Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Radio City 107,3 Göteborg-Skagern
-
Jag hade nog tagit nåt sånt om jag haft men jag gissar att en stor freeride inte är nåt dumt val det heller. När det är en så lång sträcka kan det nog har sina fördelar att ha relativt förlåtande grejor under fötterna.
-
Kolla länken för lite inspiration.
http://www.helagotland.se/GEN_Utmatning.asp?CategoryID=3578&ArticleID=1279317&ArticleOutputTemplateID=56&ArticleStateID=2På siten kan man klicka på en länk och se ett web-tv repotage från när Marcus Robert och Johan Ekstedt seglar sträckan västervik-gotland. 95 kilometer! Verkar som att det gick rätt bra bortsett från lite materialproblem.
Tror att johan och marcus har perfekt utrustning och väder. Alltså formula och måttlig vind.
Eftersom den vanligaste vindriktningen hos oss är väst-någonting så är ju risken rätt stor att man måste höjda/kryssa till skagen. Eftersom vi befinner oss på slalom/speed forumet så borde vi vilja att man vänder rutten dvs seglar Skagen-gbg istället. 60 km djup slör!! Det är grejer det!
-
Knatte
Gäst25 februari, 2007 vid 22:26Om jag mot förmodan skulle vara med, så kommer jag segla med min Exocet Hybridracer eller Hypersonicen.
Båda två har ju tillräckligt med volym för att inte sjunka igenom i vinddroppen. Men hybridracern är väl det perfekta valet om vinden är tveksam. Ner med centerbordet och ta massiv höjd :smirk: :smirk: :smirk: -
Å andra sidan skulle det ju kunna tänkas blåsa rejält och då är det antagligen nån med lite mindre bräda som drar längsta stråt. Fast i det fallet lär nog rätt många ändå välja stora grejor och bryta efter ett tag…
-
ja är på.. har bara freestyle grejer dock… nån som vill låna ut?
-
Knatte
Gäst26 februari, 2007 vid 08:50@Störner 366938 wrote:
Kolla länken för lite inspiration.
http://www.helagotland.se/GEN_Utmatning.asp?CategoryID=3578&ArticleID=1279317&ArticleOutputTemplateID=56&ArticleStateID=2På siten kan man klicka på en länk och se ett web-tv repotage från när Marcus Robert och Johan Ekstedt seglar sträckan västervik-gotland. 95 kilometer! Verkar som att det gick rätt bra bortsett från lite materialproblem.
Tror att johan och marcus har perfekt utrustning och väder. Alltså formula och måttlig vind.
Eftersom den vanligaste vindriktningen hos oss är väst-någonting så är ju risken rätt stor att man måste höjda/kryssa till skagen. Eftersom vi befinner oss på slalom/speed forumet så borde vi vilja att man vänder rutten dvs seglar Skagen-gbg istället. 60 km djup slör!! Det är grejer det!
Kul att se filmen från detta :tongue: 😉 Jag har ju läst och sett bilder på detta, men inte sett hela filmen innan.
Rätt sponsrat och genomfört bör ju Hönö-Skagen, få en TV-bevakning från sporten och lokal TV mm.:tongue:
(kanal Lokal repotage ?? som är väldigt nära besläktat med Mix City 107 ) -
Är det bara jag som hellre vill segla från Danmark till Sverige ? Ja, det kanske blir krångligare att arrangera men sannolikhetet är stor att man får kryss om man seglar GBG->Danmark. Jag vill ha ett låångt slörben ! Jag skulle gissa på att minst 80% av sommarmånaderna har vindriktning från sydväst-nordväst.
/MatsOops, såg inte Störners tidigare inlägg med samma synpunkt när jag skrev mitt…
-
@SWE170 366991 wrote:
Är det bara jag som hellre vill segla från Danmark till Sverige ?
Nejdå, Störner föreslog det tidigare i tråden och jag håller med er.
Kanske kunde man värma upp med en konvojsegling Göteborg – Varberg bara för att känna hur det känns att segla så länge på en bog? Sträckan i sig är ju inte avskräckande. Jag, och säkert många med mig, har haft flera sådana seglingar med GPS, men då byter man ju bog rätt ofta och man undrar ju hur det kan vara med kramp och annat när det blir så extremt statiskt.
Edit: Oooops såg inte din ändring innan jag skrev mitt inlägg.
-
Öckerö runt ca 70 km. Kan de va nåt? Kanske kan vi hyra en av Vägverkets Bilfärjor som plockar upp alla eftersläntare.
-
Låter väldigt kul, men det är kanske ingen “kramptest”.
-
men då har vi ju samtidigt startat en ny tävling. frågan är om man orkar göra två sådana expritioner på samma sommar.
blir man trött av kramp är det väl bara att vila sig en stund på brädan och återhämta sig:grin:
jag har en freeride AHD inspiro 87 som är på 150L tillsammans med min Lightning EVO fena på 55 cm kommer det nog funka bra.:grin: mycket stabilt :tongue:
-
Knatte
Gäst26 februari, 2007 vid 17:44Börja inte spåra ut i andra ideer nu 😉 Det måste väl vara bättre att surfa till Danmark, vara klar och sedan greppa några kalla danska öl. Jämnfört med att komma hem och få dricka sunkiga svenska Pripps blå
Då tappar vi nog fokus på själva tävlingen.Men ett tips till “vispen” är väl att du kanske kollar med Johan på http://www.vindsurfing.se/default.php hur han lade upp sin utmaning “Rättvik-Gotland” Han borde ju ha tips att ge rent praktiskt:laugh:
Kolla av intresset med SP, Wallen, Fahlen’s , surfkompaniet och ON Water angående sponsorbiten. Dessa butiker har ju sitt säte på västra sidan av landet och kanske kan vara intresserad att sponsra. -
håller med fullt ut!:wink:
Hans wallén tror jag skulle vara väldigt intresserad av att ställa upp som sponsor för denna tävling.
Hör med Gustav Enocksson som jobbar på Wallen sport han brukar ju skriva här på steffo.:smirk:(surfboy tror jag han kallar sig)
-
Lasse: Öckerö runt får vi ta som uppvärmning helt klart. Är ju lättare nu när min utrustning numera befinner sig i Göteborg…
Tror annars att min utrustning borde vara perfekt för detta. En 80 cm bred Exocet Warp Slalom (140 l), 49 cm Select lightning och NS Warp 9.0. Tror dock att det kommer slita hårt på min kropp. Min uthållighet är inte vad den var förr…
Logga in för att svara.