Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport från El Yaque

• Rapport från El Yaque

Publicerad av ben-hogan på 15 december, 2000 vid 12:07

Blev av med allt bagage första tre dagarna (inte bräda, hyrde).

Blev av med bankkortet första kvällen, använd bankomater dagtid.

Skar upp tån på korall/glas/vetefan första dagen, infekterat efter 6-7 dagar och feber som resultat.

El Yaque är: byigt som fan, och vindstatistik som säger 28 dagar per månad över 4 bft är LITE överdriven.

Det blåser 4 bft tre minuter per dag. (Jag överdriver lite…)

Vågorna (små, krabba, och tre meter mellan dem) kommer snett emot en ut. Ett djävla stampande, och händerna har fortfarande inte repat sig.

Inte mycket att göra kvällstid, men en bar finns…

Jag åker inte tillbaka, Cabarete är rena himmelriket i jämförelse. Där blåser det hela dagen på blåsiga dagar.

God Jul!!

//Anders

dude svarade 24 år sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    15 december, 2000 vid 13:06

Men hur är det med Cabarete råkar det vara som så att det är regnperiod under sommarmånaderna juni juli ??? när är det med andra ord bäst att åka dit. vad kostar det mm..

• anonym-anvandare

Medlem
    15 december, 2000 vid 13:29

Åk bara till Cabarete på sommaren; Juni, Juli, Augusti.
    På vintern kan det gå veckor utan vind!!!

Kalle

• ben-hogan

Medlem
    15 december, 2000 vid 13:34

Under Juni pågår Cabarete raceweek, och i år blåste det 81 dagar i sträck från början av juni.

Regnsäsongen är nog under nov och tre-fyra månader framåt, jag har glömt bort. Det går att segla under regnsäsong, men man kan bli kvar ute på revet om man inte drar in blixtsnabbt när det börjar blixtra. (Det går att gå hem om man har otur. Cabarete är en vik, och revet ligger i ena änden på viken.)

Priser för boende är rätt billigt, om man bor en bit bort. Finns för 10 USD natten, och ska du vara där en längre tid går det att hyra lgh för 400-500 USD/månad (skaffa room mate).

Mat är så där, affären är nästan som hemma. Fast billigare rom… hö hö

Restaurant: Runt 40 SEK som billigast och uppåt.

Byn är rätt mysig, en stor MYCKET trafikerad gata rätt igenom, men man lär sig att tycka om det. Någon slår på fläkten vid 12:30-13:30 och slår sedan av den vid 18:00.

Fantastiska mornar och solnedgångar med andra ord….

Playa Enquentro för vågsurf ligger en bit bort mot Puerto Plata.

Ön i sig är fenomenalt vacker, om än något skitig stundtals. Jag hyrde MC ocg for runt, men det är förenat med direkt livsfara. Mer tur att jag fortfarande lever….

Åk österut på ön, halvön Samana är fantastisk den oxå.

Hyra prylar kostar runt 300 USD för två veckor. Kolla in http://www.hispaniola.com och knappa dig framåt till Cabarete.

En snubbe som heter Jörg fixar regelbundna vind rapporter (han har NWT affären).
    Franz är störtcool på Happy, men mycket tyskar där. Man vänjer sig…

//Anders

• anonym-anvandare

Medlem
    15 december, 2000 vid 14:07

Kom du precis tillbaka därifrån eller?
    Hur länge var du där?
    Hur många segelbara dagar fick du?

Loc

• ben-hogan

Medlem
    15 december, 2000 vid 15:11

Vilket av haken?

El Yaque var som sagt byigt, men seglingsbart varje dag. Tyvärr 8.8 och Xantos, många dagar. Som bäst 5.4 och överriggad (95 kg) men ändå byigt…

Inte nog för att plana igenom hålen. Jag kan svära på spanska.

Cabarete är som sagt vinsäkert, när det väl blåser.

Förra året var jag där ca sex veckor, och fick ett hål på 10 dagar där det inte blåste alls. Men när det väl börjar blåsa, så kommer det minst fyra-fem dagar med vind i sträck. Av 40 dagar kanske 20 med vind, och då är det 5.4-5.8 hela dagen, dvs 4.7-5.3 för lättare individer.

I år (april) hade vi två dar med vind, sedan fyra utan, sedan fyra-fem med… osv..

Kort semester: Hurghada (sommar) eller kanske El Yaque (vinter men bäst sommar)

Lång semester/bara borta: Cabarete från mars och framåt, resten av året kanske WA eller Sydafrika.

//Anders

• dude

Medlem
    16 december, 2000 vid 00:52

Hej Ben Hogan, Vad säger du om man ska ta med sig en nybörjare som vill ha plattvatten 5.3 segling och midjedjupt vatten? Är det bara vissa månader detta kan fås eller kan man få det även februari-mars?

Mvh

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport från El Yaque

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.