Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rädda Apelviken och Lejet!!

• ola-h

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 09:08

Men igen: det är ingen ide att vara sig börja snacka med kommunen eller arr dra igång namninsamligen innan vi vet vad vi vill och vad vi vill undvika. Vilka är de viktigaste prioriteringarna och var kan vi kompromissa?

Ett förslag till huvudprioritering:
    1. Tillgång till vattnet, dvs inga surfförbud i vare sig Lejet eller Apelviken (möjligen med undantag av någon slags bad-zon).
    2. Rimliga parkeringsmöjligheter (kanske bör specificeras).
    3. Möjlighet till tillfällig övernattning med buss, gärna nära vattnet, ev mot avgift under högsäsong.
    4. “Surfparkeringen” bör inte vara “officiell uppställningsplats för husbilar”? (själv tveksam till huruvuda detta egentligen spelar roll, men punkten verkar vara viktig för en del).
    5. Bajamaja på riggplätten i Lejjet (iofs inte jättelångt till strandtoaletterna, men bevisligen kissas det ju i buskarna ändå och en bajamaja kanske gör det hela mindre stötande för de boende).
    6. ???
    7. ???

En grej som ibland är framgångsrik är att dessutom göra någon slags principöverenskommenlse mellan surfare och kommunen på temat “Varbergs kommun ser vindsurfing som en tillgång för kommunen och vill i samarbete med surfarna jobba för att Varberg även i framgent skall vara ett centrum för vindsurfing i Sverige och norden” (med lite tillägg som “hållbara parkeringsmöjligheter” och lagom mycket andra floskler). Ett underskrivet sådant “visionsdokument” är bra att plocka fram nästa gång det börjar strula.

• andersbq

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 10:10

Det kanske är läge till att kalla ihop ett stormöte och starta en organisation typ Cold Hawaii
    http://www.coldhawaii.eu/
    och få kommunen att inse att andra framgångsrikt marknadsför sig med surf typ:
    http://www.ci.huntington-beach.ca.us/

• surfslusken

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 10:24

@andersbq 401873 wrote:

Det kanske är läge till att kalla ihop ett stormöte och starta en organisation typ Cold Hawaii
    http://www.coldhawaii.eu/
    och få kommunen att inse att andra framgångsrikt marknadsför sig med surf typ:
    http://www.ci.huntington-beach.ca.us/

Eller så kanske de e läge o bara surfa på som inget hänt. För om man bortser från dommedags rubriken om apocalypsens ankomst och den lynchstämmning som den ledde till, så HAR inget hänt o ingen har gjort minsta antydan till att begränsa möjligheten till surf nånstans i Varberg. Men om ni nu lämnar in en lunta papper till kommunen där de står “Rädda Apelviken och Lejet!” följt av ett gäng autografer så kommer tjänstemännen på Varbergs kommun o ha nåt o fundera på, men ja tror inte dom kommer ha nån aning om va som är ert problem. Så låt dom hålla på me vettigare saker, som att handlägga mitt bygglov tex. Eller ännu bättre, ge dom lite lugn o ro så att dom kan skissa på ett kiteförbud i både Apelviken o Lejet!

• ola-h

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 10:31

Å nej, Surfslusken skall säkert bygga ett multimilliondollarshotell mitt i Apelviken, eller är det Lejet? Bäst att starta en namninsamling direkt för att få stopp på det hela…

• surfslusken

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 11:01

@Ola H. 401877 wrote:

Å nej, Surfslusken skall säkert bygga ett multimilliondollarshotell mitt i Apelviken, eller är det Lejet? Bäst att starta en namninsamling direkt för att få stopp på det hela…

Hade tänkt de skulle bli en överaskning, men eftersom du tog upp de måste ja avslöja att bygglovet gäller dasset me pissränna ja ska bygga i vattenbrynet i Lejet så att inte dom nödiga surfare som e för fina för o pissa i dräkten ska behöva anstränga sina slappa lekamen me en promenad ända bort till muggen som alla andra strandbesökare är hänvisade till. För vi surfare ska minsann få både ställa våra bilar o uträtta våra behov precis var,hur o när vi känner för de i Varberg. O den fan som har nåra invändningar mot de kan ju flytta till nån annan kommun!

• Oregistrerad

Gäst
    1 augusti, 2007 vid 11:04

När det gäller parkering i Läjet så är vi några Locals som kommer att ta kontakt med Hamnförvaltningen(som äger marken) för att se om vi kan komma överens om någon lösning som alla kan vara nöjda med. Vi får se hur det utvecklar sig…….

//Johan

• ola-h

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 11:08

Jag KRÄVER att du bygger en pissoar ute i själva viken, men ankringsplats för både vindsurfing-, kite- och SUP-brädor, så man slipper åka in varje gång man inte vill kissa i dräkten. Annars kommer i alla fall inte jag segla mer i Varberg.

Och dessutom vill jag ha en linbana som går mellan Lejet, Apelviken och några lämpliga etablissemang inne i stan.

• Oregistrerad

Gäst
    1 augusti, 2007 vid 13:55

Som ja ser det så är det möjligheten att slippa beställa campingplats i jul tid
    för det måste man om man ska ta in på campingen i apelviken.
    Utan möjligheten att komma till varberg och stå på surfparkeringen
    någon av de få semester veckor man har och att man kan välja de veckor som det blåser är värt mycket. Även om det var trevligare förr då det mest var
    surfare som bodde på parkeringen. Så en natt parkering för bara surfare skulle väl fungera.För på vanliga campingar förbjuds både ungdomar och annat löst folk.

• simpa

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 14:48

håller med föregående talare om det här med att man så enkelt bara kunde ställa sig på parkeringen och vara där någon vecka, men man kan inte alltid leva enkelt.. tråkigt nog

• the_novice

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 17:15

Jag har kanske missat ngt med var parkerar folk som bara skall bada/sola i Apelviken?
    (om södra är camping plats och norra är full med VVK’are, så blir det väl inte så mycket kvar)

Fast det kanske inte är några som badar frivilligt i det vattnet…

• backatorp

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 20:46

Ännu ett inlägg i debatten. Man skulle vilja att Varbergs k:n gjorde ett studiebesök i Danmark. Har precis kommit hem från en treveckors surfsemester. Det finns ett otal ställen att få direkt kontakt med vattnet. Ur mitt tycke är Hvide Sande ett lysande exempel. Parkeringen vid sydmolen fungerar ju mycket bra och som surfare känner men sig välkommen. Stod även på camping i Skaven strand. Där är det en självklarhet att det är surfarna som får de platser som är närmast stranden. Första frågan när man kommer är om man är surfare. Utvecklingen i Varberg senaste tiden gör ju att Danmark blir ännu mer intressant. Vi får hopas att kommunen tar sitt förnuft till fånga och välkomnar surfarna. Personligen tycker jag att det är ok med 100 kronor natten om man vet att man står lagligt och det finns tillgång till toa. Det borde dock vara för bara surfare.

• andersbq

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 20:50

@The_Novice 402006 wrote:

Jag har kanske missat ngt med var parkerar folk som bara skall bada/sola i Apelviken?
    (om södra är camping plats och norra är full med VVK’are, så blir det väl inte så mycket kvar)

Fast det kanske inte är några som badar frivilligt i det vattnet…

Om det är något som det finns mycket av i Halland och i Varberg i synnerhet, så är det badplatser. Vi på det här forumet behöver väl inte även föra badarnas talan oxå?

Dessutom så är det ganska glest med badare när det blåser bra, (men det gäller nog generellt lite varstans).

• blabussen

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 05:25

Jag tycker 100 kr / natt är på tok för dyrt, det är ju bara en grusplan med offentlig toalet, typ en noll stjärnig camping. Klart om man kommer med husvagn och hela familjen är det billigt men knappast om man bor ensam.

Ett alternativ är kanske att förhandla med camping ägaren och få honom att sänka priset för surfbussar, dom är ju bara hälften så stora som husvagnarna i vilket fall. Kanske kan man få stå flera bussar på samma plats ? Går säkert in tre bussar på en av de uppritade platserna.

• the_novice

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 07:11

@andersbq 402088 wrote:

Om det är något som det finns mycket av i Halland och i Varberg i synnerhet, så är det badplatser. Vi på det här forumet behöver väl inte även föra badarnas talan oxå?

Dessutom så är det ganska glest med badare när det blåser bra, (men det gäller nog generellt lite varstans).

Ok, då har ni det bra där nere. I Gbg upplever jag att det ofta är invaderande badgäster (soliga dagar) som fördärvar för några enstaka surfare under övriga delen av året. Se tex på Askim, Hovås kallbad och Björlanda (ingen begränsning ännu med det hänger i luften)… :frown:

• speedkenta

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 07:29

@blåbussen 402121 wrote:

Jag tycker 100 kr / natt är på tok för dyrt, det är ju bara en grusplan med offentlig toalet, typ en noll stjärnig camping. Klart om man kommer med husvagn och hela familjen är det billigt men knappast om man bor ensam.

Kan bara säga att ni glömmer en annan sak också när ni säger att 100kr är dyrt.
    På Öland betalar ÖWC 10 000kr i år för sophanteringen.
    Surfarna lämnar efter sig 4 containar sopor efter sig.
    Mitt råd till VVK är nog att inte ta på sig för mycket

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rädda Apelviken och Lejet!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.