Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing racemän! 10+ segel?

• gob

Medlem
    28 augusti, 2000 vid 10:55

Kör en 10.6 Rx2 på en AHD FreeDiamond 77. Funkar utmärkt från 4 till 7 m/s.
    Kan rekommenderas! Väger 72 kg för övrigt.

• linsurfer

Medlem
    28 augusti, 2000 vid 19:08

Warp 10.2 med Vipermast har fungerat utmärkt. Inget fel på seglet bara på min egen förmåga men nästa år så…..och så är det ju två tävlingar kvar…..
    Väger 89 kg (totally naked) och har kört med AHD D72 med 56 fena (kinetic). Men nästa år blir det det STÖRSTA som finns.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2000 vid 19:35

Jag har kört på Nort WARP 10,2 och AHD78 med 60cm Tectonicsfena. Seglet har mer buk än vad North normalt brukar ha vilket innebär helt OK bottendrag, men även bra vindregister uppåt. I Åhus var det enl uppgift 10-11m/s i byarna (någonstans mittemellan högtryck och lågtryck) och seglet gick att kontrollera…det var inte kul….men det gick. North har dessutom (äntligen) börjat med vanliga cambers vilket gör att seglet är något mer stabilt än min gamla 9,7:a. Jag väger ca 95kg och har inga problem att vara bland de första att plana och bland de första att ta höjd. Seglet är mycket känsligt för rätt trim, men tack vare VTS (Visual Trim System tror jag det heter…du har säkert sett dem…min/med/max indikatorerna i toppen på seglen) så hittar man oftast rätt. Seglet kan nog hänga med nästa säsong om det inte händer något revolutionerande. Det som jag istället börjar snegla på för att gå bättre är en djupare (och kanske mjukare) fena. Och en bredare bräda. AHD78 är kanske lite för mycket ”speedneedle” 😉 …hmmm…eller kanske inte. Time will tell.

Hur som helst. Ett 10+ segel borde ingå i var mans segelgarderob då det nästan fördubblar antal möjliga seglingstimmar. Av alla gånger jag seglat i år har jag säkert använt min 10,2:a 75-85% av gångerna (seglat nästan 4ggr/vecka i snitt sedan april).

Hoppas du fått lite mer kött på benen.

mvh

Per
    SWE16

• swe876

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 07:22

Håller med ovanstående. Ett segel runt 10m är ett måste i var mans segelgarderob. Som du ser så är killarna som har svarat före mig ganska tunga. Själv väger jag ca 76kg och håller mitt North Warp 10.2 ungefär lika länge som Per på 95kg. Det ät inga problem för en lättviktare som jag att hålla segel runt 10m!

/Jona, SWE876

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 07:26

Tjenare Jona.
    Vad tycker du om brädan????
    /Jonas
    Surfman GBG

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 09:08

Har dålig erfarenhet av 10+ segel trögare att få i gång samt lägre toppfart,fördelen är att man går djupare samt glider längre i vind hålen,wc seglarna använder inte segel större än ca 9,5-10m2 trotts deras låga vind gräns.
    det är bättre att ha en stor bräda med ett lite mindre segel än tvärt om,10+ segel kommer att gå bättre när brädorn blivigt större.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 09:34

HEJ Vad menar du med för små brädor för 10+ hur stor skall en bräda vara?

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 09:57

Det finns något som heter segelbåtar, går även att vara fler på farkosten. Inte lika kul. Ärligt talat, är det inte själva tävlingsbiten som gör det roligt med 10+ och feta brädor? Hur kul är det att plana själv utan någon att rejsa mot i 4 m/s? Jag tycker själv att fun-faktorn minskar rejält när fenan blir större än 40 cm.

• swe876

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 11:59

Det får du se i helgen… 🙂
    /Jona

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 12:15

dagens brädor känns lite små när storleken går över ca 9,5.har en starboard 85 som känns bra upp till ca 9,5 sen är den för liten på kryss , djup slör o i starten . troligt vis går den större modellen (95) riktigt bra upp till 10,5 m2 dessutom går det öka fenans storlek.det är bara att se tillbaka på föregående år.förra årets brädor(70cm breda)funkade optimalt upp till ca 9,0 sen funkade det sämre,fenans max djup var ca 54.vi har alltid trott att gränsen för storlek på materialet är nådd men seglen o brädorna kommer att bli större o i och med det kommer seglarens storlek att få en ännu större betydelse .

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 12:35

Ok……………
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 12:51

Ok I see………………..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA