bräda som går att guppa på men ändå är grym att åka på i höga farter och hård vind.

    Om du nu ändå vill ha någonting med 95 liter för att den ska bära större segel så vet jag inte riktigt varför du vill extrapolera din känsla av att ha seglat 85an – för visst är det den du testat? – till ett helt annat ändamål, alltså en större bräda som ska hålla större segelstorlekar och användas i andra förhållanden.
    Ska du inte då titta på någon ny tri-fin som kanske har lite bättre släpp och mindre drag än en quad 😉 Observera att jag driver lite med dig här, för visst är det en djungel med alla olika shaper som man aldrig har fått prova och då inte har någon aning om hur de är att segla!

    // Niklas

  • stoorfaen

    Member
    11 april, 2012 at 18:11

    jotack, djungel var det. Jag har testat både 85an och 95an de dagarna som var lite lugnare och jag gillade båda. Ähh va faen, man kan teoretisera hur mycket man vill men får jag syn på en bättre beggad så smäller det! 🙂 Om jag inte kan köra på den här hemma så är den i alla fall jävligt snygg och har som sagt v-botten under mastfoten! 😉

  • doc

    Member
    11 april, 2012 at 21:06

    Köp min twin/quad 98 istället. Snabb waverocker, lös o slajdig, 64,5 bred och pallar stora segel. Det är fan lättvindsvågis som heter duga det! (Jag har en 62 bred också, lite för många brädor i bilen helt enkelt…)

  • challgren

    Member
    11 april, 2012 at 21:55
    Doc;685772 wrote:
    Det var den längsta säljesannons jag sett 🙂

    Du kan vara lugn Doc. Niklas sålde sin LS 85:a för flera månader sedan. Det vara bara ett oskyldigt inlägg av en skön kille som gillar att analysera sin utrustning och förstå vad olika shapes gör för känslan på en bräda.

  • doc

    Member
    12 april, 2012 at 07:32

    Haha. Jag är helt lugn. Det var dessutom underhållande läsning. Fick mig att tänka på varför jag gillade min gamla Naish HybridWave 96 så mycket. V i häcken men platt fram, gick runt på en femöring i lätta vindar. Skulle aldrig ha sålt den.

  • dude

    Member
    12 april, 2012 at 08:36
    Doc;685929 wrote:
    Haha. Jag är helt lugn. Det var dessutom underhållande läsning. Fick mig att tänka på varför jag gillade min gamla Naish HybridWave 96 så mycket. V i häcken men platt fram, gick runt på en femöring i lätta vindar. Skulle aldrig ha sålt den.

    Du Doc, den skulle jag vilja ha en recension av!
    Jag tror att shaper börjar gå varvet runt nu och att det kan vara bra att känna till sina shaper för att faktiskt veta vad man gillar och skulle kunna vilja ha för olika förhållanden!

  • basse

    Member
    14 april, 2012 at 19:15
    Doc;685929 wrote:
    Skulle aldrig ha sålt den.

    Den tanken slår väl dig en gång i veckan Doc?! 😉

  • stoorfaen

    Member
    14 april, 2012 at 22:25

    Doc, fasiken va breda kreationer! Hur känns dom?

  • dude

    Member
    14 april, 2012 at 23:43
    CharlieB;685712 wrote:
    Det finns bara en Dude!
    Vilken inventering!
    Frågan är om vi ska böja använda deciliter mått?

    C

    Tack Charlie!

    Men det där med decilitermått, jag förstår andemeningen 🙂 men inte om det var något mer du försökte säga…

  • dude

    Member
    14 april, 2012 at 23:55
    FastlandsGuten;685713 wrote:
    Blåser det inte på Maui längre? 🙂

    Hej Peter!

    Jo, visst blåser det. Man det är omöjligt att köra träningsläger i fem veckor utan att köra slut på sig själv, det kan flera här intyga – de som försökt – och det har nog nästan alla gjort 🙂

    Alltså måste man låta sig dras in i något annat för att inte bli galen just för att man inte går ut ännu en perfekt dag i paradiset. Vi som är så svältfödda på bra förhållanden har ju rätt svårt för att ta det lugnt när det finns fina förhållanden! Det finns dock en person jag skulle kunna tänka mig skulle klara av att köra varje dag utan att köra slut på sig…

    Resten av oss har en tendens att köra för hårt för länge, ja nästan alla som vart här har nog gjort det, även om det finns undantag. Calle S, du har väl vart bra på det? Och Calle N tror jag drar nytta av sin långa erfarenhet. Jesper B är annars det perfekta exemplet på en som inte kan hålla sig – sorry Jeppe, jag kunde inte hålla mig, det är så kul att höra dig dras med av ditt stoke 😀

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Quatro Quad Levi Siver 85

You must be logged in to create new discussions.