-
raceseglare o freerideseglare
Ni vet när man var ung och kollade in prylar och bara kunde tänka sig in i hur det skulle vara att köra. Då läste man om världscupseglare som seglade i “riktigt hårda vindar”, körde slalom-heat och satte speed-rekord. Det är såna känslor som många av oss har kvar och som inspirerar och påverkar när vi köper prylar. Fast vi seglar i våra förhållanden och som vi kan, och inte så som vi ser oss själva använda den. Det blir en skillnad mellan verklighet och vår verklighetsbild.
Här är ett citat från intervju med segelmakare Hans Wallén från surfblaskan.
“…ett race segel som är avsett för raceseglare är oftast inte optimalt för den ‘normala’ fritidssurfaren. Maximal prestanda får man kanske av ett segel som är gjort för den typen av surfing som man ‘faktiskt’ sysslar med. I Sverige säljs det många racesegel vilket nog inte är perfekt för dom flesta surfarna. Fler skulle nog ha större glädje av freeride segel med hög prestanda för den typen av surfing. Seglen är mer lättseglade samt lättare att manövrera vilket ger roligare och snabbare surfing.”Nu vill jag inte säga att det är något fel med att ha en förskönad bild av verkligheten – det är egentligen någonting jag beundrar. Men när du köper prylar för din förskönade bild och inte för den som du behöver, då har det gått lite långt. Ännu värre är de som köper sin tynande bild tillbaka med prylar.
Fast egentligen kan jag inte säga att det är något fel med att köpa sig sin verklighetsbild. Freerideseglare kör med racesegel o använder ändå seglen i lägre vindregister än vad de är gjorda för. En nybörjarpolare köpte härom dan ett par riktigt svårseglade segel bara för att titta på, känna på o ha hemma. Surfar du för att drömma dig bort eller surfar du för att ha så kul som möjligt på vattnet?
Det är frågan.
-nicke
Logga in för att svara.