Senaste nytt › Forums › Räcker det med en bräda i Sverige?
-
Räcker det med en bräda i Sverige?
Publicerad av anonym-anvandare på 24 augusti, 2003 vid 19:50Jag kör nu med en ren vågbräda på 85liter och en freestylebräda på 103liter. Jag funderar på att skaffa en ny bräda och då är jag lite inne på att kanske bara köra med en bräda till de seglerna jag använder, från 4,2 till 6.0. Jag är lite inne på att skaffa den nya RRD TwinTippen på 90liter.
Jag seglar nästan bara i Varberg numera och väger 85kg.
Kommer den kännas stor när man kör 4.2 och liten när man kör med 6.0? Vill inte ha för mycket kompromiss utan vill ju få ut det mesta av seglingen när man väl är ute . Vad tror ni?surfmore svarade 21 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Kika lite på Freestyle/wave brädorna istället.
Har fått mycket ros här på konfen som enda sverigebräda.
/Marcus -
Den kommer kännas lagom när du kör 6.0 men alldeles för stor när du kör 4.2.
/Henke
-
Oki, man får köra med 2 brädor om man ska ha så kul som möjligt då
-
Räcker med en 75-85 liters bräda att köra från 4.0 till 6.2!
-
Eller varför inte en 70-90 liters bräda? Det vore ju optimalt…
=)
/Henke
-
Jag kör med en RRD wave one L, 90L som enda bräda. Den fungerar från 4.2 till 6.1 och jag känner inte att bräda är begränsningen. Seglar till 90% i Varberg.
-
Jag kör med en Naish 8.6:a på 90 liter och den funkar från 4.2 till 6.0
Med 6.0 funkar den bra, men den känns självklart lite stor med 4.2 dock fortfarande seglingsbar. Jag väger 89 kilo, är man lättare ska man nog ha storleken mindre (84 liter?) för att få ungefär samma segelspann. -
JP FreestyleWave 84 är det enda/bästa svaret.
Fick bäst i test i franska tidningar.
-
Svaret är nog att det kan funka rätt OK så länge du håller dig till just Varbergssegling. Givetvis får du kompromissa lite i ena, andra eller båda ändarna, men om det inte skall köras avancerad vågridning är kompromisserna inte allt för stora. Skall det köras vågridning får du ta en svängigare bräda och missar då trickmöjligheter men kan ändå få ett bra vindregister.
-
Men blir inte t ex en JP wave/freestyle på 84liter väldigt jobbig att segla med om det är lite småbyig 6.0 t ex?
Eller har de moderna brädorna blivit så pass bra att man inte sjunker igenom längre? Min rrd wave från 98 är på 85liter tror jag och den skulle inte fungera särkilt bra för mig med 6.0 i byig vind. Fast det är ju aldrig byigt i VarbergHade ju varit intressant och fått testa en sån JP bräda eller RRD´s motsvarighet.
Nån som kör med RRD Freestyle/Wave M modellen? Hur är den isf? Kikat en del på 04-modellen på 87 liter, den verkar najs. Men jag velar ännu, kanske ska köra med 2 ändå… -
Jo, en mindre bräda blir helt klart jobbigare att segla när det är lite vind och/eller byigt. Nyckelordet är just jobbigt. Många moderna brädor kan, även om de väljs små, ge värdigt tidig planing etc, men man får som seglare kämpa för att åtnjuta dessa prestanda. Kämpa betyder inte här att tokpumpa eller nå´t, snarare att man kanske får hänga i prylarna i lite onaturliga positioner.
Står du fullkomligt still är det även nu en bit in på tjugohundratalet volymen som bestämmer om du sjunker eller inte. Grejen är dock att man normalt inte ofta behöver stå helt still. Rör du dig bara aldrig så lite kan du utnyttja brädans area för att få extra uppåtkraft.
En annan detalj är att det verkar som man inte rakt av kan jämföra seglarvikt och brädvolym. Det verkar som om små personer kör på förhållandevis stora brädor och stora personer på små brädor. Personligen tror jag det har med förhållanden mellan area och volym att göra, samt vilka segelstorlakar man vill köra mm.
Dock, jämför du med en RRD från 98 på 85 liter (en gul vågbräda, kanske?) så har den (om det är vågbrädan) en helt annan bottenkurva och shape i allmänhet än en modern vågis. Nyare brädor har en rakare kurva under stropparna och dessutom mindre scoop. Det gör den snabbare, ger den bättre acceleration och får dem att hantera större segel betydligt bättre. Dessutom så håller de planingen bättre i vindhål. Många av de nyare vågisarna är dessutom väldigt lugna i gången så att de funkar bra till små segel och chop.
Min rekomendation ovan var som sagt just för Varberg och som du säger är vinden rätt stabil där. Det är svårt att tänka sig ett ställe med mer stabil vind, egentligen. Dessutom är det inte så kritiskt om man sjunker igenom lite ibland. Inga masthöga tubande monstervågor som rullar in, inga strömmar och inga stenar eller klippor. Allt detta gör att man klarar sig med en mindre bräda. Har man inte frontside vågridning som sin största hobby så tycker jag en freestylevågis känns som den perfekta Varbergsbrädan och att man kan välja denna relativt liten. Viktigt är att kolla över fenbestyckningen också. VIssa freestylevågisar kommer men ganska freerideorienterade fenor. Skall man segla mer vågmässigt och också med små segel tycker jag att två olika stora vågfenor (20-21 och ca 22 t.ex.) bör finnas i fenbagen.
Å andra sidan, självklart får du totalt sett ut mer prestanda från två brädor. Dock är det ju en fråga om pengar och också plats. En jättebra bräda kan ju också vara bättre än två dåliga.
-
Svar till:
Dock, jämför du med en RRD från 98 på 85 liter (en gul vågbräda, kanske?) så har den (om det är vågbrädan) en helt annan bottenkurva och shape i allmänhet än en modern vågis.
[/ QUOTE ]
Japp, det är den brädan .Tack för alla synpynkter och åsikter, det känns som jag har bestämt mig för att köra med 2 brädor trots allt. Jag behåller min gamla vågis för den är helt ok, lite sliten och så men det är rätt skönt att slippa vara så rädd om den också. Kommer nog byta ut min 105 liters bräda mot en nyare freestylebräda. Tror att jag får ut så mycket av surfingen som möjligt då. Det är inte alltför ofta det blåser här i sverige så när det väl gör det kan man ju lika gärna ha grejer man trivs bra med (om man har råd vill säga ).
Skiljer sig moderna vågbrädor mycket mot dom som kom 98?
Om man jämför en rrd wave -98 mot en 03:a rrd, nån som har koll? Det är mest på freestylefronten det har hänt grejer väl? -
En vågis från 98 är helt OK, men det har hänt grymt mycket på vågfronten också. Moderna brädor är snabbare, mer lättsvängda, stabilare, mer lättplanade. Ja, de kan helt enkelt vara lite bättre på allt (eller grymt mycket bättre på något och lika bra på allt annat).
Snackar vi shape är en RRD 03 t.ex. mycket mindre scoop. Den stora skillnaden ligger dock i detaljerna. Shaparna har helt enkelt fått bättre koll på hur de kan kompromissa ihop olika detaljer till en bra helhet.
-
Det är stor skillnad på RRD de senaste åren. MPE linjen var det första klivet mot nya generationen bräda, därefter WaveOne och senast den nya Cult-linjen och Hardcore. Du skulle bli överraskad om du provade en av de nya, jämfört med din. Därmed inte sagt att 98an är en dålig bräda, tvärtom. MEN klart trögare än de nya och den svänger heller inte lika bra. Att vikten minskat mer än 1 kilo gör också stor skillnad i planing, hopp och sväng. Dessutom håller de bättre, jag hade en del kompisar som körde sönder sin gula favorit. Själv har jag seglat RRD sedan 97.
/Magnus
Logga in för att svara.