Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Railing på formula?

Taggad: 

• Railing på formula?

Publicerad av carl-r på 7 augusti, 2010 vid 21:13

Suttit och läst lite om speed på formula. I de trådar man kan hitta i ämnet så har de som har åkt fort railat brädan, dvs flying the fin.

Är det nåt som används i vanlig formularacing, typ på kryssen eller slören?
    Hur gör man sig åt för att komma upp kontrollerat? Bara pressa lite med tårna på bakfoten eller?
    Finns det nåt annat som kan spöka till det som man behöver tänka på? Typ att nosen kan skära fast eller liknande?

canoya svarade 14 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • carl-r

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 20:49

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=d-7T8RRHJaY&NR=1″]YouTube- FORMULA WINDSURFING GREECE 06-01-10 BY FWA.GR TEAM.wmv[/ame]
    Kolla 4 minuter och framåt. Han verkar raila rätt fint.

Jag testade lite idag men på kryssen så fick jag bara spinout och när jag gjorde det på slören blev effekten mest att jag vobblade till och närmade mig ett kastfall.
    Kanske smartare att testa lite i lättare vindar först…

• canoya

Medlem
    18 augusti, 2010 vid 07:50

Lite kör man nog på läkanten, men långt ifrån så extremt som på raceboards med centerbord. Jag är långt ifrån expert på formula, men lutningen åt lä kommer av sig själv eftersom den djupa fenan kommer att lyfta lovartkanten lite, trots att man står långt ut och pressar ner den. Det får ju också effekten att fenan hjälper till att lyft brädan lite ur vattnet och det går ännu lite fortare då det blir mindre yta som bromsar mot vattnet. Jag brukar inte göra något särskilt för att försöka luta brädan åt lä. Vad säger ni som tävlar?

/Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Railing på formula?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.