Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Racesegel på RDM mast

• Racesegel på RDM mast

Publicerad av kinabalu på 22 augusti, 2010 vid 20:20

Funderar på att komplettera med ett mindre race segel (omkring 5.5), men för att hålla kostnaden nere måste det passa mina vågmaster, Simmer RDM 400 samt 430 (430 masten är en Gun-mast 100%kol, men funkar klockrent på mina Simmersegel, så jag antar att det är samma böjkurva som Simmer)

Vilka Race segel kör man på RDM mast och vilka är kompatibla med Simmermaster?

Nasih Stealth är ett ju ett alternativ (som dessutom ser riktigt schyssta ut!). Någon som testat på Simmermast (eller Gun Mast)? Om någon har ett Stealth 5.5:a (2007) eller 5.8 till salu eller vet någon som vill sälja ett, får ni gärna hojta till!

Vad finns det mer för alternativ på RDM? Gaastra Vapor körs tydligen på RDM, men jag tror inte dom passar mina master.

/Anders

kinabalu svarade 14 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • imported_macts

Medlem
    22 augusti, 2010 vid 20:36

Jag har ett nytt 09 Stealth 5,8 till salu. PM:a om det är intressant

• hdtv

Medlem
    23 augusti, 2010 vid 04:34

Point-7 AC-1 finns. Körs på RDM i storlekarna 5.0 och 5.5.

http://www.activesport.se/product_info.php/ac1-sl-p-40

• faster

Medlem
    23 augusti, 2010 vid 18:53

Jag har Naish Stealth 2007 5.5 och 5.0 riggas med RDM 400
    Slå en pling

0703945151

• mahi

Medlem
    24 augusti, 2010 vid 11:39

Ryktas om att Simmer och Naish är samma master (Powerex).

Så Fasters segel bör funka klockers…

• mick

Medlem
    24 augusti, 2010 vid 12:16

Körde mitt Stealth 5.8 2008 på en Simmer SC-RDM(90%) 430 innan och det funkade hur bra som helst. Innan den körde jag det på en gammal sleten Pacific 70% freeride och det funkade också bra. Och såg bra ut. Kanske diffade ngn knop hit och dit men det var inget som jag kände av. De små race-seglen är ju inte så mastkänsliga. Ett proffs sa till mig att man skall provrigga – ser det bra ut så funkar det förmodligen bra.
    Mvh / Mick (nöjjes-speedare)

• stinger

Medlem
    24 augusti, 2010 vid 12:16

Nja, senare årsmodeller av Naish har gått mot att bli mer toppstyva så det är inte säkert att det funkar så klockrent. Dock kör jag Naish Boxer 5.0 med en Simmer RDM6 med gott resultat. Funkar utmärkt för mig men man bör nog prova först, speciellt om det gäller racesegel.

• kinabalu

Medlem
    24 augusti, 2010 vid 19:49

Tack för alla svar!
    Känns som att Naish är ett säkert alternativ för mina simmermaster. Köpte ett Stealth 5,2 idag, så nu är jag förberedd inför höststormarna. Då jag är ganska lätt, blir det nog perfekt som minsta segel. Trots ett bra pris lär det nog få segelgarderobens högsta PPT (pris per tillfälle), men värt varenda krona dom gånger man får använda det 🙂

• kinabalu

Medlem
    6 september, 2010 vid 21:16

Har nu testat Stealth 5.2:an (-08) och den blev inte riktigt 100 på Simmermasten (SC6 RDM-2010). För mycket tryck på lattorna vid bommen och något för lös i toppen. Egentligen ganska bra form för speed skulle jag gissa då det blev grymt mycket buk (och fort gick det…), men hopplöst svårt att flippa lattorna. Måste i princip ha fullt tryck i seglet för att överhuvudtaget lyckas flippa runt dom.

Så rådet alla gav att testrigga först skulle man kanske ha följt… 😉

Nu står man i valet och kvalet att köpa en Firestickmast eller att hitta ett annat segel som passar mina simmermaster (vilket nog inte blir lätt…)

Någon som har en Firestick100 / 400cm att sälja?

Såg i en annan tråd att Nasih bytte kurva mellan 07 – 08. Någon som vet hur stor skillnaden i mastkurvan är? Någon som testat en äldre Firestickmast (-07 el äldre) på nyare Stealth segel (08+)?

Kanske till och med kan vara så att ett Stealth -07 skulle passa bra på Simmermasten?

• imported_macts

Medlem
    7 september, 2010 vid 07:49

Kolla med GetWet om du kan provrigga på hans Naish-mast för att se om det blir nån skillnad.

Jag hade inte småseglen av 08:orna, men i alla fall de större storlekarna var tröga i rotationen för mig. Speciellt på 7,8:an så behövdes mycket vind för att få cambers att slå runt av sig själva.

Sitter det spacers på lattorna/cambers? Om det gör det så kan du testa att ta bort alt, sätta dit en mindre.

• getwet

Medlem
    7 september, 2010 vid 14:18

Vid det tillfället som jag seglade just den 5.2an (tror den bara är seglad en gång) som du nu har Kinabalu så var den riggad på en RDM400 2007. Det var inga som helst problem med cambers som krånglade och det kändes fullt normalt vid segling. Ska tilläggas att det blåste 20-22ms vid tillfället……
    Men vi kan rigga på min 400 så får vi se hur det ser ut med den kontra din Simmer.
    Möjligt att den masten blir din om du vill men först efter säsongslut.

• andersbq

Medlem
    7 september, 2010 vid 14:30

det ska inte vara någon jättebuk på 5,2
    jag tror det är för lite nedhal, detta segel är byggt för full storm, dv 20-32 m/s och då ska det vara väldigt platt.
    När man dragit ner det så roterar lattorna superlätt och buken är typ 20 cm med neutralt uthal.
    Man kan köra både 370 och 400 mast.
    Här är en liten bild på 5,2 med tryck i trasan:

• kinabalu

Medlem
    7 september, 2010 vid 19:55

När jag seglade med det vet jag att det var lite för klent nedhal, men jag var också klart underriggad, så då hade jag gärna lite extra power. Kändes ändå rätt bra seglingsmässigt med tanke på förutsättningarna.

När jag riggade det hemma drog jag mer nedhal (omkring spec eller lite till) och det blev då också mindre buk, dock fortfarande en sjujäkla lattspänning vid bommen och ”svårflippat”. Jag fick för mig att det blir mer ”svårflippat” ju mer nedhal man drar, så jag testade inte att dra ännu mer, men det är kanske just det man skulle gjort. Bifogar lite bilder

Såg i en masttabell att Firestick100 (400cm) årsm 2008 var en av dom toppstyvaste av alla testade master (8). Simmermaster var inte med, men Powerex, som många Simmerseglare är nöjda med hade ganska mycket flex-topp (14,4). Gunsails100 masten låg på 14,5

Får testa lite igen, annars vore det kanon om vi kan provrigga lite med din mast Getwet. Med lite experthjälp kanske man får till det även med Simmermasten.

• andersbq

Medlem
    8 september, 2010 vid 09:46

Ser inte helt fel ut, tvärom. Kanske litet lite öppet i toppen, men inget problem. Däremot kan du öka spänningen på latta 3 och 4 (från toppen) så du får lite lite mera buk på dem.
    Vad det gäller flippen så kan det verka helt omöjligt att få till hemma i trädgården i stilje men när det blåser 18 m/s så är det inget bekymmer alls.
    Om jag vore du så skulle jag inte springa och köpa en ny mast ännu, utan hellre använda pengarna till en resa dit det blåser så du kan prova seglet. (Här hemma så är ju aldrig något 5,2 camber segel uppe.) När du väl är på typ Karpathos så kan du prova att ändra på nedhalet, tack-strappen, skruva lite lattspänning och även prova att plocka med spacers. Borde kunna bli riktigt bra. (Själv så föredrar jag mjukare master i mina Stealth.)

Så här ser 7,8 ut när det är riktigt trimmat, men utan max skruvade lattor:

• andersbq

Medlem
    8 september, 2010 vid 10:11
    Kinabalu;630111 wrote:
    När jag seglade med det vet jag att det var lite för klent nedhal, men jag var också klart underriggad, så då hade jag gärna lite extra power. Kändes ändå rätt bra seglingsmässigt med tanke på förutsättningarna.

Det här resonemanget är åt h-vete, (ursäkta ordvalet) men det är nog de vanligaste riggfelet alla icke toppseglare gör. Det finns inte ”att köra lite nedhal för att få power i lättvind”, det gäller i så fall bara innan du planar. Sedan blir seglet helt skit-kass. Rek nedhal på seglet är det minsta möjliga!!!!

• getwet

Medlem
    8 september, 2010 vid 15:05

Joinar där, rek nedhal har alltid varit för lite, mig veterligen på de flesta fabrikat, iaf de jag kört genom åren.

Min erfarenhet är att det brukar styra upp sig rätt bra om man utgår från att nedhalet är minimum 1cm mer än rek, oftast hamnar man på ytterligare 1cm, på NYA segel. Har dom sedan gått en eller två säsonger så lär det bli några cm till.
    Kinabalu, dra ditt nedhal någon/några cm mer än rek så blir det nog bättre. Det segel du har är som nytt och kommer också att ge sig lite mer efter ett tag.
    Om du känner dig osäker så ta med dig seglet till nästa syd på Fituna så justerar vi in den.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Racesegel på RDM mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.