Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Rädda min 06 Torch!!!
-
Rädda min 06 Torch!!!
Publicerad av falsterbo på 22 november, 2009 vid 18:29Jag vet inte hur jag ska laga min Torch eftersom det läcker men inte vet var. Det är en onepump kite vilket gör det svårare att identifiera var läckan är. Om någon har något tipps på hur man hittar och kan laga läckor så vore jag väldigt tacksam
cheers!
jagkallaspiotrellerpete svarade 15 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Man får börja med att kolla på vilket av dessa fyra läckagebeteenden som kiten har:
1) Läckage från leading edge (LE) pga trasig bladder. Detta yttrar sig genom att LE blir mjuk medan alla struts behåller ok tryck.
2) Läckage från strut pga trasig bladder. Detta yttrar sig genom att just den struten blir mjuk och dessutom tappar LE tryck genom att luften läcker ut via struten.
3) Läckage i skarven mellan leading edge och strut. Felet yttrar sig som 2) men när man söker efter läckage på strutbladdern hittar man inget. Detta fel är att betrakta som sällsynt.
4) Läckage i backventilen mellan LE och strut. Detta märks då man släpper ut luften ur LE och lämnar struts uppblåsta t.ex. över natten och morgonen därpå så är ena struten mjuk. Detta är inget att bry sig om eftersom luften då bara läcker tillbaka in i LE. Backventilerna är gjorda för att hålla trycket ifall man skulle få ett fel av typ 1) så man kan ta sig in till land med kiten i luften eller som flythjälp men inte för att hålla fullt tryck över natten (även om det oftast funkar).
-
Jameen din gammla gröngöling 😉 har du inte lärt dig laga kites efter alla dessa år :tongue:
* Pumpa hårt som faen…
* Isolera struttarna (om det inte finns avsedda klämmor på slangarna använd ”påsklämmor” eller några andra klämmor ; )
* Låt den ligga en timme…
Om en (eller flera) av struttarn har blitt mjuka är hålet där…
Om den stora blåsan är mjuk är felet där…
Det kan juuh oxå vara så att det är en av ”kopplingarna” /ventilerna / slangarna som läcker (kan man juuh hoppas på för då behöver man inte ta ut nån blåsa ; ) Ett bra trick att leta läckor är att blåsa upp den hårt som faen och sen sakta föra läpparna/munnen över ytan (utan att röra) man känner ganska tydligt och t o m på avstånd att det blir kallare (läcker) och man kan sen leta sig närmare hålet tills man hittar det… När man gör detta på en lös blåsa kan det va lämpligt att markera hålet med en penna (jag använder kulspetts bläck för jag gillar inte det här med lösningsmedel och plast påsar ; ) sen är det bara och leta vidare…
Att det skulle vara svårare att laga en ”one pump” än en gammal drake förstår jag inte :confused2: jo det är mer pul med slangar och ventiler och skit MEN det är betydligt lättare och få tillbaka blåsan på rätt ställe utan snurrar eller att den hamnar fel eftersom du kan styra hela vägen med ventilerna…
bara vik den som ett dragspel, lägg den platt och be någon dra i snöret från vingspetsen sen matar du in den rakt platt och fint, när änden kommer ut i vingspetsen är det bara och leta upp ventilerna och dra ut dom ur sina hål, rätta till sista biten i spetsen och försiktigt pumpa… glöm inte reält med potatismjöl på blåsan…
Hmmm är detta ett vanligt problem? själv har man juuh lagat mååånga kites… är det någon som hade uppskattat en guide med bilder och förklaring?
(fast e det inte någon som gjort en sånn redan :confused2:)Ps. Zoo… om du tycker det är så omöjligt så kom med den till mig så ska jag göra det åt dig för några hundra när jag har lite tid över ; )
-
Falsterbo;589488 wrote:Jag vet inte hur jag ska laga min Torch eftersom det läcker men inte vet var. Det är en onepump kite vilket gör det svårare att identifiera var läckan är. Om någon har något tipps på hur man hittar och kan laga läckor så vore jag väldigt tacksam
cheers!
Kolla på http://www.naish.tv/ -> Kiteboarding -> How to -> Bladder repair.
Jäkligt cheezy film men så snart man kommit förbi skådespeleriet så är det idel nyttigheter. -
Sourras svar svarar på allt. Men här är en kortvariant:
Hur du hittar en punktering i bladder i ett octopus system:
1: Pumpa fullt
2: vänta
3: Om strutt och LE är slappa så läcker strutten
4: Om bara LE är slapp så läcker LESen kan ju ventiler eller flera hål ställa till det, läsa Sourras inlägg noga då.
(PS. förutom att laga hålet, köp teflontejp som du behöver för att få ihop systemet igen.)
-
Härligt med bra svar, tack för det! 🙂
Problemet jag har haft är att när jag har pumpat upp draken så har hela draken tappat luft och inte en väsentlig del som LEn eller en strut. Jag vet inte men jag misstänker att detta beror på one pump systemet. Kan det stämma? Ska försöka det med klämmorna känns som en bra väg att gå. Länken va skit bra btw -
Om kiten är gammal kan det ju vara så att backventilerna har torkat ihop en smula och läcker tillbaka (#4) samtidigt som det är hål i LE. Det låter långsökt men det kan vara så. En sån här burk kan underlätta läcksökningen: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93463
-
Gamla torchar har en ovana att slappa i limningen vid ventilerna. Mina 05 och 06 hade den egenheten. (Sedan jag sprangde min 07 en gang for mycket anvander jag nu en 06 12:a med 07:ans bladders i som min stora kite.)
Bakventilerna ar aven lite kansliga for sand och skrap.
Borja med att pilla fram ventilerna pa LE (oppna blixtlaset) och kolla dem. Lacker det inte dar sa kan du pumpa upp kiten och pressa ner de andra ventilerna en bit i struten, slappa och lyssna. De ar inte sa svara att pilla ut (om du har forstatt hur de ar fastsatta.)
Lycka till.
-
det ENKLASTE är att ta med den till stranden pumpa den.
GÅ ut i vattnet och se efter vart du hittar läckan, fattar inte att ingen har tippsat om detta innan, absolute enklast att se vart den läcker på ett ungefär så det är bara att kolla den delen i en liten balja hemma senare! -
Nej eftersom när kiten är pumpad så deflatar ALLT och inte en specefik del. Därför måste jag isolera alla delar så att jag kan se vart det läcker. Fan annars hade det inte varit något problem.
-
kitetarzan;589659 wrote:Gamla torchar har en ovana att slappa i limningen vid ventilerna. Mina 05 och 06 hade den egenheten. (Sedan jag sprangde min 07 en gang for mycket anvander jag nu en 06 12:a med 07:ans bladders i som min stora kite.)
Bakventilerna ar aven lite kansliga for sand och skrap.
Borja med att pilla fram ventilerna pa LE (oppna blixtlaset) och kolla dem. Lacker det inte dar sa kan du pumpa upp kiten och pressa ner de andra ventilerna en bit i struten, slappa och lyssna. De ar inte sa svara att pilla ut (om du har forstatt hur de ar fastsatta.)
Lycka till.
Tack för tippset fört det är det jag tror är fel på min kite.
-
Falsterbo;589752 wrote:Nej eftersom när kiten är pumpad så deflatar ALLT och inte en specefik del. Därför måste jag isolera alla delar så att jag kan se vart det läcker. Fan annars hade det inte varit något problem.
det är klart somfan att du kan se vart den läcker under vatten !?
-
se bara till att det är någorlunda stilla vatten annars blir det svårare
Logga in för att svara.