-
Race-SUP?
Vad har ni att säga om race-SUPar? Jag funderar på att skaffa en SUP att paddla runt med i krokarna kring Svindersviken eftersom jag 1: har båten där och 2: det är nära dit från jobbet.
Eftersom jag mest tänker mig att ge mig ut på utflykter och inte ge mig ut nåt speciellt i vågor så vill jag mest ha en SUP med bra glid så jag gissar att det är en race-SUP jag vill ha. Eftersom jag har paddlat en hel del kajak så har jag tyvärr insett att det inte finns någon SUP som har samma glid som en halvsnabb insjökajak, men bäst glid har race-SUParna haft.
Varför inte bara köpa en kajak då? Jag gillar att man står upp, det ger lite extra utsikt, man kan dessutom kliva runt, vill man titta rakt bakåt är det bara att kliva runt ett halvt varv.
Men vad vill jag ha för SUP? Alla SUPar jag har sett verkar ha varit antingen 12,7, 14 eller 17 fot långa, jag antar att det har med nån klassindelning att göra eller så. Och att längre vattenlinje betyder mer fart så länge man inte planar, det har jag inte missat. Men hurpass stor är skillnaden i fart? Vilka nackdelar har 17-fotarna, utöver att de verkar gräva väldigt djupa hål i plånboken? Jag gissar att de är tyngre, det kanske ger sämre acceleration. Och vågsurfa med nåt som är fem meter långt är väl bara att glömma…
Logga in för att svara.