Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Racing: Formula vs Slalom42

Taggad: 

• swe876

Medlem
    28 september, 2005 vid 09:31

Formula behöver inte utesluta slalom. Däremot så bör man nog fokusera på Formula om man vill ha några tävlingar alls! (inte ens med Formula är man säker på att lyckas genomföra tävlingar…)

/Jona

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 10:15

Jag håller med.
    /björn

• oscar

Medlem
    28 september, 2005 vid 10:59

Slalom 42 kan köras med Formulautrustning? I-bana är väl inte den roligaste banan för publik direkt?

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 11:18

Oftast är det ju frånlandsvind och skitförhållanden i Sverige och då är det ju Formulautrustning som man kör på i slalom42. Antingen en kryss/läns bana eller långdistansrace. Men dom dagar det är rätt riktning och 8m/s + så kör man slalom (hels downwindslalom).

I princip ersätter man 9.8 formulaseglingen med 7.0 och halvind/slör-segling.

Blir lite dyrare med en till bräda men det kanske det är värt. Kanske det blir nytt blod i racingdisiplinen, vem vet?

• swe876

Medlem
    28 september, 2005 vid 11:20

Svar till:

Slalom 42 kan köras med Formulautrustning? I-bana är väl inte den roligaste banan för publik direkt?

[/ QUOTE ]
    Direkt från IFCAs hemsida: After consultation with PWA and the industry IFCA intends to change the maximum 85 cm width rule to a maximum 80 cm width rule from 2007 onwards. The reason is to clearly distinguish the disciplines Slalom and Formula Windsurfing and to adopt the actual situation where no slalom or freeride boards are available wider than 80 cm.

Svaret på din fråga är alltså nej, du får inte segla på din Formula bräda i Slalom 42. En full tävlingsutrustning för Formula och Slalom 42 skulle kunna innebära sju segel och tre brädor. Bra?

För övrigt undrar jag om en slalomåtta eller Downwindslalom är roligare att titta på än I-bana? Hursomhellst så är mitt fokus att vara på vattnet och ha kul, inte att titta på! grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 11:38

Svar till:

Svaret på din fråga är alltså nej, du får inte segla på din Formula bräda i Slalom 42

[/ QUOTE ]

Jona jag tror du missuppfattat vad slalom42 är

PWA ANNOUNCE SLALOM 42

As the driving force in professional windsurfing, the PWA has taken the lead in the development of Racing by introducing a brand-new racing discipline called “SLALOM 42”. It’s fast, dynamic and high-profile: racing has never looked so good.

SLALOM 42 is a completely new action-packed racing discipline, adapted specifically to each location for maximum exposure to both crowd and media. This means the racecourse ideally is laid out as close to the beach as possible, providing high-speed action right in front of the spectators and cameras.

Depending on the conditions, fast and furious downwind racing will be the prime format, including long distance and full fleet slalom courses. Should conditions demand however, more upwind oriented courses will still enable racing in even the lightest winds.

Each sailor is allowed to register four sails and two boards per event. The sails are to be chosen from the PWA sail registration list (maximum 12.5m), while boards are to be selected from the ISAF registered board lists for production boards (maximum width 100.5cm). Racing takes place in practically all conditions, whether there’s a light breeze or a raging storm, making it crucial for contestants to choose their equipment wisely.

The restrictions on equipment will create equality among the competitors, leveling the field so that newcomers and seasoned pros can compete fairly, side by side.

The premier SLALOM 42 events this year will be in Sylt, Germany and Almanarre, France. Both locations have a long and exciting history of racing close to the beach. SLALOM 42 kicks off end of September, when the world’s top racers take over the notoriously windy island of Sylt to fight it out for a spot on the podium in this spectacular new discipline.

Stay tuned for more information on http://www.pwaworldtour.com

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 11:39

oj jag läste nog inte ditt inlägg ordentligt. det var ju inte bra.

• swe876

Medlem
    28 september, 2005 vid 11:53

Uops! Miss av mig. PWA sidan är en av de minst besökta för min del.

Det är mycket med klasser och regler. Det är många som vill förnya sporten. Tyvärr tycker jag att de flesta fokuserar mer på publik, media och sponsrorer än på seglarna.

IFCA reglerna för brädor och segler: During a ”Slalom”event, not more than 2 boards and 4 sails shall be used

För att ytterligare krånga till det så lanserade IBSA för många år sedan Formula42. Två brädor och fyra segel. Den stora brädan var en raceboard och den lilla en slalombräda. Den klassen är mig veterligen stendöd sen många år.

Varför seglades inte ett Formula race dag 1 i Sylt? Enligt rapporterna jag har läst så blåste det tillräckligt? Enligt ovan Slalom 42 regler skulle det gå alldeles utmärkt. Någon som vet?

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 12:10

Håller med igen. Bra sagt. Bevara formulan, det känns som det är så mycket trixande hit och dit. Blir ju aldrig lungt. Varje gång någon tänker nästa år vill jag börja tävla så är det inte säkert att det blir i den klassen. Känns som att det är en grej som kan skrämma bort intresserade som vill börja att tävla. För vipps så funkar inte det att tävla med den begagnade brädan man just köpte. Det käns ju som att formula klassen har mognat, varför ta bort den då. Är det inte roligare att rejsa då? Dessutom vet jag inte om det kommer att bli så många fler åskådare om det blir slalom. De kommer säkert att ledsna när man blir tvungen att lägga banan 2 distans utanför kusten pga att vinden vrider fel eller pga av frånlandsvind. Jag tror inte slalomen är lösningen på allt. Visst jag tycker slalom är roligast, men det blåser för dåligt för det i sverige speciellt i stockholm.

/björn

• jesper_b

Medlem
    28 september, 2005 vid 12:28

Kul med lite diskussion kring olika tävlingsformat. Lite speciellt dock att rätt många diskuterar tävlingar i Formula utan att kanske provat på det så där himlans mycket. Jag tror formula kan upplevas oerhört mycket struligare, dyrare och svårare än det behöver vara. Ge klassen en chans, dvs prova på ett år, innan ni dömmer ut den.

Såsom hyfsat ny i racesammanhang (tre säsonger halvsatsande i Formula just avklarade) tycker jag så här:

Formula är en fungerande otroligt kul kappseglingsklass. Som vindsurfare är det extra kul eftersom det är i stort sett samma teknik som att bränna omkring på en freeridebräda eller till och med en vågbräda. Därutöver kommer allt som har med kappsegling att göra, dvs starta, närtaktik, väderkunskaper mm. Otroligt kul!!!

Formula är dessutom den form av vindsurfing som fungerar överlägset bäst i lättvind. Jag får således oerhört många fler seglingsdagar med formulautrustning oavsett om jag är med på tävlingar eller om jag enbart cruisar omkring.

Det finns en fördom om att formula skulle vara dyrt. Idag seglar de flesta i svenska toppem med två segel, en bräda och ett par fenor. Nytt kostar detta en hel del men du får fina kompletta beggade utrustningar för 15000:- För det priset hittar du ingen konkurrenskraftig jolle i någon annan klass. Vi talar således om bland det snabbaste, billigaste och mest lätthanterliga som går att kappsegla på.

Jag tror det finns en hel del mentala hinder inför att skaffa formulaprylar och sedan att börja tävla på dem. Jobbigt att rigga, mycket att konka på osv. Visst, det är inte som 4.7an och lillvågisen, men man vänjer sig snabbt och riggningen handlar som allt annat om kunskap. I början av säsongen tog det mig en halvtimme att rigga mina nya segel. Nu när jag vet hur det funkar går det på några minuter. Visst är det mer att konka ner till vattnet, men så tokplanar jag i 4 s/m. Det är mer än väl värt de där två extra kilona.

Köp en beggad utrustning och häng på någon som redan seglar formula. Tro inte du kan allt från början, du kommer inte plana i lika lätt bris och du kommer bli ordentligt frånåkt i början – men du kommer lära dig snabbt.

Sedan kan du när du börjar få koll på prylarna prova på någon lokal tävling som mellansvenska eller skånska kuppen. Förhoppningsvis blir det en västkustserie till nästa år också. Satsa på att hinna till start och segla runt hela banan första gången. Sedan kan du höja ambitionsnivån.

Slalom och nya klasser: Visst, skitkul! Bra med förnyelse och dynamik. Kan kanske dra till sig nya vindsurfare till racing. Dock även risken att de som redan racar splittrar sig på olika klasser. Hur som helst är det en rätt akademisk diskussion. Formula finns som en etablerad klass med roliga tävlingar på både lokal, nationell, nordisk och internationell nivå. Dessutom satsande deltagare av alla möjliga slag och kompetensnivåer. Vad man än hittar på för nytt så vore det dumt att se det som något som skulle ersätta eller konkurrera med den redan etablerade och fungarande Formulaklassen. Det nya skulle snarare utgöra något slags komplement, till exempel vända sig till de som inte vill tävla lite mer systematiskt utan bara vara med lite då och då med sina freeride/slalomgrejor…

Vad vet jag. Mitt grundråd är till de som funderar mycket på tävling men inte tävlar, och/eller som vill ha fler seglingsdagar men inte tävlar – tjacka en beggad formulautrustning!

Jesper B

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 12:55

Svar till:

För vipps så funkar inte det att tävla med den begagnade brädan man just köpte.

[/ QUOTE ]

om du läser noga så funkar formulautrustningen att köra på. ok att klassen heter slalom42 men att när förhållanden är sådana så kör man kryss/läns med formulautrustning.

frågan är bara om det är värt att köra slalom när förhållanden är bra. intresset för slalom har ju faktiskt ökat enormt mycket och det verkar finnas efterfrågan på det i swt.

frågan är hur många av dom som kör slalom nu som kan tänka sig att köpa en formularigg och en formulabräda och börja tävla? finns det några sådana? annars är det ju inte lönt.

• stang

Medlem
    28 september, 2005 vid 13:07

Huvudet på spiken!

Jag satt precis och knåpade på ett inlägg men du han före och budskapet var ungefär det samma… smirk.gif

Jag är återfalls surfare som började med att köpa ett Formula kitt, mitt mål var inte att börja tävla utan att ha en kul utrustning som jag får maximalt antal timmar på vattnet med. Precis som jesper säger så är det många som säger att formula skulle vara så himmla bökigt att segla, detta är inte sant. Kan man segla med sele och hittar ner i stropparna så är det bara att köra och skit kul är det!!
    Det går dessutom snabbt, man kör ifrån det mesta!!! grin.gif

Tillbaka till tävlings formerna så kommer dessa diskutioner alltid att finnas, smaken är ju som baken smile.gif
    Men varför skall ”klasserna” behöva konkurera med varandra, kan vi inte försöka utnyttja drivkraften i båda klasserna och fixa roliga tävlings helger med mixade inslag. Formula, Slalom42 och varför inte Speeeeed

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 14:21

Tror inte det är så stor mening med att förändra en kul och redan fungerande klass som formula utan fokus borde väl vara att bredda sporten så fler och nya personer blir attraherade och tycker det är roligt med de helger som svenska cuppen kommer på besök.

Hur jobbigt är det att förutom formula disciplinen, som kräver en hel del av tävlingsorganisationen, även köra extremt enkla FUNboard race som attraherar helt andra personer. Windsurfare som främst är intresserade av att hänga och ha kul snarare än adrenalinkicken vid en trång startlinje… Extremt enkela tävlingar, alla prylar välkomna inga begränsningar, 4-5 seglare per heat, beach start??, kort slalom-åtta, tre gippar, mål vid boj. Blåser det för lite så ordnas alltid alternativ aktivitet som räknas precis lika mycket i den totala FUNboard-cuppen…

En annan grej skulle kunna vara att man parallellt med formulatävlingen kan registrera sina GPS-loggar och delta i speed-tävlingar. Endast resultat på plats och inbördes placering räknas in i totalen.

Fler seglare på vattnet ger mer fokus, roligare stämning, bättre fester och den inramning som trots allt svenska cuppen borde ha!

Grejen måste väl vara att locka in fler personer snarare än att förändra för de redan invigda? Men i slutändan är kanske ändå windsurfing en ganska individuell sport där man främst tävlar mot sig själv och totalupplevelsen är så gigantiskt mycket större än en resultat från en tävling…

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 14:48

Svar till:

Grejen måste väl vara att locka in fler personer snarare än att förändra för de redan invigda?

[/ QUOTE ]

Man kanske måste ändra lite för att få fler deltagare, fler måste upptäcka hur roligt det är med formula, få bort den där tråkighetsstämpeln som formula har fått. Kanske slalom42 är rätt recept, kanske inte..

Sen tror jag att det är lättare att få dom som seglar formula idag att komplettera med ett slalomkitt än att få dom som seglar slalom att skaffa ett formulakitt.

Kanske ska göra en ny omröstning på Speed/slalom forumet hur många av slalom/freerideåkarna som skulle tänka sig att vara med i en sådan tävlingsform som slalom42. Finns inget intresse så kan man ju lägga ner tanken på än gång och fortsätta att bara tävla i formula SWT.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 16:00

tittar man på svenskacuppen så är det ju nästan samma personer som alltid seglat oavsett hur klassen varit utformad. Varje år något enstaka nytt ansikte men inte mycket mer. Tror därför det är tävlingsmomentet i sig som behöver få ökat attraktionsvärde snarare än en viss klass. För den inbitne kapseglaren spelar det kanske en mindre roll om man seglar formula eller slalom42 bara det blir bra, jämna genomförda race? Idag är största chansen till race med formula.

Gillar man kapsegling så gillar man formula men är man inte inne på kapsegling så är jag tveksam till att man skulle börja tävla slalom42 eller liknande men kanske? Börjar man dock med mer lekbetonade race kan man dock enklare hitta tjusningen i racing och då kanske slalom42 och formula blir nästa steg. Men att tro att det direkt blir fler tävlande bara för att man introducerar en ny klass ger jag inte mycket för.

Lek mer som blir det automatiskt mer tävlande på sikt…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Racing: Formula vs Slalom42

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.