-
Råd inför eventuellt köp
Hej!
Jag är en ganska grön surfare som håller på att lära sig använda sele och fotstroppar, men har mest varit ute i lättare vind. Kör på en Vinta 340 från mitten av 80-talet men är inställd på att hitta nåt modernare fast begagnat. Eftersom det inte kryllar med annonser här uppe i norr så vill jag gärna skärskåda det som dyker upp. Idag dök denna upp:
http://www.blocket.se/pitea/Vindsurfing_48854225.htm?ca=1_9&w=1
Baserat på vad jag läst i andra trådar verkar 145 liter vara rätt ok för en nybörjare som kommit en bit. Bredden är enl säljaren 78 cm och det känns också bra (Vintan är ca 60 cm). Hade nog helst haft ett nedfällbart centerbord också (som Vintan har) men det kanske är dags att ta steget till en bräda utan, eller hur mycket påverkar det t ex om man vill ta höjd i lättare vind?
Frågorna jag främst har är om seglet är för stort för mig som väger 70+ och vill surfa i sommarbrisen och uppåt? Räcker det att köpa ett annat segel och bara ställa om bommen eller är risken att man behöver en ny mast också? Är det lätt att hitta andra segel till denna mast?
Vad är rimligt pris tycker ni? Jag tänkte mig ett komplett paket för runt 6000:-. 9000 kändes mycket för så gamla prylar. Åldras inte materialet?Tack på förhand för svar.
Macke
Logga in för att svara.