Senaste nytt Forums Vågsurfing råd – köpa surfbräda

• råd – köpa surfbräda

Publicerad av henke15 på 17 januari, 2007 vid 10:40

Hallå!
    skall till bali i april och surfa ca fyra veckor. var där förra våren i en månad men hyrde då bara brädor och nu har ja tänkt att köpa mig en. Vad e de man skall tänka på? tänkte mig något i 6´6 längden, men vilken volym, skall man köra på funboard eller en ren surfboard, märke? satsa på inhemska eller e de sämre kvalitet? är ju mycket billigare vet ja sen föra året.
    tacksam för all hjälp ja kan få // johan

yann svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • danielf

Medlem
    17 januari, 2007 vid 11:38

Vad jag hört om Bali, är att du blir lätt lurad om du inte synar brädan noga, väldigt vanligt med avbrutna brädor som sen blivit ihoplaminerade, ibland med en helt annan över- eller underdel. Syna stringerna noga, och kolla så att den inte är påmålad.

Vill du ha en bräda som håller, skaffa en epoxy, så länge som det är rena vågor, så är det inte ett problem, speciellt inte om du är nybörjare. Måtten är väldigt mycket upp till hur bra din surfing är.

Det finns mängder av åsikter kring vad man skall ha…kanske skall du fortsätta hyra, tills du hittar en storlek som passar dig bra, och sen köpa en liknade bräda.

• yann

Medlem
    17 januari, 2007 vid 15:40

Surfbrädor mäts inte i volym utan bredd längd och tjocklek. Volym är mer en bedömning man gör på en bräda och inget man brukar mäta även om vissa gör det. Vilken bräda som passar dig beror på många faktorer såsom din längd, vikt och hur långt du har kommit i din utveckling. Kan du köra obrutna vågor? Kan du köra down the line, bottom turns? En annan viktig faktor är vart du vill nå med din surfing. Vill du bli en noserider som Wingnut Weaver eller en aerial master som Ozzie Wright? Ska du surfa i Sverige med brädan sen eller blir det bara utomlands? Ska du surfa på vintern med tjock våtdräkt? Shortboard lämpade för Sverige är svårare att hitta på Bali.

Svara på dom frågorna så vet vi lite bättre sen.

Gick själv från en 7’2″ gun till en 6’6″ x 19″ x 2 3/8″ shortboard efter ca 14 dagars surf på Bali men då kunde jag redan köra down the line och pumpa fart. Den funkade sen hyfsat hemma i Sverige också. Fish, minimal, longboard eller en oversized shortboard funkar bättre hemma i Svedala.

• henke15

Medlem
    17 januari, 2007 vid 19:21

när ja var nere förra året körde ja på en 6´6 som var 3″ tjock tror ja men bredden har ja ingen anning om men den var rätt bred, kändes för stor iallafall med den tjockleken och breddden… kan köra obrutna vågor down the line om ja hittar tajmingen=) och pumpa fart kan ja men e inget proffs. längd 180 vikt 70… tror inte ja tar med den hem då ja har en stor bräda här hemma, 7´3…. ja nåt mer ni behöver för tips=) mer inne på shortboard och sharp turns än surfa longboards å noserides..

• yann

Medlem
    18 januari, 2007 vid 13:57

Då låter det absolut som att du ska ha en standard shortboard. Storleken på brädan anpassar du ju efter storleken på vågorna. Kolla den här tabellen hos Diverse, den passar rätt bra på de flesta vanliga shortboards. Håll dig borta från allt som ser onormalt ut så blir det nog bra.

http://www.diversesurf.com.au/Sprint.php?mb=boards

Det bästa är alltid att custombeställa och ska du till Bali så kostar det inte mer att custombeställa en bräda från Diverse än att köpa en ny på plats men då har du en bräda gjord för dig och dina förutsättningar! Jag har själv beställt 6 brädor vid två tillfällen från Diverse i Australien och fått de skickade till Bali lagom tills jag kommer dit. Bara att maila och fråga! Funkar kanon!

Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing råd – köpa surfbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.