Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Quick-release?
-
viktor77;685627 wrote:Ligger kiten ner i vind med LE mot vattnet, då händer inte mycket ifall du drar QR. Har du tur flippar kiten runt på rygg, men den lär inte ligga stabilt där. Får kiten vind igen, ja då har du kraft i linorna igen. I det läget är det bättre att linda upp ena styrlinan några varv. Och i det läget kommer inte kiten relauncha, då inget håller emot i frontlinorna.
Tro inte att QR är nån superfunktion som i alla lägen dödar kiten helt och låter den vara död. Skulle väl vara i de få fall där QR är kopplad till nån av styrlinorna (eller 5:e lina). Har sett en del foils med den designen.
Jag har bara erfarenhet av Cabrinhas system, och drar man qr i detta läge borde kiten lägga sig på rygg ganska omgående utan kraft i linorna, men skulle nu kiten trots allt få kraft igen, så låter det inte så hälsosamt att ha börjat vinda in en styrlina.
Drar man qr på Cabrinha, så sitter man fortfarande fast i chickenloopen med frontlinornas längd oförändrade, bommen med styrlinorna glider däremot iväg på frontlinorna mot kiten, vilket leder till ett möjligt slack på ca 3 meter på styrlinorna gentemot front linornas längd, vilka som sagt är oförändrade. Då har man ju frontlinor som håller emot om man börjar vinda på en styrlina, och det kan bli en ofrivillig relaunch -
man kan bygga en safety på olika sätt, eller med olika tänk iaf.
Det ena är att bygga en safety som flaggar ut kiten ordentligt och dödar en stor del av kraften i kiten, dvs flagga på en lina. Nuförtiden är det vanligast med en av frontlinorna eller en speciell 5:e lina. Förr sattes leashen i ett O-shit handle, dvs i en av baklinorna. Att flagga ut kiten på en av baklinorna är vädligt säkert men då kan man inte loopa kiten eller göra en roll eller liknande utan att få trassel. Dvs värdelöst när man är ute och kör, dock kan det funka bra om du tar dig i/ur vattnet på sunkiga spots och har en lång leash.
Nackdelen med att låta kiten flaggas ut på endast en lina är att det finns större risk för trassel vilket kan göra att den är svår att relauncha igen och kan också göra att den börjar loopa å krångla om man har otur.Det andra sättet att bygga en safety är att bygga ett system som inte dumpar kraften lika effektivt men istället är idiotsäkert på så sätt att kiten alltid går att relauncha igen.
Båda sätten har sina för och nackdelar och det är därför båda fortfarande finns.
Är man en ren nybörjare som vill dumpa kraften effektivt och ofta håller sig rätt nära land är det bäst med en kite som flaggar ut helt. I värsta fall får man driva tillbaks till stranden och där trassla upp alltihop.Gillar man däremot att köra långt från land och i vågor kan det vara bättre med ett system som är svårare att trassla till. För det händer lite då och då att man råkar lösa ut safetyn av misstag. Då vill man inte ligga 500m ut i iskallt vatten och bli spolad av vågorna med en kite som trasslat ihop sig.
Så vilket system man väljer är upp till en själv men man SKA testa och kunna sitt eget system, för om/när något händer ska man veta hur kiten beter sig. man SKA också ta reda på hur ett system funkar på en kite man lånar/hyr.
Vad man också SKA tänka på är att ett safetysystem är ingen garanti på att allt kommer går bra. Det är precis som ett bilbälte eller en hjälm, ett sätt att mildra konsekvenserna om något händer. Det viktigaste är att man ska se till att göra allt för att aldrig behöva utnyttja det.
-
Bra sammanfattning Pjoter.
I tillägg så brukar jag också förespråka följande. Det fungerar bra på en de kiter jag kör (gissar att get gäller alla moderna kiter). När du är ute ifrån land och inte kan bli dragen upp på nått hårt, koppla leashen till suicide. Då funkar alla trick/loppar och rotationer utan att det trasslar. När man kommit från land så finns det ju inget som man kan behöva dra i releasen för. Då tycker jag det är säkrare att man har kvar kiten i luften eller snabbt kan relauncha om man krashar. Det innebär också minimal risk för trassel, även vid tjuvutlösning.
-
viktor77
Gäst10 april, 2012 vid 18:04Cabrinha har väl gått ifrån sitt tidigare system med förlängning av styrlinorna? Deras senaste bom är klart trevligt designad.
Jag har en Royal Era som tillsammans med en RRD bom flyger upp kl 12 ifall man släpper bommen och inte dragit nån depower. Klart smidigt när man kör vågor. Mindre smidigt första gången jag launchade den med en hundkrok.
-
smellslikeroses;685388 wrote:Någon som vet hur RRD Obsessions kites rescue-system fungerar? Fungerar de som tidigare nämnt här i tråden att om man är overpowered och utlöser QR så händer ingenting? Har inte funderat tidigare på detta då jag bara testat systemet för att se om det fungerade, då i svag vind, men nu blir man ju lite orolig ifall det inte alltid går som man tror. Var sitter dess Oh-shit handles då?
Ahh på dom gamla 09-10 så klippte jag av den och körde med suicide ovanför chicken loopen
dom nya obbs från 11a har ett annat system som jag inte satt mig in i verkar jobbigare att klippa av….så jag sätter suicide ovanför chicken på dom med…
o shithandlen e dom små öglorna som sitter på ovanför bommen innan styrlinorna
har använt dom någon gång typ för relaunsha underriggad -
Som milkman säger. Har man en kite som flaggar ut så är det bättre att koppla den suicide (dvs inte till safetyn utan till chickenloopen eller ovanför den). Se dock till att leashen inte släpper samtidigt som du drar safetyn, ex om du sätter den i chickenloopen på en kite som kopplar loss sig från chickenloopen.
Å även här, testa! och tänk på att alltid koppla tillbaks den när du är nära land eller andra saker som gör att du vill dumpa kraften fort. -
På Airush bommar (och säkert en del andra märken) kan man sätta den som “suicide with safety” när man kör unhooked. Då sätter man leechen i vanliga safety-ringen och sedan trär man ringen igenom chickenloopen. Så om man krokar i och drar chickenloopen så dör kiten (via en styrlina), men om man bara tappar kiten när man är unhooked så fortsätter den att flyga som normalt.
Jag tycker det sättet funkar riktigt bra, plus att man får tillgång till enkel relaunch och 100% depower på samma gång… -
samma sätt på flysurfer bommar.
Detta system är helt grymt om man kör mkt urkrokat, spec nära land eller på spots med mkt skräp (eller andra kitare 🙂 ).
nackdelen är att kiten flaggar ut om du lyckas utlösa safetyn. Har själv lyckats utlösa safety iaf 2 ggr på kite som flaggar. Det skedde i vågor med vågbräda (tror att brädan lyckades slå till safetyn när en våg kom) och resulterade i att jag fick simma in. Båda gångerna låg både jag och kiten och spolades i vågor (småvågor ca 0,5-1,5m) och linorna blev fulla med tång som dom ofta blir här i skåne.Är man nära land som jag var så är det ju lugnt men irriterande, men är man långt ut och det är strömt och kallt så är det klart farligt.
-
Man kan inte alltid lita på Quick-releasen även med 5 lina, har man roterat ett par gånger för mycke åt samma håll så är det inte säker att det funkar.
Logga in för att svara.