• Publicerad av anonym-anvandare på 26 april, 2003 vid 12:04

Sitter här på gymet och tycker det är lite trist..funderar på o trotsa vintern som vi ju alltjämt tycks ha, och försöka ge mej ut imorgon..men ingen lär hänga på..Man brukar bli på bättre humör efter en batalj på vattnet, om det gått hyfsat..

ola_p svarade 21 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2003 vid 12:27

Snöar det inte ska jag ut imorrn!!.. Nja nästan iaf, det måste nog vara nåra sketna plusgrader och rejält med vind, annars blir det till att sitta å sura på land. Fast jag hoppas mest på att vinden ska ha kommit när jag kommer hem från jobbet idag vid halv femtiden, då jävlar ska det surfas!!

• kungdenknege

Medlem
    26 april, 2003 vid 22:18

Vad är det för latgymm dy går på där det finns datorer.. ?

• calle_kuling

Medlem
    27 april, 2003 vid 00:09

Förstår mig inte på er som inte surfar när det är kallt, det är inte särskilt dyrt att skaffa huva och hanskar.. Men dräkt är väl lite dyrare iofs.

Kan väl ställa frågan vilken dräkt som är bäst: våt- semidry eller torrdräkt ?
    -Har själv en semidry köpt -98 beggad för 800:-, väldigt varm och smärt runt de trinda musklerna.. nöjd får man väl glatt säga! (Lätt att laga med neoprenelim och -tyg!).
    -Våtdräkt är väl sämst antar jag!!

• anonym-anvandare

Medlem
    27 april, 2003 vid 11:02

vad e en semidry????

• sunkan_

Medlem
    27 april, 2003 vid 11:15

Täta sömmar men inte lika tät i dragkedja och normalt inga vattentäta muddar på armar ben och hals.

Då menar jag inte lika tät som en torrdräkt alltså..

typ..

• wiseguy

Medlem
    27 april, 2003 vid 16:15

Jahapp!.. då var premiären gjord!. Seglade idag på morgonen fram till 11 i hemmaviken på värmdö, blåste 10-13. Gick ut hårt med min 6.7a men det blev bara en repa med den smile.gif. Riggade ner till 5.7 men nu var man kraftigt överfenad oxå :/ brädan ville lixom lätta från vattnet.. konstant. Till alla er som inte vart ute ännu kan jag meddela att en från ett antal ställen läckande 4/3a med extra väst+huva var ngt för kallt för att öva vattenstarter i. Men värst var det ändå för händerna, de blev fruktansvärt stela efter en kort stund. Summasumarum det var väldigt kul att köra mitt nya segel iaf, kändes perfekt till rådande vindar, men jag skulle haft en 30 fena oxå!!

• diil

Medlem
    27 april, 2003 vid 18:30

Jag har varit ute två gånger i NeilPryde Eclipse E3, och den är superb måste jag säga! Fryser inte nåt om kroppen, bara händerna när jag måste simma, pga kassa handskar. Har inte ens haft luva på, det funkade fint ändå. Den tar nästan inte in någonting, ger ingen kramp och är rätt lätt att komma i och ur tycker jag nog. Rekomenderas. /Daniel

• anonym-anvandare

Medlem
    27 april, 2003 vid 23:13

För mig är det alltid händerna som är värst. Vad ni än gör gott folk…så köp inte solas stängda handskar. Ska lämna tillbaks dem så fort jag får chansen. Det har hänt tre ggr att det känns som om mina fingrar ska explodera…inge kul alls…det vet säkert ni som råkat ut för det. Brukar då stoppa in händerna i tinningen i huvan och skrika lite. Ett annat tips till alla surfare där ute är att inte ta premiären utan hanskar och i gympadojer (som inte går in i stropparna (som är inställda på max)) den 13/4 då isblock fortfarande flyter omkring!!!

Var är solen???
    /Perra

• zehlertz

Medlem
    28 april, 2003 vid 07:53

De absolut bästa handskarna är de som diskuterats tidigare här på konfen…biltema´s neoprenhandskar för 120kr.

Första gången fick jag lite kramp, men nu har jag slitsat upp dem en aning så jag har hudkontakt med bommen ca 2cm med pekfingret och långfingret….fruktansvärt skönt.

Mina öppna Np handskar kostade ca 300kr o e totalt kassa.

I lördags körde jag med luva+väst+handskar+F2 5/3 torrdräkt o våtskor… frös inte det minsta.

När det är under 6-7 i luften o molningt kränger jag på mig farsan´s vådräkt utanpå alltihop….väldigt varmt men mindre smidigt…

Men jag fattar inte hur en del av er kan köra utan handskar…petade ut mina fingrar ett par sekunder men dom domnade ju direkt…

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2003 vid 07:54

Jag var ute igår o fick låna tumvantar i våtmaterial. Använd aldrig såna jävla pissvantar. Fingrarna satt ihopklämda. Det gick inte o dra rigg, fick inget grepp, repet bara gled. Vattenstarten ville inte heller. Något grepp om bommen fick man heller inte. Man var helt handikappad med dom, som att köra med bandage på händerna. Dessa vantar har stor del i gårdagens katastrofdåliga surf. Jävla pissvantar

• maca

Medlem
    28 april, 2003 vid 11:32

Det här ämnet har diskuterats för,
    Jag är av den åsikten att det tar tid att vänja sig vid att använda handskar, oavsett modell. Det hela har enligt min teori att göra med hur du utnyttjar selen. Det gäller att använda den i så stor utsträckning att du kan slappna av i händerna och vila dessa när du bara kör rakt fram. Förutsätter naturligtvis att linornas placering är korrekt. Det är just det statiska, krampaktiga nypandet kring bommen som leder till den att underarmarna känns som om de håller på att gå av. Tänk på detta nästa gång du seglar och spara krafterna till jippar, slag, vågridning etc. Det har gjort underverk för mig, har inga som helst problem med kramp längre (hade stora problem förr).

Har själv testat både Sola´s förböjda fingervantar, NP med öppen handflata och även ett par 7mm dykarhandska (en gång -aldrig mer). Jag personligen gillar NP-handskarna, men även sola handskarna är bra men slits ut väldigt fort.

Hamnar man mycket i vattnet är den öppna handflatan mindre bra, men i övrigt är det en bra kompromiss mellan värme och känsla. Sola handskarna var mycket sköna första 2-3 seglingarna, sedan var det hål i dessa också.

Biltemas handskar fungerar säker bra, har aldrig testat dessa. Har även hört talas om att det ska finnas tunna,smidiga och slitstarka fiskehandskar i våtdräktsmaterial. Någon som har testat?

/André

• the_novice

Medlem
    28 april, 2003 vid 12:57

Det finns även fiskarhandskar av diskhandske-typen fast formade med lite böjda fingrar. Dessa funkar bra för mig. Dom är väldigt tunna och man slipper att få kramp. Det viktigaste för att ha varma fingrar tycker jag är att man slipper få in kallt vatten hela tiden som man får med öppna handskar.

• styret

Medlem
    28 april, 2003 vid 17:53

Bor jag verkligen på såna varma breddgrader eller är det fler ute i riket som seglar utan både huva och handskar?

Tycker alla verkar klaga och ser ut som astronauter eller djuphavsdykare ute på vattnet.

Det man inte dör av det härdas man av. cool.gif

• ola_p

Medlem
    28 april, 2003 vid 18:00

Handskar kan vara skönt att ha när det regnar småspik som i lördags… men annars funkar det bra utan handskar.. Iaf när det är sol… Jag har kört mina slithandskar på senaste, delvis för att den tejpen som höll ihop såret på tummen skulle sitta kvar…(hobbykniv… ouch..)

• styret

Medlem
    28 april, 2003 vid 18:06

BAAH!
    Riktiga män snusar, dricker öl, svär, kör stora bilar, har ont i ryggen och surfar utan handskar… laugh.gif laugh.gif wink.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.