Taggad: 

• Raila uppvind

Publicerad av carl-r på 8 juli, 2009 vid 21:41

Hur är egentligen det riktiga sättet att raila en kossa?
    Jag kan få upp den litegrann, jag kan peta upp den 45 grader, jag kan dunka in brädan i masten och troligtvis välta på köpet. Jag tycker att seglets position verkar göra stor skillnad, så även mastfotens position. Jag gillar inte riktigt att ha den längst fram. Jag har krysstroppar och jag kan stå i dom obehindrat på kryssen. Jag kan känna en viss lust att använda min artistiska frihet för fotplaceringen ibland när jag railar. Kanske lite bakåt med bakfoten i främre vanliga stroppen. Kanske framåt, i vissa fall ta spjärn mot mastfoten med framfoten.
    Oavsett försöker jag alltid ha mest vikt i hängselen.

Ändå känns det som att det är nåt som inte känns riktigt självklart i det jag gör. Det känns som att jag tvingar upp brädan mer än att den poppar upp av sig själv. När den railar så känns det som att den vill åt ett annat håll än innan, tror att den vill falla av faktiskt men kan minnas fel. Så då får jag trimma om riggen och det känns som att man liksom trimmar lite fram å tillbaka så att det nästan går i s-kurvor i värsta fall.

Så… Hur är det man ska göra på riktigt? När man kan. Typ. :santa:

fd-lipton-s162 svarade 15 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    9 juli, 2009 vid 00:38

Du vill såvitt jag fattar ha masten så långt bak du kan även med centerbordet nere. Däremot betyder det längre fram än utan cb eftersom det flyttar fram lateraltryckpunkten och då måste även segeltryckpunkten flytta fram.

• carl-r

Medlem
    9 juli, 2009 vid 22:35

Man kan ha den längst bak. Men jag tror inte att det blir bättre. Man känner rätt bra vart det är bekvämt att ha mastfoten när man står i krysstropparna.
    Men det är inte riktigt det jag undrar över. Tror jag iaf.

• rasmus_w

Medlem
    9 juli, 2009 vid 22:55

Fast mastfotspositionen borde spela rätt stor roll för railandet av ungefär samma skäl som mastfotspositionen spela roll på liten bräda. För långt bak och det blir okontrollerbart, för långt fram och det bromsar. Sen vill jag minnas att lättvindsfreestylare som seglade på högkant styrde delvis med kroppstyngden, flyttar man bak den så häcken trycks ner mer så lovar brädan, flyttar man fram den så faller man. Eller tvärtom.

• carl-r

Medlem
    10 juli, 2009 vid 07:56

Nu börjar det bli intressant.
    Men först angående mastfotsposition, nej det är inte ohanterbart med mastfoten längst bak på en Equipe II. Om jag halvvindar och inte riktigt planar så kan jag utan problem välja att peta ner centerbordet. Då är mastfoten längst bak. Men om jag ska falla av måste CB upp för att det ska bli möjligt. Från det att jag halvvindar med mastfoten längst bak å CB nere så är det inga problem att sticka högt i höjd. Däremot är det inte hundra avvägt med krysstropparna då och jag antar också att man inte får en lika fin vattenlinje som det är tänkt när man railar.

Det här med att styra med vikten tyckte jag var intressant. För visst är det ju så man gör när man inte planar. Och då borde det ju vara nån form av balans mellan segel, cb och fotposition som avgör hur det lovar eller inte.
    Men…
    …det är så stor skillnad mellan att ta upp den på railen och att inte göra det.
    Antingen så påverkas tryckcentrum i vattnet massor (inte helt orimligt) eller så är det brädans form i vattnet som styr (inte heller orimligt).
    Det man gör kan man ju tänka vara som en form av fotstyrning i en gipp, eller hur?

• carl-r

Medlem
    16 juli, 2009 vid 21:00

http://www.lbwindsurfing.com/technique/railing-a-raceboard-the-key-to-good-pointing/
    Äh, det är exakt så här jag gör. Mao så är det helt enkelt inget som känns helt perfekt för nån.

• Knatte

Gäst
    17 juli, 2009 vid 15:12
    Carl R;558348 wrote:
    Nu börjar det bli intressant.
    Men först angående mastfotsposition, nej det är inte ohanterbart med mastfoten längst bak på en Equipe II. Om jag halvvindar och inte riktigt planar så kan jag utan problem välja att peta ner centerbordet. Då är mastfoten längst bak. Men om jag ska falla av måste CB upp för att det ska bli möjligt. Från det att jag halvvindar med mastfoten längst bak å CB nere så är det inga problem att sticka högt i höjd. Däremot är det inte hundra avvägt med krysstropparna då och jag antar också att man inte får en lika fin vattenlinje som det är tänkt när man railar.

Det här med att styra med vikten tyckte jag var intressant. För visst är det ju så man gör när man inte planar. Och då borde det ju vara nån form av balans mellan segel, cb och fotposition som avgör hur det lovar eller inte.
    Men…
    …det är så stor skillnad mellan att ta upp den på railen och att inte göra det.
    Antingen så påverkas tryckcentrum i vattnet massor (inte helt orimligt) eller så är det brädans form i vattnet som styr (inte heller orimligt).
    Det man gör kan man ju tänka vara som en form av fotstyrning i en gipp, eller hur?

Om du railar hela brädan så får du automatiskt mycket bättre grepp i vattnet, då hela brädan sida hjälper dig hålla höjden.
    Har du bra tryck i riggen och helt nedfällt centerbord så kan jag nästan inte hålla nere brädan i vattnet, utan måste fälla in centerbordet för att brädan inte skall överstegra:wink:
    Men jag har betydligt större fena och centerbord på min modernare centerbordsbräda jämnfört med en Equipe II, så du har antagligen inte samma problem som jag..
    Normalt vill du väl ha mastfoten längst fram när du kryssar, så att du har optimal lång vattenlinje. halvvind och slör så skall mastfoten längst bak..:laugh:
    Så var det back in the gold old days på 80-talet och borde så vara även nu, även om master/riggar har utvecklats sedan sist..

• carl-r

Medlem
    17 juli, 2009 vid 21:31
    Knatte;559826 wrote:
    Normalt vill du väl ha mastfoten längst fram när du kryssar, så att du har optimal lång vattenlinje.

Nja, allra längst fram blir inte helt toppen. Det kanske har att göra med att Equipen har väldigt lång mastskena, men man känner rätt väl att det blir för mycket av det goda så att säga.

Det jag undrade mest om var ifall det skulle va så mycket micklande med fötterna för att hålla en snygg rail, men efter lite läsande på långboardforumet verkar det otvivelaktigt som så.
    Jag tyckte hon tjejen i filmen som seglade longboard med kamera i riggen körde en skön stil.

• swe-496

Medlem
    18 juli, 2009 vid 05:24

Hade Equipe II förut. Det jag kände var att längst fram bara funkade i riktigt lätt vind på kryss och cb helt nedfällt. När det blåste så pass att man fick upp den lite på kant så drog jag bak riggen ett eller två hack beroende på hur mycket det blåste.
    Vid mycket vind fällde jag även in cb en aningens för att brädan inte skulle raila för mycket.

• Knatte

Gäst
    18 juli, 2009 vid 08:10
    Carl R;559909 wrote:
    Nja, allra längst fram blir inte helt toppen. Det kanske har att göra med att Equipen har väldigt lång mastskena, men man känner rätt väl att det blir för mycket av det goda så att säga.

Det jag undrade mest om var ifall det skulle va så mycket micklande med fötterna för att hålla en snygg rail, men efter lite läsande på långboardforumet verkar det otvivelaktigt som så.
    Jag tyckte hon tjejen i filmen som seglade longboard med kamera i riggen körde en skön stil.

Jag tycker snarare svårigheten är att hålla ner brädan från railen om det blåser en del. Men självklart kanske man behöver mickla lite med fötterna om det ingenting blåser eller blåser dåligt :tongue:
    Jag har bara seglat min bräda i planingsvindar eller överriggad.. Den vanliga longbordseglingen gjorde jag på 80-talet- till början av 90-talet, så där är minnena lite oklara..:grin:

• andersbq

Medlem
    20 juli, 2009 vid 07:37

beror på riggen, med de gamla riggarna för 20 år sedan så var det bäst längst fram i skenan, men med ett lite nyare segel så kan man ha den lite längre bak.
    Vad det gäller centerbordsplaningen så kommer brädan upp av sig själv om du har det breda centerbordet. Och 45 grader låter mycket.

• carl-r

Medlem
    20 juli, 2009 vid 08:46

Jag har standardvarianten av kol-centerbordet.
    45 grader var bara en siffra, ville bara säga att jag kan få upp den mer eller mindre på kant, men att det kräver lite pyssel om det inte brallar på. 🙂

• fd-lipton-s162

Medlem
    22 juli, 2009 vid 11:40

Dra bak masten cirka 20c på monstret i mellanvind och tio i hård vind så kanske det funkar.
    chiao:cool2:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.