Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rädda Apelviken och Lejet!!
-
Tack Sinker, gott initiativ förresten. Vi får hoppas det taggar någon från Varberg att jobba vidare med frågan bara. 😉
/Jonas
-
Hej Varbergssurfare och alla andra som verkar mindre önskvärda där!! jag har väl varit där o stångats en del i fornstora dagar men nu är det mest kidz o så som hindrar men men…! jag gillar inte att friheten begränsas och kanske jag missat nåt inlägg men mitt tips som tydligen funkar bra är att starta namninsamling via http://www.namninsamling.com !!! e säkert redan någon som tipsat om detta men alla här på “Steffo” som är lite engagerade lär väl skriva på…..så du “Sinker” kan väl gå in där o starta så ska iallafall jag skriva på!!
Lycka till i “häxjakten”…..
-
Bra förslag Hänkö. Jag kände inte till namninsamling.com och siten ser lagom seriös och bra ut. Jag väntar lite med att starta en namninsamling tills vi vet vad vi ska göra, verkar onödigt att bränna allt krut på en gång.
Vad tycker ni andra, ska vi starta en namninsamling nu eller med en gång?
/sinker -
Bra om det syns var i landet vi bor, så att kommunen ser att de kan gå miste om turistpengar.
-
Ja på namninsamling.com kan man ju tycka till ett par rader ! jag har själv skrivit på om Polisens nya uniformer (som ska bli mindre aggressiva!??) och den har tydligen givit gensvar ända upp på Rikspolisstyrelsen ! SÅ jag tror det kan funka! Ja det är otroligt hur Varbergs Kommun kan vara såna mot surfare…eftersom dom profilerar sig som surfkommun….!
Tyska husbilar som tar över eller…??
-
Kör hårt med namninsamlingen, tycker det låter som en bra idé. Med den kan vi få kommunen att förstå hur många vi verkligen är som drabbas/bryr oss om det här, tror inte dom vet det. Det är ju över 1000 visningar på den här tråden redan och vi vill ju alla att det i framtiden ska kunna seglas utan problem med “civila” varje gång det blåser.
/N
-
Kan nog vara lite klurigt att dra gränsen om vem som får sova på parkeringen och vem som inte får. Lite oturligt att den till sist blivit en trailer-park för “svensson-camparna” med Calypso på taket. Kan tänka mig att campingen i närheten ser pengar i parkeringen och skapar sina argument och politik där efter… och som dessutom kan erbjuda komunen att hålla efter det “nya” campingområdet.
LBWS har under många år haft en egen parkering vid klubbstugan vid stranden, ovärderlig fina sommardagar när det annars är omöjligt att hitta en parkering. För att parkera krävs det såklart ett LBWS klistermärke på framrutan. Vi har städat parkeringen och hållt efter den (Nu har vi tyvärr blivit av med parkeringen… men konceptet…)
Alltså, kanske kan man be komunen “skapa” en VVK parkering, d.v.s. man måste vara medlem i VVK för att få parkera/campa på området. VVK kan då kanske stifta lite förhållningsregler för sin parkering och hålla efter den…
-
Jag provar att använda forumets omröstningsfunktion för att se om det finns något intresse för ett agerande mot komunen i parkeringsfrågan. Rösta gärna så att vi ser om vi har någon power eller ej.
/sinker
-
Angående Lejjets parkering så kan jag som boende ge min syn på det. Senaste året har kommunen rustat upp Strandbackavägen och gjort cykelbana och parkeringsplatser vid kiosken. Där vill de att strandbesökare skall parkera. Platsen vid surfstället har ju “alltid” varit parkeing förbjuden men ingen har brytt sig eftersom det oftast varit få och oftast i kass väder för gemene man.
Senaste åren har dock andra börjat ställa sig där på icke surfdagar. Tex. barnfamiljer med vagnar och kylväskor och annats om de inte vill bära. Alltså är det inte längre som en del här tycks tro enbart surfare som står där. Problemet blir om vi tror att kommunen skall göra undantag för oss. Då får vi motivera varför vi inte kan bära våra grejjer 50m när barnfamiljerna skall kunna det. Alternativet att släppa det fritt att stå där kommer inte att funka eftersom det är ett strandområde där folk vill ströva med sina hundar eller ligga och sola.
Jag tror inte att en namninsamling är rätt väg att gå vad gäller Lejjet. Inte än i alla fall. Snarare skall det diskuteras med hamnsföreningen och fiskarna.
Jag tror inte att man skall koppla i hop Apelviksfrågan med Lejjet. Bara för att det blivit aktuellt samtidigt betyder inte att kommunen börjat en häxjakt.
-
Som “nek” föreslår jag att vi tar itu med frågorna var för sig.
På så sätt kan jag vara med på någonting.
Jag tycker redan det finns ett sätt för i alla fall varbergparkeringenfallet som Tiki föreslår. Så där är jag med, och kanske tillsammans med en namninsamling också.
Hälsningar,
Niklas -
@Klang 401577 wrote:
Alltså, kanske kan man be komunen “skapa” en VVK parkering, d.v.s. man måste vara medlem i VVK för att få parkera/campa på området. VVK kan då kanske stifta lite förhållningsregler för sin parkering och hålla efter den…
Bara en liten detalj, vi som är medlemar i VVK använder inte normalt den omdebatterade parkeringen, utan den norra…
Det här problemet gäller snarare de mera långväga surfarna. Vi i VVK är väldigt nöjda med vårt lilla klubbhus med tillhörande brädförvaring 20 meter från vattnet. Kanske lättare att driva frågan från VVK, om fler “folkabusscampare” varit medlemmar i VVK. -
Jag går gärna med i VVK, speciellt om ni väljer att driva parkeringsfrågan/orna. Tror många andra, icke-locals skulle göra det samma.
Hur är era kontakter med kommunen?
/sinker
-
Ingen aning, jag är inte särskillt aktiv i själva “föreningslivet” ännu. Kanske någon i styrelsen som läser träden?
-
Jag tycker vi kan protestera, med en namninsamling, mot omvandlandet av surfing parkeringen till husvagnscamping och föreslå att husvagnscampingen omvandlas till en mer prisvärd surfcamping med husvagnsförbud.
Jag tror inte lösningen är att alla surfare går med i VVK, det kommer bara göra det jävligt trångt i VVK’s klubbstuga.
Logga in för att svara.