Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd om segel

• Råd om segel

Publicerad av nyborjarsurfaren på 1 februari, 2011 vid 19:39

Tjena

Har lite funderingar ang segel val, har endast ett segel idag 5,6 .
    Det riggar jag på en 430 cc 21 mast

Vad skulle vara bra att komplettera med , brädan är en 125L äldre Fanatic ultra shark.
    Ett mindre när det blåser mera eller ett större när det blåser mindre.

Och seglings kunskaperna är klena , har inte klarat att gippa än knapp att slå.
    Då brädan är lite för ostadig. Blir kanske svårare med ett större segel då .(men flera timmar på vattnet iförsig)

Behöver kunna vara ute så mycket som möjligt !!
    När jag varit ute så har det oftast blåst för mycket eller för lite.

Känns som jag kommer att behöva komplettera med en mast till, skulle vilja undvika det, (klen budget , som vanligt :mad:)
    Har iför sig en gammal bic mast på 485 , som man kan ha i nöd lösning .

Mitt material som finns är skrivet nedan !

Mvh
    Daniel

nyborjarsurfaren svarade 13 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • dr-masse

Medlem
    1 februari, 2011 vid 19:58

Helt ärligt, byt bräda först. Kommer att göra underverk för inlärningskurvan.

• nyborjarsurfaren

Medlem
    1 februari, 2011 vid 20:44
    dr Masse;645712 wrote:
    Helt ärligt, byt bräda först. Kommer att göra underverk för inlärningskurvan.

Vad för brädvolym är att rekomendera, vill inte byta direkt igen.
    Vill ha en lättseglad bräda.
    Väger endast 65kg.
    Drar rigg utan problem på 125 an.
    Kommer att nöta in vatten start, fixade några starter på midje djupt i höstas.

Några billiga alternativ beg!
    Som person gillar jag fart mer än trix. Ändras säkert när man utvecklas mera!
    Mvh
    Daniel

• kinetic

Medlem
    1 februari, 2011 vid 20:47

Du behöver inget mindre än 5.6 till Shark:en…Satsa på ett segel kring 7 max 7.5 med tanke på din vikt!

• ghiller

Medlem
    1 februari, 2011 vid 21:55

Det finns Neil Pryde Zen upp till 7,2 m2 som riggas på 430 mast. Jag tycker det är ett ganska skönt segel, dock blir allt väldigt tungt och otympligt, så det blir inte lättare att lära sig på.

• dr-masse

Medlem
    2 februari, 2011 vid 13:49
    nybörjarsurfaren;645717 wrote:
    Vad för brädvolym är att rekomendera, vill inte byta direkt igen.
    Vill ha en lättseglad bräda.
    Väger endast 65kg.
    Drar rigg utan problem på 125 an.
    Kommer att nöta in vatten start, fixade några starter på midje djupt i höstas.

Några billiga alternativ beg!
    Som person gillar jag fart mer än trix. Ändras säkert när man utvecklas mera!
    Mvh
    Daniel

Volymen på brädan du har är inte fel, snarare bredden. Runt 70-75 cm bred, eftersom du är lite ambitiösare. Spana in vanliga freeridebrädor, det går att åka bra fort på en sådan också. Det tar ett tag innan man kan pressa grejor, även snabba sådana, upp i fart ändå. Bättre att få grunder och teknik på plats. Försök att hitta något från tidiga tvåtusentalet och framåt, för ett par-tre tusen borde en riktigt bra sak kunda inhandlas.

• Knatte

Gäst
    2 februari, 2011 vid 18:08

Säger precis som doktorn :laugh: Din bräda har nödvändig volym, men då det är en gammal och omodern bräda så är den lång och smal..:blush:
    Det gör att det blir vingligt och svårt att lära sig/utvecklas på denna. En nyare bräda är kort och bred vilket är att föredra!!

• noob_master

Medlem
    2 februari, 2011 vid 19:36

jag funderar på att köpa en bräda och funderar på brädan längst till höger som är på 115 L.
    http://www.surfzone.se/ppc/showfull.php?product=28028&bigimage=P1100105.JPG
    jag är en nybörjare och kan inte särskilt mycet inom vindsurfing men är det ungefär en sådan här typ av bräda jag ska leta efter? Gärna för en billig peng ska mina brädor ligga på.

• nyborjarsurfaren

Medlem
    2 februari, 2011 vid 20:01
    Noob_master;645829 wrote:
    jag funderar på att köpa en bräda och funderar på brädan längst till höger som är på 115 L.
    http://www.surfzone.se/ppc/showfull.php?product=28028&bigimage=P1100105.JPG
    jag är en nybörjare och kan inte särskilt mycet inom vindsurfing men är det ungefär en sådan här typ av bräda jag ska leta efter? Gärna för en billig peng ska mina brädor ligga på.

Som helt nybörjare svar Nej.
    Den är mindre än min ,och min är svår.
    Så är den också äldre en morderna brädornas insteg år 2000

Sen vet jag inte din vikt men jag har provat en gamal 112 L.
    Den sjönk/kantrade om man inte balanserade med en extrem liten marginal

• robin

Medlem
    2 februari, 2011 vid 21:26

Absolut inte! Den gamla Copellon är en ren racemaskin och definitivt inget för nybörjare. Misstänker att den är rätt svår även för oss som har hållit på ett bra tag.

• mikaels

Medlem
    2 februari, 2011 vid 21:38

Av de tre skulle jag ta Bic Vivace, även om den inte är störst, den var ju ändå designad som en lättseglad bump’n’jump, ungefär som den Fanatic gecko 278 jag köpte istället, på den tiden det begav sig (1995). Min Gecko bortskänkes fö mot avhämtning i Stockholm 😉
    Inte så lättseglad kanske med dagens mått, men bättre än en slalom/racevärsting.

Men det borde gå att hitta beggat som är några år nyare, och därmed kortare och bredare, och alltså lättare och roligare, även på en tight budget…

• noob_master

Medlem
    2 februari, 2011 vid 21:40

är det någon som har lite tips på vad man kan köpa för olika brädor?

• nyborjarsurfaren

Medlem
    3 februari, 2011 vid 05:02
    Noob_master;645839 wrote:
    är det någon som har lite tips på vad man kan köpa för olika brädor?

Hej hittar du ingen som passar budgeten kan du få en av mig.
    Har min andra bräda kvar.
    Det är en gamal bic ifrån -89 Rock n Roll den är 3,05 m lång tror jag 62cm bred
    Volym 135 L
    Men som sagt nyare är breddare kortare, mastfoten sitter i mitten.

Bicen sitter sjukt långt fram, kliver man framför masten vid vändning upp i vind så är den ostadig.

Den jag har nu är lite bättre men fortfarande sämre än 2000talets brädor.

Har ni någon klubb där du bor?
    Jag gick med i klubben i Uppsala , dem har träningsdagar med riktigt stora nybörjarbrädor!

Mvh
    Daniel

• noob_master

Medlem
    3 februari, 2011 vid 16:09

Jag bor i sävedalen, partille. är det någon som vet någon bra klubb i närheten?

• jester

Medlem
    3 februari, 2011 vid 20:36

GWC som ligger i Fiskebäck, och TTVK i Kungsbackafjorden

• nyborjarsurfaren

Medlem
    4 februari, 2011 vid 21:40
    dr Masse;645790 wrote:
    Volymen på brädan du har är inte fel, snarare bredden. Runt 70-75 cm bred, eftersom du är lite ambitiösare. Spana in vanliga freeridebrädor, det går att åka bra fort på en sådan också. Det tar ett tag innan man kan pressa grejor, även snabba sådana, upp i fart ändå. Bättre att få grunder och teknik på plats. Försök att hitta något från tidiga tvåtusentalet och framåt, för ett par-tre tusen borde en riktigt bra sak kunda inhandlas.

Hur käns skillnaden mellan freestyle brädor och freeride?
    Hur mycket måste det skilja i volym innan man kan skäna skillnad, tänkte om typ 7 L märks?
    Finns det någon grund man baserar fenstorlek på, skillnad i manöver stor & liten.
    Man har väll lite fen storlek efter segelstorlek.
    Vilken utformning är mera lättseglad som nästan nybörjare (säsong3)
    Hört att vissa säger att orginal fenan är mjuk, böjer den sig i sidled?
    Läst om det i några resensioner med.

Mvh
    Daniel

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd om segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.