Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rapport från EC Garda av Jimmy Hellberg SWE15

Taggad: 

  • Rapport från EC Garda av Jimmy Hellberg SWE15

    Publicerad av swe-16 på 28 april, 2003 vid 20:07

    Vi (jag & Suss) lämnade El Stockholmo kl. 17.30 i torsdags för att åka ner till Göteborg och hämta upp Robban & Charlotte. Hämta upp är kanske inte rätt ord eftersom vi även skulle byta till Robbans raketsnabba Ford Sierra. Efter Snöstorm och massor av regn kom vi till slut fram till Götet, något sena men som mamma brukar säga hellre sent än aldrig.

    Vi packade om och körde vidare mot Varberg där vill skulle hämta upp en 580 mast till Peter Davidson som redan varit nere ett par dagar och tränat och som alla oss andra lyckats med bedriften att knäcka masten till sin 12.5:a. Hela serien som kom till Sverige var det fel på så nya master kommer inom kort. Under tiden seglar vi alla på fjolårs master som visserligen är identiska med årets (dock utan fabrikationsfel) men lite svåra att få tag på då man oftast säljer masten med seglet vilket även Robban gjort men killen han sålde masten till var så grymt godhjärtad att han lånade ut masten till Robban under vår Garda vistelse!

    Vi kom fram till Lago di Garda halv sju på fredagskvällen. Vi hade gärna kommit fram en halvtimme tidigare eftersom vi då hade hunnit registrera in oss. Nu gick vi i stället och åt en god middag med Peter och hans respektive Karin på en mysig uteservering (bäst att passa på när det är 21 grader varm!).

    Och så första tävlingsdagen! Den började nästan helt vindstilla. Jag och Robban registrerade in oss. Jag var lite velig i fenvalet men registrerade till slut in Curtis FR15 70, Hurricane FRB3 70 och min nya Deboichet Custom 70M.

    Skepparmötet var vid 11-tiden, fortfarande ingen vind. Vid tolv började vinden komma så smått. Jag drog nedhalet i min 12.5:a och gick ut för att testa Deboichetfenan. Den kändes snabb och hade hyfsat lyft men på babord fick jag spinnout ibland. Robban kom ut strax efter. Och vi seglade några ben mot varandra och passade på att kolla startlinjen. Vinden ökade hela tiden men var mycket byig. Inne vid land blåste det 6-7m/s men en bit ut hade jag knappt planing. När AP gick ner hade det ökat så pass att jag var tvungen att byta till 11.0.

    Jag kanske skulle ha bytt till en annan fena som jag var van vid men detta är fortfarande bara träning och den nya Deboichetfenan kändes helt ok så jag lät den sitta kvar.

    Det var klar babordsfördel men jag vågade inte starta babord i mitt första race för säsongen, framförallt inte när det är över 100 pers på startlinjen. Tjejerna, 17st till antalet startade några minuter innan. Jag lyckades komma i väg utan att få en massa skitvind, dock var jag ca 70-80 meter under Steve Allen och Co när jag mötte dem efter deras babords start, alltså var det grym babordsfördel. De som startade nära bojen hade trots att de gick för styrbord inte det lätt, alla kanonerna täckte varandra i sin babordsstart och bara körde blint utan att väja för någon.

    Det var svårt eller snarare omöjligt att komma loss om man gjorde en kass start. Fick man skitvind av en och gick under honom så var man även tvungen att gå under ett par till för att få fri hyfsad fri vind och försökte man slå sig fri så var det minst fem som hade slagit pricis innan så att man fick deras skitvind i stället. Mina starter var hyfsade men inte tillräckligt aggressiva eftersom jag alltid hade 10 killar framför mig. Som tur är kan jag gå riktigt högt på styrbord vilket jag hade stor glädje av då jag ofta lyckades tugga mig upp ur framförvarandes skitvind. Ibland blev jag dock överkörd ovanifrån vilket känns riktigt surt. Då var det bara att falla av och inse att man just tappat typ 20 placeringar.

    På kryssen som var riktigt lång hade man verkligen chans att rätta till mycket av sina misstag om man tog rätt väg. Det var nämligen mycket mer vind inne vid land än en bit ut vilket gjorde att man tjänade massor på att göra mellan 6-8 slag på kryssen. Detta var något som jag fattade efter ett par race men då hade vinden ökat så mycket (ca 10m/s i byarna) att man i stället tjänade på att bara göra 2 till 4 slag.

    Efter tre race back to back var det en halvtimmes vila. Jag hade missat starten big time i race tre. Jag startade några minuter efter alla andra men eftersom kryssbojen låg bara en liten bit ovanför marinan där vi seglar ut ifrån så seglade jag första kryssen innan jag bröt och seglade in. Jag var ändå rätt nöjd för jag hade lyckats segla om ett 20 tal gubbar. Att starta sist var en riktigt skön upplevelse. För första gången på dagen var det lätt att segla, bra fart ingen skitvind och ingen att väja för. Livet kändes mycket lättare har bak i fältet. Tänk att det är så här proffsen har det för det mesta dock har de ingen gammal sjö (i alla fall inte första kryssen) som stökar till det, inte undra på att det är lätt for dom att segla bra!

    Vinden hade droppat en hel del till race fyra, klockan var nu runt fem. Jag släppte nedhalet en centimeter innan jag gav mig ut. Jag startade för styrbord igen och denna gång fegade jag inte fullt så mycket och fick en riktigt bra start! Jag hade bara ett par gubbar framför mig men jag hade inga problem att lyfta mig upp ovanför dem. Kanonerna startade babord igen men denna gång hade de dåligt tryck borta på babordskanten vilket gjorde att jag lyckades gå över några av dem. Jag hade fri vind hela kryssen och gjorde för en gångs skull inga stora missar, kanske skulle jag ha slgit in en extra gång för att få lite mer vind, dessutom blir layline bra mycket lättare att pricka. När jag närmade mig kryssbojen var det mycket mindre folk an vad jag hade vant mig med. Jag skymtade ledarna, de var ett par hundra meter före. En, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio… STORT jag är tia!!! Dock varade inte lyckan länge för bakom kom de som skjutna ur en kanon på undanvinden. Jag slutatde racet på 22:a plats vilket lyfte mig en del i resultatlistan.

    En mycket lärorik första tävlingsdag var till enda och för första gången hade man tid att sitta och snacka med de sex andra svenskarna om dagens bravader. Dagens resultat finns på http://www.formulawindsurfing.org

    //JIMMY

    swe-16 svarade 21 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • swe-16

    Medlem
    29 april, 2003 vid 09:05

    Dag 2.

    Dagen började som den innan, dvs nästan vindstilla. Skepparmötet var vid 11-tiden. I dag kom vinden tidigare än i går. Första racet startade strax efter 12. I dag tog både robban och jag 11.0 från början det gjorde Jona och Peter också. Johan började dock med 12.5.

    Det var bra mycket trängre på startlinjen när det inte var någon babordsfördel och alla skulle starta styrbord.

    Jag kom i väg ganska bra men efter någon minut så stannade alla och vände tillbaka, allmän återkallelse tänkte jag men det visade sig att AP var uppe, de hade alltså blåst av racet pga för lite vind och jag som hade bra tryck i min 11.0:a. Det var helt klart mer vind nu än i sista racet i går.

    Vi väntade säkert en halvtimme på att vinden skulle öka, många passade på att åka in och byta till större segel. Både jag och Robban behöll 11.0:orna men Jona bytte till 12.5.

    Andra startförsöket gick inget vidare. Lite lustigt var att jag och Robban använde samma taktik, båda startade långt ifrån båten och seglade under hela fältet med max fart för att inte tappa planingen. När det var 10 sekunder kvar stack jag upp på full kryss i närmsta lucka. Enda felet jag gjorde var att tveka lite vilket jag inte skulle ha gjort för jag missade då den där extra metern som är så värdefull. Nu fick jag såklart skitvind och dålig fart, var tvungen att falla av och fick ännu mer skitvind. Robban tvekade där i mot inte, han kom igenom ovanför Steve Allen och gav honom duktigt med skitvind så att han valde att slå, trots detta rundade Steve som trea. Robban rundade någonstans runt 15:e och slutade på en mycket imponerande 16:e placering.

    Jona chansade lite väl mycket i starten och blev diskad.

    Andra racet gjorde jag precis samma tabbe och fastnade i skitvind. Sedan var det ett mycket kort break, vi han precis äta upp pastan de bjöd på sedan sköt de ner AP. Förhållanderna var ungefär som dagen innan, kanske lite mer vind i dag men det var fortfarande 11.0 som gällde då det var stora vindhål på banan. I tredje kom jag i väg bättre, jag startade denna gång nära bojen trots att det var fördel att starta styrbord. Jag kom i väg i fri vind men när jag slog inne vid land och gick ut i gen på babord så fick jag väja för väldigt många som hade lyckats komma i väg nära båten. Totalt sett så var detta ändå en mer lyckad start än de innan vilket märktes på resultatet då jag gick i mål på en 29:e plats, skönt att spöa Robban för andra gången i denna regatta.

    Efter tredje racet seglade Jag, Robban Jona och Johan in till marinan vilket visade sig vara ett stort misstag. Jona drog i väg först till nästa start men jag och Robban fick stå och vänta på Johan som lagt sina prylar på våra vilket slutade med att vi missade starten med flera minuter. Det gjorde många andra också, bla alla toppseglarna. Jona tog en klockren start med mindre än halva flottan på linjen och rundade kryssmärket som 5:a! Han slutade sedan på en 13:e plats vilket gjorde att han hoppade upp sju placeringar i resultatlistan och gick om mig som slutade racet strax ovanför mitten på en hedrande 50:e plats…

    //JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 april, 2003 vid 14:15

    Jag är imponerad! Två starka killar som inte kan flytta en surfing utrustning för att komma ut till start !!!! shocked.gif

  • swe-16

    Medlem
    29 april, 2003 vid 14:17

    Ja visst är det en dålig ursäkt 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 april, 2003 vid 17:49

    TACK TACK för en bra läsning (tänk om alla kunde göra så här någon gång )

    Tack igen

  • swe-16

    Medlem
    2 maj, 2003 vid 16:29

    Dag 3.

    Ytterligare en dag med 11.0 segling. Även denna dag blev det fyra race, två back to back sedan lunch och sedan två till back to back . Allmän återkallelse efter första startförsöket vilket var tur för mig för jag lyckades aldrig komma upp till startlinjen som var totalt överbefolkad där jag hade bestämt mig för att starta. I andra startförsöket lade jag mig på linjen från början. När det var 20 sekunder kvar blev det väldigt trångt och några seglare pressade sig förbi ovanför. En av dem, SLO 88 kunde inte kontrollera sin bräda i den skvalpiga sjön och körde rakt in i mig, gjorde ett snyggt kastfall och satte bommen i min bräda som såklart sprack. Där rök det racet! Jag seglade in till marinan och lagade hålet med Dr. Ding. Mycket frustrerande att få en DNF till. Det hade jag inte råd med om jag skulle komma i kapp Jonas försprång på 14 poäng. När jag kom ner till startbåten frågade jag var och hur man ska gå tillväga för att lägga in en protest på SLO 88. Svaret blev att man måste säga till målfartyget och de var inte på plats nu.

    När jag gick i mål i race två lade jag in protesten mot SLO 88. Sedan var det lunch och mesta tiden av den gick åt till att fylla i en protestblankett. Efter dagens alla race blev jag och SLO 88 kallade till en protestförhandling med en jury bestående av tre man från seglingsledningen. Vi fick förklara vad som hade hänt med modeller och sedan vänta i fem minuter medan juryn enades om ett utslag. Jag fick rätt och därmed average i det racet och SLO 88 blev diskad. Mitt average var inte medräknat på den resultatlistan som satt uppe men jag hade ändå lyckats komma i kapp Jona och ledde nu över honom med en poäng. Totalt låg jag på en 37:e plats. Robban hade seglat stabilt och låg på en i detta samanhang mycket imponerande 24:e plats.

    //JIMMY

  • swe-16

    Medlem
    3 maj, 2003 vid 16:48

    Dag 4.

    Sista tävlingsdagen. På skepparmötet sa de att de att de planerade att köra tre race back to back sedan mat och prisutdelning. Förhållandena väntades bli som tidigare dagar.

    Vi riggade som ”vanligt” 11.0, Robban testade med sin andra 530 mast som han annars använder till 9.8:an för att se om seglet stod annorlunda på denna. Anledningen till detta var att Johan hade köpt en mast av Wojtek till sin 12.5:a som det stod en tvåa på för att det hade varit hans näst bästa mast. Proffsen testar ett gäng master innan de hittar en som de är nöjda med. Nu ville Robban också vara lite proffsig och testa olika master, dock hade han bara två att testa med och de var dessutom från samma serie så resultatet blev identiskt.

    Vinden tog längre tid på sig än vanligt att komma så vi passade på att mecka lite med våra cambers som inte roterar något vidare bra.

    Jag meckade på min Curtis FR15. I alla race hade jag använt min nya Deboichet R13 men haft lite problem med spinout. Detta visade sig vara ett misstag.

    Jag gjorde en hyfsad start i första racet, fick lite skitvind i början av Andrea Cucchi men hade sedan ganska fri väg. Det är klart mycket bättre höjd i Curtis fenan, detta märktes tydligt då jag gick högre än Steve Allen som jag hade 50m framför mig. Jag gick riktigt bra första halvan av kryssen men började sedan att tappa då jag inte längre orkade hålla ner brädan, fenan hade för mycket lyft och vinden verkade öka hela tiden. Vristerna värkte så att tanken att bryta och segla in och byta fena slog mig mer än en gång. Väl uppe vid kryssmärket var jag långt bak i fältet men undanvinden gick riktigt bra, med så mycket lyft i fenan var det lätt att gå riktigt djupt och jag seglade upp mig rätt många placeringar. Andra kryssen var dessvärre bara en upprepning av den första. Jag gick i mål precis bakom Jona och skyndade mig sedan upp tillbaka till marinan för att sätta på Deboichet fenan. Jag hann tillbaka strax innan startförfarandet började.

    Vinden var riktigt stark nu, det blåste klart över 10m/s i byarna. Så mycket som det blåste nu hade det inte blåst på hela veckan och enligt Cucchi som är local här är detta max vad det kan blåsa när det är sydliga vindar.

    Andra racet gick betydlig lättare med Deboichet fenan. Jag hade inte lika bra höjd men bättre fart och vristerna tog inte slut efter halva racet. Trots en kass start slutade jag på en 33:e plats, elva placeringar bättre än racet innan och nio bättre än Jona, som nu låg ointagliga 21 poäng efter mig (fan va skönt!). Sista racet gick som det innan, Jona gjorde ett kalas race och kom in på 31:a plats, bra avslutning Jona! Robban gjorde en bra sista dag med placeringarna 33, 22 och 20. Totalt slutade han på 23:e plats och var därmed bäste svensk och näst bästa nordbo! (Brian Rögild från Danmark var bästa nordbo och slutade på nionde plats) Jag slutade på 36:e plats, Jona Ljungström på 38:e, Peter Davidson på 64:e, Johan Ekstedt på 76:e, Ulf Sjöstedt på 78:e och Daniel Nerhagen på 91:a plats. (Daniel fyllde föresten 30 dagarna innan tävlingen, stort grattis Daniel!!!)

    Därmed var EuroCup Malcesine till ända med Wojtek Brzozowski som överlägsen segrare efter 15 race.

    Många drar nu vidare till Frankrike där EM börjar på söndag den 4 maj. Enda svensk som deltar där är Johan Ekstedt, håll tummarna för honom. Jag och Robban stannar till i Danmark på vägen hem för att segla den första deltävlingen i danska cupen.

    Ciao!

    //JIMMY

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rapport från EC Garda av Jimmy Hellberg SWE15

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.