-
Rapport från Formula VM av Jimmy Hellberg SWE15
Måndag den 29 september 2003, Rugen, Tyskland.
På onsdag börjar VM. Jona och jag anlände i går kväll vid 10-tiden. Då var det ganska kyligt, vindstilla och otroligt stjärnklart. När vi vaknade i morse var vädret helt annorlunda, lite varmare, ösregn och 10 m/s. Prognosen var att regnet skulle avta under dagen så vi gick och lade oss och sov vidare efter frukosten.
Vi bor 200m från tävlingsplatsen på vandrarhem ”No Hotel” för 99 euro för sex nätter, frukost ingår. Att kalla det frukost är kanske att ta i, ett par frallor och te eller kaffe är vad som bjuds.
Vid elvatiden gick vi upp och kollade in tävlingsplatsen och lastade av våra surfprylar i ett stort tält, sen var det dags för lunch. Strax efter klockan två kom vi i vattnet, ingen av oss var särskilt sugen, det var kallt och regnade fortfarande. Vinden hade ökat något, Jona gick ut med 9.8 och jag önskade att jag också haft en 9.8:a då det kändes lite väl stort att gå ut med ett Pryde 11.0 då Brian Rögild och Jamie Lever gick ut med sina Gaastra 9.8. 9.0 fick det bli. Jag och Jona gick väldigt lika, han gick lite bättre mellan byarna och jag gick lite bättre när det tryckte på.
Vi seglade en stund tillsammans med norrmännen och finnarna och det visade sig att killarna från Mälaren gick riktigt bra i den hårda vinden. Antagligen berodde detta på att förhållandena här på Rugen är väldigt lika de hemma på Görväln, dvs plattvatten.
Rugen är faktiskt väldigt lik Roxen, kanske skulle Linsurf ansöka om 2005 års VM!
Efter en timmes segling var det dags att gå upp. Uppe i tältet presenterade Jona mig för Bill Cline från Curtis fins. När Bill fick höra att jag brukar segla på en Curtis FR15 blev han eld och lågor och ville veta allt om mina erfarenheter om den fenan. Jag berättade att jag tyckte den fungerade kanon i lättvind men att den var för stor i hårdvind och att det inte var någon vidare fart i den. Han övertygade mig om att testa hans nya fenor designad för hårdvind, modellen hette C. Jag jämförde tre olika styvheter av C modellen mot min Deboichet R13 M. Faktum var att styvheten hade väldigt stor inverkan på lyftet i fenan och på hur brädan betedde sig. Den nya C modellen var helt klart konkurrens kraftig mot min Deb.
Vinden hade nu ökat en hel del, jag gissar på att den låg på stadiga 15m/s och lite till i byarna. Bill ville efter testerna med C modellen att vi skulle testa ytterligare en modell som skulle tåla hårdvind ännu bättre men jag tackade nej. Det är ju en dag i morgon också…
//Jimmy
Logga in för att svara.