Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Quick-release?
-
Någon som vet hur RRD Obsessions kites rescue-system fungerar? Fungerar de som tidigare nämnt här i tråden att om man är overpowered och utlöser QR så händer ingenting? Har inte funderat tidigare på detta då jag bara testat systemet för att se om det fungerade, då i svag vind, men nu blir man ju lite orolig ifall det inte alltid går som man tror. Var sitter dess Oh-shit handles då?
-
viktor77
Gäst7 april, 2012 vid 10:46Det beror helt på var kiten är då man drar i QR. Är den i luften kommer kiten helt att dö. Men ligger den med LE rakt framför dig i vattnet, kommer den fortsätta att ha kraft. Men i det läget är det bara att dra i något av oh-shit handtagen (en på vardera styrlina) och den kommer flippa runt. Härifrån går det sen att vinda upp linorna på bommen. Vinda först upp ena styrlinan ett par varv, så kiten behåller sin position och inte får vind igen.
-
viktor77;685417 wrote:Det beror helt på var kiten är då man drar i QR. Är den i luften kommer kiten helt att dö. Men ligger den med LE rakt framför dig i vattnet, kommer den fortsätta att ha kraft. Men i det läget är det bara att dra i något av oh-shit handtagen (en på vardera styrlina) och den kommer flippa runt. Härifrån går det sen att vinda upp linorna på bommen. Vinda först upp ena styrlinan ett par varv, så kiten behåller sin position och inte får vind igen.
Det sista som du beskriver, att vinda upp linorna på bommen, där menar du self-rescue, tolkar jag det som. Börjar man inte då med att vinda frontlinorna några varv först, innan man tar med styrlinorna?
Att hantera och relauncha en droppad kite där det är djupare än bröstdjupt, kan vara struligt och energikrävande, särskilt om man har tappat brädan och inte har den att “hålla” emot med. Därför är det nog alltid viktigt att tänka sig för vad man har på lä-sidan om man skulle få problem, och att aldrig ge sig ut vid risk för frånlandsvind.
Regfellows tråd “cool räddning”, visar lite på riskerna som kan uppstå. -
viktor77
Gäst8 april, 2012 vid 13:34Precis, vid self rescue. De få gånger jag fått göra detta har det varit mycket enklare att vinda upp en av styrlinorna först istället för frontlinorna. Kiten fladdrar ju ut helt när man håller i en av styrlinorna och låter de andra vara slacka.
-
De flesta kites har möjligheten att flagga ut kiten helt bara genom att dra quickreleasen och låta leashen vara kopplad till en av framlinorna. Har man den möjligheten ska man inte hålla på och klydda med styrlinorna utan då är det denna metod som gäller: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=RGyQ4pQ5OwM”]Kiteboard Instructional self rescue – Kitelife & Kitethrills – YouTube[/ame]
Det är alltid en risk att hålla på att dra i linor för hand. -
viktor77
Gäst8 april, 2012 vid 20:04Flagga på en av frontlinorna? Det är väl ändå på båda frontlinorna som de flesta flaggar på, ifall du inte har en 5:e lina vill säga. Ligger kiten med LE mot vattnet rakt ner i vind är det väldigt mödosamt att vinda in linorna. Bättre att dra ena oh-shit handtaget och linda den styrlinan ett par varv innan man börjar vinda in de övriga linorna. Sen även om inte kiten drar, så finns ju risken att den får vind och börjar dra. Den risken elimineras ifall man börjar linda ena styrlinan.
-
Nej, jag menar en av frontlinorna. Leashen har som regel en direktkoppling till en av framlinorna och kiten flaggar då ut fullt och tappar kraften så man vackert kan vinda sig fram till leading edgen på kiten (se ozonefilmen ovan eller denna nedan)
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=XKMw3CQynq0″]2010 Naish Kiteboarding Control Bar – Leash Connection Options – YouTube[/ame]
-
Har kiten ett sådant säkerhetssystem som sourra beskriver ovan kommer kiten flagga ut för att en av frontlinorna är sträckt och den andra är slak, är båda sträckta kommer kiten fortfarande ha en del kraft.
Har man ett sådant säkerhetssystem ger det samma effekt som du beskriver med OS-handtaget viktor.
EDIT: Vilket sourras länkade filmklipp här ovan visar väldigt tydligt =).
-
Gå en kurs samt läs manualen till din kite innan du ens ger dig ut igen! Säger det i välmening.
Flexifoil Neutron kan köras med 5:e-lina (kommer med bommen/kiten) och då flaggas den helt om du drar QR. Det alt borde absolut DU använda. Kör du istället med det andra alt, dvs med mini-5:e blir det som du beskrev.Frågan i vid det särskilda tillfället är ju om det inte varit bättre att dra en av dina OS-handles som också finns till alla Flexifoils bommar om du nu inte kunde leva med att bli transporterad in till grundare vatten (skulle jag nog föredragit).
MEN varför inte re-launcha den från vattnet istället? Neutronen är ju busenkel att starta även från vattnet för den som vet vad han/hon håller på med. -
viktor77;685507 wrote:Precis, vid self rescue. De få gånger jag fått göra detta har det varit mycket enklare att vinda upp en av styrlinorna först istället för frontlinorna. Kiten fladdrar ju ut helt när man håller i en av styrlinorna och låter de andra vara slacka.
Helt riktigt!
Alla som kitar bör kunna Self Rescue, samt träna rutinen någon gång per säsong (lätt att göra något fel i stökiga förhållanden).
Viktigt att tänka på är att göra ett par halvslag runt bommen med den styrlina som man börjat linda in först (gjort kortare) när den kortats minst 1/2 kite/ving-längd. Börja sedan att linda upp samtliga linor från den punkten (inte de tre andra först för då blir de ju lika långa igen)! Detta för att säkra så kiten hålls flaggad under hela tiden när man fortsätter linda upp resten och tar sig fram till kiten, för att sedan lägga den på “rygg” o s v… -
above_the_law;685565 wrote:Gå en kurs samt läs manualen till din kite innan du ens ger dig ut igen! Säger det i välmening.
Flexifoil Neutron kan köras med 5:e-lina (kommer med bommen/kiten) och då flaggas den helt om du drar QR. Det alt borde absolut DU använda. Kör du istället med det andra alt, dvs med mini-5:e blir det som du beskrev.Frågan i vid det särskilda tillfället är ju om det inte varit bättre att dra en av dina OS-handles som också finns till alla Flexifoils bommar om du nu inte kunde leva med att bli transporterad in till grundare vatten (skulle jag nog föredragit).
Håller med i allt du säger men just Neutronbommen från 2009 (året då Neutron kom, året efter blev den istället Proton) var aningen billigare än ION-bommen och då hade de sparat in på OS-handles. Så trådskaparen ifråga gör nog bäst i att montera en 5:e lina för att få 100% depower.
-
Lima-ko;685582 wrote:Håller med i allt du säger men just Neutronbommen från 2009 (året då Neutron kom, året efter blev den istället Proton) var aningen billigare än ION-bommen och då hade de sparat in på OS-handles. Så trådskaparen ifråga gör nog bäst i att montera en 5:e lina för att få 100% depower.
Aha.
Jag hade Neutronen från -09 själv, men köpte den i o f s med “all-in-one-bommen” och körde den ibland med Hadlow-bommen. Därför hade jag missat den viktiga detaljen. Det känns inte som “rätt” pryl att spara in på dock, ha ha! -
viktor77;685549 wrote:Flagga på en av frontlinorna? Det är väl ändå på båda frontlinorna som de flesta flaggar på, ifall du inte har en 5:e lina vill säga. Ligger kiten med LE mot vattnet rakt ner i vind är det väldigt mödosamt att vinda in linorna. Bättre att dra ena oh-shit handtaget och linda den styrlinan ett par varv innan man börjar vinda in de övriga linorna. Sen även om inte kiten drar, så finns ju risken att den får vind och börjar dra. Den risken elimineras ifall man börjar linda ena styrlinan.
Ytterligare ?. Mina kites flaggar på båda frontlinorna, men om kiten ligger i vattnet så som du beskriver, så borde den väl välta över på “rygg”, så den ligger som när man pumpar den, då man drar qr, och därifrån borde man inte ha nämnvärd kraft i den för att kunna börja vinda upp lina.
Att däremot börja vinda på styrlinan i denna positionen, verkar riskabelt, då effekten borde bli den samma som när man vill relauncha, eller har jag missuppfattat dig ? -
viktor77
Gäst9 april, 2012 vid 16:09Ligger kiten ner i vind med LE mot vattnet, då händer inte mycket ifall du drar QR. Har du tur flippar kiten runt på rygg, men den lär inte ligga stabilt där. Får kiten vind igen, ja då har du kraft i linorna igen. I det läget är det bättre att linda upp ena styrlinan några varv. Och i det läget kommer inte kiten relauncha, då inget håller emot i frontlinorna.
Tro inte att QR är nån superfunktion som i alla lägen dödar kiten helt och låter den vara död. Skulle väl vara i de få fall där QR är kopplad till nån av styrlinorna (eller 5:e lina). Har sett en del foils med den designen.
-
Har olika modeller av kites 😉 En flaggar ut på båda frontlinorna (Caution Zombie), en annan på EN frontlina (Gin Zulu II) och så på 5:e linan (North Rebel). Personligen tycker jag EN fronline eller 5:e lina är säkrast då jag tycker de alltid flaggar ut snygg vid QR dragning. Dessa båda gör att en selfrescue som ovan enkel, minimal kraft i kiten. Rör INTE styrlinorna förrän du lindat upp frontlinan!
Zombien (båda frontlinorna) kan vara lurig då den ofta lägger sig i vind fönstret med LE neråt – då ligger det en hel del kraft kvar i kiten och det kan vara tungt att linda upp frontlinorna. Här kan nog viktor77’s förslag funka bra!
Så: lär känna vad som är bäst för just din kite och öva self-rescue vid svag vind!
Logga in för att svara.