Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Racesegel på RDM mast

• getwet

Medlem
    8 september, 2010 vid 15:20

Ah, nu såg jag bilderna du lagt in också. På den första bilden, den där man egentligen kan göra bedömningen hur den ser ut så ser helt ok ut vad jag kan bedömma iaf så här på en bild.

När man står på land och försöker få över cambers så är det lika bra att låta bli den testen, ger ändå inget resultat. Flippar dom för enkelt är det för lite cambertryck kan jag säga på en gång. Dom ska vara svåra att få över. Ofta ser man seglare som står på stranden och försöker pumpa över dom, glöm det!
    Vet att både Anders och jag har ganska mycket cambertryck (för att få mer buk=mer tryck på slören) och man får ibland till o med ge framförallt cambern under bommen en känga ibland om det inte är fullt tryck.

Osså till Anders: Kinabalu är en lättviktare, riktig sådan. När du o jag kör 5.8 eller 6.4 passar 5.2an riktigt bra för honom. Det diffar ca 25kg.

• kinabalu

Medlem
    8 september, 2010 vid 17:31
    andersbq;630175 wrote:
    Det här resonemanget är åt h-vete, (ursäkta ordvalet) men det är nog de vanligaste riggfelet alla icke toppseglare gör. Det finns inte ”att köra lite nedhal för att få power i lättvind”, det gäller i så fall bara innan du planar. Sedan blir seglet helt skit-kass. Rek nedhal på seglet är det minsta möjliga!!!!

Haha, hade nästan väntat mig att den skulle komma…

Getwet: Japp, jag slänger in den i bilen nästa gång det blir Fituna, så kanske vi kan provrigga lite.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Racesegel på RDM mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.